Zusammenfassung
Das Problem der diagnostischen Zuordnung der Patientinnen, die weder
die Kriterien einer Anorexia noch einer Bulimia nervosa vollständig
erfüllen, ist nach Auffassung einiger Autoren unbefriedigend gelöst.
Zuweilen wird die Frage aufgeworfen, ob Merkmale wie die
„Gewichtsphobie” oder die Körperbildstörung zu Recht
als diagnostische Kriterien zu fordern sind. In der vorliegenden Arbeit werden
3 Gruppen eß- und gewichtsgestörter Patientinnen (Anorexie:
n = 42; Bulimie: n = 29; „atypische”
Gruppe ohne „Gewichtsphobie”: n = 14) hinsichtlich
ihrer Unterschiede im Gießen-Test verglichen. Die atypische Gruppe zeigt
sich in Skala 2 signifikant „gefügiger” als die mehr
zur „Dominanz” neigenden Hauptgruppen. In Skala 3
unterscheidet sich die atypische Gruppe signifikant von den
„unkontrollierten” Bulimikerinnen und steht hinsichtlich der
„Zwanghaftigkeit” den Anorektikerinnen näher.
Die Autoren diskutieren die Bedeutung der Ergebnisse auf einer
wissenschaftstheoretischen Ebene. Demnach ist für eine weltweite
Verständigung eine an der Erscheinungsebene ansetzende, von theoretischen
Konzeptionen unabhängige Deskription und Klassifikation klinischer
Phänomene unverzichtbar. Als ebenso unverzichtbar erscheint darüber
hinaus eine Differenzierung oder „Vertiefung” der Klassifikation,
die weitergehende, an theoretischen Konzepten orientierte systematische
Zuordnungen zuläßt. Dies erfordert die operationale Definition
psychopathologischer und psychodynamischer Kriterien, wie z.B. „the
struggle for identity”oder„relentless pursuit of
thinness”. Die Erfahrung mit der OPD (Operationalierte Psychodynamische
Diagnostik; 1996) zeigt, daß dies zwar ein schwieriger, aber gangbarer
Weg ist.
The „Weight Phobia”. A Contribution to the Problem
of the Atypical and ‚not Otherways Specified’ Eating and Weight
Disorders:
A number of authors have stated that the problem of classifying
patients whose diagnosis does not meet all the criteria of anorexia and bulimia
nervosa has not been satisfactorily solved. The question has been asked if it
is justified to regard characteristics like „weight phobia” or
body image disturbance as valid diagnostic criteria. In the present study the
differences observed in three groups of patients with eating and weight
disorders (anorexia: n = 42; bulimia: n = 29;
atypical group without „weight phobia”: n = 14)
were compared using the Gießen-Test. The atypical group was shown to be
significantly more „tractable” on scale 2 than the main groups,
which achieved a higher score on „dominance”. Significant
differences between the atypical group and the „uncontrolled”
group of patients with bulimia were noted for scale 3, with the atypical
group showing comparable results to those recorded in the anorexic group on
„compulsiveness”.
The authors discuss the significance of the results under an
epistemological aspect. The description and classification of clinical
phenomena which is based on the clinical manifestation of the disorder
independently of theoretical concepts is therefore indispensible for realising
a uniform basis for communication by researchers worldwide. Equally
indispensible is the differentiation or „extension” of the
classification to allow a more detailed systematic categorisation guided along
specific theoretical concepts. This requires the operational definition of
psychopathological and psychodynamic criteria as, e.g. „the struggle for
identy” or the „relentless pursuit of thinness”.
The experiences with the OPD (Operationalised Psychodynamic
Diagnosis; 1996) have shown this to be a difficult but viable approach.
Key words
Weight phobia - Classification - Anorexia nervosa - Bulimia nervosa - Gießen-Test