Z Gastroenterol 2000; 38(5): 357-364
DOI: 10.1055/s-2000-14883
Originalarbeit

Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag

Comparison of a tissue transglutaminase ELISA with the endomysium antibody test in the diagnosis of gluten-sensitive enteropathy

Vergleich eines Gewebetransglutaminase-ELISA-Tests mit dem Endomysium-Antikörpertest in der Diagnose der glutensensitiven EnteropathiM. Sárdy1 , S. Kárpáti1 , F. Péterfy2 , K. Rásky2 , E. Tomsits3 , T. Zágoni4 , A. Horváth1 ,  
  • 1Department of Dermato-Venereology
  • 2Diagnosticum Corp., Budapest, Hungary
  • 3II. Department of Pediatrics, and
  • 4II. Department of Internal Medicine, Semmelweis University of Medicine, Budapest, Hungary
Further Information

Publication History

14.5.1999

14.2.2000

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Gewebetransglutaminase (tTG) wurde unlängst als das hauptsächliche, wenn nicht das einzige, Autoantigen der glutensensitiven Enteropathie (GSE) identifiziert.

Ziele: Um zu erforschen, ob dieser Befund für diagnostische Zwecke und in der Nachsorge benutzt werden kann, wurden ELISA-Tests mit tTG durchgeführt, deren Ergebnisse mit denen des Endomysium-Antikörpertests (EMA) verglichen wurden.

Patienten: Es wurden insgesamt 380 Serumproben untersucht, von denen 120 Patienten Zöliakie (CD), 47 Dermatitis herpetiformis (DH), 96 andere gastrointestinale Krankheiten und 117 sonstige Diagnosen hatten. Von den CD- bzw. DH-Patienten hielten 72 bzw. 16 eine glutenfreie Diät, elf bzw. eine wurden mit Gluten belastet, die anderen waren unbehandelt. Nachfolgeseren von 13 Patienten mit GSE sind inbegriffen.

Methoden: Die Ergebnisse des ELISA-Tests mit tTG aus Meerschweinchenleber wurden mit denen des EMA-Tests verglichen. Eine Hemmung der endomysialen Immunfluoreszenz war mit EMA-positiven, aber tTG-ELISA-negativen Serumproben versucht worden.

Ergebnisse: Die Spezifität und Sensitivität des tTG-ELISA-Tests sind hoch (98,6% bzw. 92,5%). Die Titer der IgA-Antikörper gegen tTG erniedrigten sich im Serum nach dem Beginn einer glutenfreien Diät. In einem Fall konnte die endomysiale Immunfluoreszenz nicht gehemmt werden.

Schlußfolgerungen: Der ELISA-Test mit Meerschweinchen-tTG ist für die einfache und noninvasive Diagnose, Screening und Therapiekontrolle der GSE geeignet. Weitere Studien sind nötig, um mögliche zusätzliche Antigene in der GSE zu identifizieren.

Summary

Background: Tissue transglutaminase (tTG) has recently been found to be the major if not the only autoantigen of gluten-sensitive enteropathy (GSE).

Objectives: To further determine the significance of this finding for diagnostic (screening) and follow-up purposes, we performed tTG-based ELISAs, and compared the results to the endomysium antibody test (EMA).

Patients: We examined 120 serum samples from patients with celiac disease (CD) including 72 on a gluten-free diet (GFD) and eleven on a gluten challenge, 47 with dermatitis herpetiformis (DH) including 16 on a GFD and one on a gluten challenge, 96 with non-CD gastrointestinal diseases, and 117 with others; i.e. 380 serum samples altogether. Follow-up sera from 13 patients were included.

Methods: Results of an ELISA with guinea pig liver tTG were compared with the EMA test using monkey esophagus. Inhibition of endomysial staining was performed with sera positive on the EMA test but negative with the guinea pig tTG ELISA.

Results: The specificity and sensitivity of the tTG ELISA are high (98.6% and 92.5%). The serum IgA antibody titers against tTG decrease after introduction of a GFD. In one case, endomysial staining could not be inhibited.

Conclusions: Our results show that the guinea pig tTG ELISA is suitable for use as a simple diagnostic, screening and follow-up method for GSE. Further studies are necessary to identify possible additional minor antigens in GSE.