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DOI: 10.1055/s-2000-658
Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
CO-Intoxikation
Publication History
Publication Date:
31 December 2000 (online)
Zusammenfassung
Geschildert wird der Rettungseinsatz bei einer Kohlenmonoxidvergiftung. Aufgrund der unspezifischen Symptomatik beider Patienten und einer unklaren Verdachtsdiagnose des Hausarztes wird eine CO-Intoxikation erst sehr spät in Betracht gezogen, so dass es im Rahmen der Rettung zu einer CO-Exposition des eingesetzten Rettungsdienstpersonals kommt. Erst in der aufnehmenden Klinik, in die beide Patienten ohne Arztbegleitung transportiert werden, wird die Diagnose einer CO-Intoxikation mittels Blutgasanalyse bestätigt. Auch das Rettungsdienstpersonal ist mittlerweile symptomatisch. Der Fall unterstreicht eindrücklich die Wichtigkeit des Eigenschutzes bei CO-Intoxikationen. Diskutiert wird neben der Klinik und Diagnostik der CO-Intoxikation auch deren Therapie unter Berücksichtigung der hyperbaren Oxygenierung.
Carbon Monoxide Poisoning
Reported is a case of a carbon monoxide intoxication. Due to uncharacteristic symptoms of the patients and a misleading diagnose by the family doctor a CO-intoxication was considered very late, leading to CO-exposure of the ambulance team. The patients were transferred to hospital unaccompagnied by a physician. First in the hospital a CO-intoxication was confirmed via blood gas analysis. The ambulance team showed symptoms of CO-intoxication also. The case underlines the importance of self-protection in CO-intoxications. Discussed is the clinic, diagnostics and therapy of CO-intoxication including the use of hyperbaric oxygenation.
Schlüsselwörter
CO-Intoxikation - präklinisches Management - hyperbare Oxygenierung - Oxymetrie
Key words
Carbon monoxide poisoning - Preclinical management - Hyperbaric oxygenation - Oxymetry
Literatur
- 1 Hausberg M, Somers V. Neural circulatory responses to carbon monoxide in healthy humans. Hypertension. 1997; 29 1114-1118
- 2 Zhang J, Piantadosi C. Mitochondrial oxidative stress after carbon monoxide hypoxia in the rat brain. J Clin Invest. 1992; 90 1193-1199
- 3 Hart I. et al . Neurological manifestation of carbon monoxide poisoning. Postgrad Med J. 1988; 64 213-216
- 4 Touger M, Gallagher E, Tyrell J. Relationship between venous and arterial carboxyhemoglobin levels in patients with suspected carbon monoxide poisoning. Ann Emerg Me. 1995; 25 481-483
- 5 Pace N, Strajman E, Walker E. Acceleration of carbon monoxide elimination in man by high pressure oxygen. Science. 1950; 111 652-654
- 6 Thom S. et al . Delayed neuropsychologic sequelae after carbon monoxide poisoning: prevention by treatment with hyperbaric oxygen. Ann Emerg Med. 1995; 25 474-480
- 7 Weaver L. et al .Double-blind, controlled, prospective, randomized clinical trial (RCT) in patients with acute carbon monoxide (CO) poisoning: outcome of patients treated with normobaric oxygen or hyperbaric oxygen (HBO2) - an interim report. Undersea Hyperb Med 1995 22, Suppl 14
Dr. med. Michael Born
Institut für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin Universitätsklinikum Mannheim
Theodor-Kutzer-Ufer 1 - 3
68135 Mannheim
Email: michael.born@urz.uni-heidelberg.de