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DOI: 10.1055/s-2000-7067
Hypokomplementämisches Urtikaria-Vaskulitis-Syndrom
Publikationsverlauf
Publikationsdatum:
31. Dezember 2000 (online)
Anamnese und klinischer Befund: Eine 40-jährige Patientin kam wegen eines Rezidivs einer membranoproliferativen Glomerulonephritis zur Aufnahme. Sie litt seit Jahren auch unter Arthralgien und wiederholten Angioödemen an Ober- und Unterlippe. Der körperliche Befund zeigte ausgeprägte Ödeme und eine Urtikaria an Stamm und Extremitäten.
Untersuchungen: Eine Hautbiopsie zeigte eine Urtikaria-Vaskulitis. Klinisch-chemisch bot sich eine Verminderung der Komplementfraktionen C3, C4 und C1q. Außerdem wurden C1q-Antikörper nachgewiesen.
Diagnose, Therapie und Verlauf: Anhand der diagnostischen Hauptkriterien Urtikaria-Vaskulitis und Komplementerniedrigung sowie der Nebenkriterien Arthralgien, Glomerulonephritis und Nachweis von C1q-Antikörpern wurde ein hypokomplementämisches Urtikaria-Vaskulitis-Syndrom (HUVS) diagnostiziert. Unter Immunsuppression mit Prednisolon und Cyclophosphamid verschwanden die Urtikaria sofort, und die Nephritisaktivität ging zurück.
Folgerungen: Bei einer chronischen Urtikaria erlaubt die Unterscheidung zwischen vaskulitischer und nicht-vaskulitischer Form eine erste differentialdiagnostische Eingrenzung der zu erwägenden Grunderkrankungen. Bei einer Urtikaria-Vaskulitis liegen nicht selten schwere Systemerkrankungen wie Kollagenosen oder Vaskulitiden vor, die eine dauerhafte Immunsuppression erfordern.
Hypocomplementaemia in vasculitic urticaria syndrome
History and admission findings: A 40-year-old woman was admitted with recurrent membranoproliferative glomerulonephritis. For many years she had been suffering from joint pains and attacks of angio-oedema of the upper and lower lip. Physical examination was unremarkable except for marked oedema and urticaria of the trunk and limbs.
Investigations: Skin biopsy revealed urticaria with vasculitis. Complemement fractions C3, C4 and C1q were reduced, and C1q antibodies were demonstrated.
Diagnosis, treatment and course: The findings of urticaria with vasculitis and reduced complement levels as cardinal symptoms together with joint pains, glomerulonephritis and C1q antibodies as minor symptoms were diagnostic of hypocomplementaemic vasculitic urticaria syndrome. The urticaria disappeared immediately when immunosuppressive treatment with prednisolone and cyclophosphamide was started, and the nephritic signs regressed.
Conclusion: Differentiation of a vasculitic and a non-vasculitic form of chronic urticaria provides an initial step in delineating the underlying disease. Severe systemic disease such as collagen disease or vasculitis is not rare in vasculitic urticaria and requires long-term immunosuppression.
Literatur
- 1 
            Agnello V, Koffler D, Eisenberg J W, Winchester R J, Kunkel H G. 
            C1q 
            precipitins in the sera of patients with systemic lupus erythematosus and other 
            hypocomplementemic states: characterization of high and low molecular weight 
            types. 
            J exp Med. 
            1971; 
            134 (special 
            issue) 
            228-241 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 2 
            Doutre M S. 
            Urticarial 
            vasculitis. 
            Allergie u Immunol 
            (Paris). 
            1998; 
            30 
            99-103 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 3 
            Eiser A R, Singh P, Shanies H M. 
            Sustained 
            dapsone-induced remission of hypocomplementemic urticarial 
            vasculitis. 
            angiology. 
            1997; 
            48 
            1019-1022 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 4 
            Falk D K. 
            Pulmonary 
            disease in idiopathic urticarial vasculitis. 
            J Amer Acad 
            Dermatol. 
            1984; 
            11 
            346-352 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 5 
            Füger K, Fleischmann E, Weber M, Mann J. 
            Komplikationen 
            im Verlauf eines Muckle-Wells-Syndroms. 
            Dtsch med 
            Wschr. 
            1992; 
            117 
            256-260 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 6 
            Gammon W R. 
            Urticarial 
            vasculitis. 
            Dermatol 
            Clin. 
            1985; 
            3 
            97-105 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 7 
            Greaves M W. 
            Current 
            concepts: chronic Urticaria. 
            New Engl J 
            Med. 
            1995; 
            332 
            1767-1772 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 8 
            Jones M D, Tsou E, Lack E, Cupps T R. 
            Pulmonary 
            disease in systemic urticarial vasculitis: the role of bronchoalveolar 
            lavage. 
            Amer J 
            Med. 
            1990; 
            88 
            431-434 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 9 
            Kobayashi S, Nagase M, Hidak S, Arai T, Ikegaya N, Hishida A, Honda A. 
            Membranous 
            nephropathy associated with hypocomplementemic urticarial vasculitis: report of 
            two cases and a review of the 
            literature. 
            Nephron. 
            1994; 
            66 
            1-7 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 10 
            McDuffie F C, Sams Jr WM, Maldonado J E, Andreini P H, Conn D L, Samayoa E A. 
            Hypocomplementemia 
            with cutaneous vasculitis and arthritis Possible immune complex 
            syndrome. 
            Mayo Clin 
            Proc. 
            1973; 
            48 
            340-348 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 11 
            Mehregan D R, Hall M J, Gibson L E. 
            Urticarial 
            vascultitis: a histopathologic and clinical review of 72 cases. 
            J Amer 
            Acad 
            Dermatol. 
            1992; 
            26 
            441-448 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 12 
            Monroe E W, Schulz C I, Maize J C, Jordon R E. 
            Vasculitis 
            in chronic urticaria: an immunopathologic study. 
            J invest 
            Dermatol. 
            1981; 
            76 
            103-107 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 13 
            Palazzo E, Bourgeois P, Meyer O, de 
            Bandt M, Kazatchkine M, Kahn M F. 
            Hypocomplementemic 
            urticarial vasculitis syndrome, Jaccoud¿s syndrome, valvulopathy: a new 
            syndromic combination. 
            J 
            Rheumatol. 
            1993; 
            20 
            1236-1240 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 14 
            Schwartz H R, McDuffie F C, Black L F, Schroeter A L, Conn D L. 
            Hypocomplementemic 
            urticarial vasculitis: association with chronic pulmonary 
            disease. 
            Mayo Clin 
            Proc. 
            1982; 
            57 
            231-238 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 15 
            Wisnieski J J, Jones S M. 
            IgG 
            autoantibody to the collagen-like region of C1q in hypocomplementemic 
            urticarial vasculitis syndrome, systemic lupus erythematosus, and 6 other 
            musculoskeletal or rheumatic diseases. 
            J 
            Rheumatol. 
            1992; 
            19 
            884-888 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 16 
            Wisnieski J J, Jones S M. 
            Comparison 
            of autoantibodies to the collagen-like region of C1q in hypocomplementemic 
            urticarial vasculitis syndrome and systemic lupus erythematosus. 
            J 
            Immunol. 
            1992; 
            148 
            1396-1403 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 17 
            Wisnieski J J, Emancipator S N, Korman N J, Lass J H, Zaim T M, McFadden E R. 
            Hypocomplementemic 
            urticarial vasculitis syndrome in identical twins. 
            Arthritis and 
            Rheumatism. 
            1994; 
            37 
            1105-1111 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 18 
            Wisnieski J J, Baer A N, Christensen J, Cupps T R. 
            Hypocomplementemic 
            urticarial vasculitis syndrome: clinical and serologic findings in 18 
            patients. 
            Medicine. 
            1995; 
            74 
            24-41 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 19 
            Zeiss C R, Burch F X, Marder R J, Furey N L, Schmid F R, Gewurz H. 
            A 
            hypocomplementemic vasculitic urticarial syndrome: report of four new cases and 
            definition of the disease. 
            Am J 
            Med. 
            1980; 
            68 
            867-875 
            
            Reference Ris Wihthout Link
- 20 
            Zuber M, Koch B, Gause A, Pfreundschuh M. 
            Diagnose- 
            und Klassifikationskriterien in der Rheumatologie: Kollagenosen. 
            Dtsch 
            med 
            Wschr. 
            1996; 
            121 
            913-918 
            
            Reference Ris Wihthout Link
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