Pneumologie 2000; 54(9): 392-394
DOI: 10.1055/s-2000-7179
DER INTERESSANTE FALL
Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Spontane Heilung eines pulmonalen Aspergilloms: „Actinomyces zerstört Aspergillus”

J. Hartmann, R. Keller
  • Klinik Barmelweid, Aarau/Schweiz
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Zusammenfassung:

Bei einem 79-jährigen Patienten hatte sich im Anschluss an eine abszedierende Infarktpneumonie ein riesiges Aspergillom im kavernös veränderten rechten Oberlappen entwickelt. Nach kompliziertem Verlauf über 2 Jahre mit anämisierender Hämoptoe sowie kontinuierlicher Größenzunahme des Myozetoms entwickelte sich eine akute eitrige Gangrän des zerstörten Oberlappens mit Nachweis von Staphylococcus aureus und Actinomyces israelii, hingegen keine Aspergillen mehr in perkutan aspirierten Proben. Nach transthorakaler Spüldrainage der Abszesshöhle während 30 Tagen war das Aspergillom auch radiologisch nicht mehr nachweisbar, lediglich die Präzipitine blieben noch deutlich positiv. Im weiteren mehrmonatigen Verlauf waren keine pulmonalen Komplikationen mehr zu verzeichnen und der Patient verstarb schließlich an einem rupturierten Aortenaneurysma. Es wird vermutet, dass die spontane Lyse des riesigen Aspergilloms auf die infizierte Lungengangrän zurückzuführen ist, wodurch dem Myozetom die nutritive Grundlage entzogen wurde. Ein ähnlicher Mechanismus ist möglicherweise auch für die allerdings zahlenmäßig bisher bescheidenen Erfolge bei perkutaner Injektion von amphotericinhaltiger Paste verantwortlich, wie dies in der neueren Literatur für inoperable Aspergillome empfohlen wird.

Spontaneous Lysis of Pulmonary Aspergilloma: Aspergillus Destroyed by Actinomyces:

A 79 years old patient developed a large pulmonary aspergilloma in the cavities of his right upper lobe after postinfarctional pneumonia with local abscess formation. The clinical follow-up was characterized by recurrent hemoptysis resulting in marked anemia as well as by a continuous growth of the mycetoma. Suddenly a purulent gangrene of the whole upper lobe occured infected by actinomyces israelii and staphylococcus but not aspergillus as it could be demonstrated in specimens from repeated thransthoracic needle aspirations. After percutaneously inserted chest-tube drainage during 30 days the upper lobe cavity cleared up and the previously impressive aspergilloma had disappeared completely, however, the serum precipitins from aspergillus fumigatus still remained positive. After a course of several months without further pulmonary complications the patient finally died from a ruptured aortic aneurysm. It is suggested, that the spontaneous lysis of the aspergilloma was due to a deprivation of it' nutritive basis by the infected pulmonary tissue. A similar mechanism may also account for a sometimes successfull treatment of pulmonary aspergilloma after injection of an amphotericin containing paste as a novel therapeutic strategy which is recommended in the case of patient's inoperable conditions.

Literatur

  • 1 Singh P, Kumar P, Bhagi R P. et al . Pulmonary aspergilloma-radiological observations.  Indian J Chest Dis Allied Sci. 1989;  31 177
  • 2 Garros G J, Ruiz G E, Vara Q F . et al . Pulmonary aspergillomas. Analysis of 31 patients.  Arch Bronconeumol. 1994;  30 424
  • 3 el Oakley R, Petrou M, Goldstraw P. Indications and outcome of surgery for pulmonary aspergilloma.  Thorax. 1997;  52 813
  • 4 Chen J C, Chang Y L, Luh S P. Surgical treatment for pulmonary aspergilloma: a 28 year experiance.  Thorax. 1997;  9 810
  • 5 Wierzbicka M, Wesolowski S, Podsiadlo B. et al . Treatment of patients with pulmonary aspergilloma with itraconazole.  Pneumonol Allergol Pol. 1996;  64 59
  • 6 Giron J, Poey C, Fajadet P. et al . CT-guided percutaneous treatment of inoperable pulmonary aspergillomas: a study of 40 cases.  Eur J Radiol. 1998;  28 235

Prof. Dr. med R Keller

Klinik Barmelweid

5017 Barmelweid/Aarau Schweiz