Geburtshilfe Frauenheilkd 2000; 60(12): 638-640
DOI: 10.1055/s-2000-9544
Original Article

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Prenatal Acupuncture and Serum Prostaglandin E2 Levels During the First Stage of Labor

Geburtsvorbereitende Akupunktur und Serumspiegel von Prostaglandin E2 in der EröffnungsphaseH. Zeisler, Michaela Rabl, E. A. Joura, P. Husslein
  • Department of Obstetrics and Gynecology, University of Vienna, General Hospital Vienna
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Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung

Die Akupunktur im Rahmen der Geburtsvorbereitung hat einen positiven Effekt auf den Geburtsverlauf. Welchen Einfluss hat die Nadelakupunktur auf den Serumspiegel von Prostaglandin E2 in der Eröffnungsphase?

Material und Methodik

Bei 40 Frauen mit Akupunktur (Gruppe A) und 40 Frauen ohne Akupunktur (Gruppe B) wurden folgende Parameter evaluiert: Länge der Eröffnungsphase und Austreibungsperiode, Serumspiegel von Prostaglandin E2 am Ende der Eröffnungsphase.

Ergebnisse

Kürzere Eröffnungsperiode von 226 min in der Gruppe A (85 - 667) im Vergleich zu 348 min in Gruppe B (67 - 1065) (p < 0,01), bei gleicher Dauer der Austreibungsperiode. Der mediane Serumspiegel am Ende der Eröffnungsphase von PGE2 in Gruppe A war mit 31,4 pg/ml (0,17 - 146) signifikant höher als in der Gruppe B mit 6,3 pg/ml (0,14 - 32) (p = 0,04).

Schlussfolgerung

Akupunktur führt zu einer verkürzten Eröffnungsphase und erhöht den Serumspiegel von PGE2.

Summary

Objective

Prenatal acupuncture appears to shorten the duration of the first stage of labor. We evaluated the effect of prenatal acupuncture on serum levels of prostaglandin E2 (PGE2) during labor.

Methods

We compared 40 primiparas with uneventful pregnancies who received prenatal acupuncture with 40 primiparas who did not. The serum levels of prostaglandin E2 were measured at the end of the first stage of labor and the duration of the first and second stage were noted.

Results

The median serum levels of prostaglandin E2 at the end of the first stage in women with or without prenatal acupuncture were 31.4 (0.17 - 146) pg/ml and 6.3 (0.14 - 32) pg/ml, respectively (p = 0.04). The median duration of the first stage was 226 (85 - 667) and 348 (67 - 1065) min, respectively (p < 0.01). There was no difference in the duration of the second stage.

Conclusion

Prenatal acupuncture was associated with increased serum levels of prostaglandin E2 at the end of the first stage of labor and with a shorter duration of the first stage.

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M. D. Harald Zeisler

Department of Obstetrics and Gynecology University Hospital of Vienna

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