Zusammenfassung.
Ziel: Lässt sich die diagnostische Sicherheit der Mamma-MRT durch Kontrolluntersuchungen erhöhen? Methoden: Bei 77 Patientinnen (50 Jahre; 36 - 76) wurden die Befunde von 98 Verlaufskontrollen analysiert. Alle Untersuchungen wurden mit der Mammadoppelspule als dynamische MRM durchgeführt (Gd-DTPA, 0,16 mmol/kg; 6 - 7 Aufnahmeserien). Der Zugewinn an diagnostischer Sicherheit wurde wie folgt klassiert: kontrollbedürftiger Befund nicht mehr nachweisbar (I); Befund sicherer (II), und zwar wahrscheinlich benigne (IIa) oder suspekt (IIb); kein Zugewinn an diagnostischer Sicherheit (III). Bei 57 Patientinnen lagen Langzeitkontrollen der IIa/III-Befunde über durchschnittlich 4 Jahre vor. Ergebnisse: Befunde der Kategorie I/IIa/IIb/III wurden in 2/77/11/8 von 98 Fällen diagnostiziert. IIb-Befunde wurden in 10/11 Fällen histologisch gesichert, ein Fall zeigte ein komplett regredientes entzündliches Geschehen. In 8/11 IIb-Befunden wurde histologisch ein Malignom nachgewiesen. Für die Befunde der Kategorien I-IIb lag das Untersuchungsintervall bei durchschnittlich 8 Monaten, für die Kategorie III bei 4 Monaten. In den Langzeitkontrollen traten bei zwei Patientinnen mit IIa-Befunden nach Intervallen von 4 und 5 Jahren Karzinome auf, die auch retrospektiv auf den Studien-MRM-Untersuchungen nicht erkennbar waren. Schlussfolgerungen: MRM-Kontrolluntersuchungen erhöhen die diagnostische Sicherheit, das Intervall sollte jedoch deutlich größer als 4 Monate sein. Ein weiterhin oder zunehmend suspekt erscheinender Befund bedarf der histologischen Abklärung.
Can Follow-Up Controls Improve the Confidence of MR of the Breast? A Retrospective Analysis of Follow-Up MR Images of the Breast.
Purpose: To assess the change in diagnostic confidence between first and follow-up dynamic MR examination of the breast (MRM). Methods: The reports of a total of 175 MRM in 77 patients (mean age 50 years; 36 - 76) with 98 follow-up MRM were analyzed. All examinations were performed as a dynamic study (Gd-DTPA, 0.16 mmol/kg; 6 - 7 repetitive studies). The change in diagnostic confidence was retrospectively classified as follows: controlled lesion vanished during follow-up (category I); diagnostic confidence increases during follow-up (II), more likely benign (II a), more suspicious (II b); no difference in diagnostic confidence (III). Long-term follow-up over an average of four years was obtained for 57 patients with category II a/III findings. Results: In 98 follow-up examinations, only two lesions vanished (2 %). In 77/98 cases a category IIa lesion was diagnosed, in 11 cases a category II b lesion. In 8 cases (8 %) there was no change in diagnostic confidence during follow-up. Lesions in category II b underwent biopsy in 10/11 cases, in one case long-term follow-up proved a completely regredient inflammatory change. In 8/11 suspicious findings (II b) a malignant tumor was detected. The mean time interval between first and follow-up MRM was 8 months for I - II b lesions, and 4 months for category III lesions. In the long-term follow-up two patients with a category II a lesion developed a carcinoma in a different breast area after four and five years. Conclusion: MRM follow up increases the diagnostic confidence if the time interval is adequate (> 4 months). A persistently or increasingly suspicious finding warrants biopsy.
Schlüsselwörter:
MRT - Mamma - Verlaufskontrollen
Key words:
Literatur
1
Müller-Schimpfle M, Stoll P, Stern W, Kurz S, Damman F, Claussen C D.
Do Mammography, Sonography, and MR Mammography Have a Diagnostic Benefit Compared with Mammography and Sonography?.
Am J Roentgenol.
1997;
168
1323-1329
2
Kaiser W A.
MR-Mammographie.
Radiologe.
1993;
33
292-299
3
Heywang-Köbrunner S H, Schreer I.
Radiologische Diagnostik bei Mammakarzinomen.
Schweiz-Rundsch-Med-Prax.
1995;
84
361-365
4
Fischer U, von Heyden D, Vosshenrich R, Vieweg I, Grabbe E.
Signalverhalten maligner und benigner Läsionen in der dynamischen 2D-MRT der Mamma.
Fortschr Röntgenstr.
1993;
158
287-292
5
Boné B, Aspelin P, Bronge L, Isberg B, Perbeck L, Veress B.
Sensitivity and specificity of MR mammography with histopathological correlation in 250 breast.
Acta Radiol.
1996;
37
208-213
6
Gilles R, Guinebretière J M, Lucidarme O, Cluzel P, Janaud G, Finet J F, Tardivon A, Masselot J, Vanel D.
Non-palpable breast tumors. Diagnosis with contrast-enhanced subtraction dynamic MR imaging.
Radiology.
1994;
191
625
7
Allgayer B, Lukas P, Loos W, Kersting-Sommerhoff B.
MRT der Mamma mit 2D-Spinecho- und Gradientenecho-Sequenzen in diagnostischen Problemfällen.
Fortschr Röntgenstr.
1993;
158
423-427
8
Harms S E, Flamig D P, Hesley K L, Meiches M D, Jensen R A, Evans W P, Savino D A, Wells R V.
MR imaging of the breast with rotating delivery of excitation of resonance. Clinical experience with pathologic correlation.
Radiology.
1993;
187
493
9
Heywang-Köbrunner S H, Viehweg P, Heinig A, Küchler C H.
Contrast-enhanced MRI of the breast: accuracy, value, controversies, solutions.
Europ J Radiol.
1997;
24
94-108
10
Hrung J M, Langlotz C P, Orel S G, Fox K R, Schnall M D, Schwartz J S.
Cost-effectiveness of MR Imaging and Core-Needle Biopsy in the Preoperative Work-up of Suspicious Breast Lesions.
Radiology.
1999;
213
39-49
11
Umschaden H W, Haselbach H.
MR-Mammographie: Aktueller Stand und Indikationen.
Acta Med Austriaca.
1997;
24
39-45
12
Friedrich M, Semmler W.
MR-Tomographie der Brust: Zusatzinformationen in ausgewählten Fällen.
Radiologe.
1987;
27
165-177
13
Kuhl C K, Bieling H B, Gieseke J, Kreft B P, Sommer T, Lutterbey G, Schild H H.
Healthy premenopausal breast parenchyma in dynamic contrast-enhanced MR imaging of the breast: normal contrast medium enhancement and cyclical-phase dependency.
Radiology.
1997;
203
137-144
14
Kuhl C K, Seibert C, Sommer T, Kreft B, Gieseke J, Schild H H.
Fokale und diffuse Läsionen in der dynamischen MR-Mammographie gesunder Probandinnen.
Fortschr Röntgenstr.
1995;
163
219-224
15
Müller-Schimpfle M, Ohmenhäuser K, Stoll P, Dietz K, Claussen C D.
Menstrual cycle and age: influence on parenchymal contrast medium enhancement in MR imaging of the breast.
Radiology.
1997;
203
145-149
16
Müller-Schimpfle M, Ohmenhäuser K, Claussen C D.
Hormonabhängigkeit des Mammaparenchyms in der MRT.
Fortschr Röntgenstr.
1999;
170
203
17
Gilles R, Guinebretière J M, Shapeero L G, Lesnik A, Contesso G, Sarrazin D, Masselot J, Vanel D.
Assessment of breast cancer recurrence with contrast-enhanced subtraction MR imaging: Preliminary results in 26 patients.
Radiology.
1993;
188
473-478
18
Heywang S H, Beck R, Lommatzsch B, Kellner W, Untoh M, Nathrath W.
Contrast-enhanced MR imaging of the breast: Survey of 1200 patient examinations.
Radiology.
1997;
186
246
Dr. Angelika Betsch
Abteilung für Radiologische DiagnostikRadiologische Universitätsklinik
Hoppe-Seyler-Straße 3
72076 Tübingen
Telefon: + 49-70 71-2 98 20 87
Fax: + 49-70 71-29 58 45
eMail: abetsch@aol.com