Summary
Numerous extraintestinal manifestations in various organ systems
have been reported to be associated with inflammatory bowel disease (IBD). Aim of the present paper
was to evaluate the frequency of cutaneous manifestations in Crohn’s disease (CD) and
ulcerative colitis (UC) with respect to their location, the activity and location of the underlying
disease, the treatment options and the time to remission.
Methods:
The medical records of 1043 inpatients with CD and UC were screened retrospectively for
extraintestinal symptoms with special regard to cutaneous manifestations.
Results: The prevalence of cutaneous manifestations in IBD was 22/1043
(2.1 %; 18 women, 4 men; age: 31.41 ± 9.9 [21 51] yrs.). In 15/22 patients (68.2 %) the cutaneous
manifestations were associated with CD, in 7/22 patients (31.8 %) UC was confirmed.
In 6/22 patients (27.3 %) pyoderma gangrenosum (PG) was diagnosed, in 16/22 patients
(72.7 %) erythema nodosum (EN). EN and PG predominately occurred at the lower legs:
In 68.1 % the tibia was the main affection site. Other locations like breast or anus
were rare. In 16/22 patients (72.7 %) an acute phase of the underlying disease was
evident, in 6/22 patients (27.3 %) CD or UC were in remission. In patients with CD a
colonic involvement was found in 86.7 %. Arthritis was the most frequent coexisting
extraintestinal manifestation in CD (53.3 %) and UC (28.8 %). Drug
treatment was performed with high doses of glucocorticoids and salicylates. The time to remission
in patients with EN was significantly shorter as compared to PG (5.3 ± 1.8 vs.
19.6 ± 14.2 weeks; p < 0.001). In 5/22 patients
(22.7 %) cutaneous manifestations reoccurred after a symptom-free interval. All
efflorescenses reoccurred during an active phase of the underlying disease at the same
manifestation site as the initial presentation.
Conclusion: In this
series the prevalence of cutaneous manifestations in IBD was 22/1043 (2.1 %). EN and
PG were more frequent in women with IBD, in CD, and during the acute phases of the underlying
disease. EN and PG predominately affect the lower legs. Cutaneous manifestations respond well to an
acute phase therapy of the underlying disease. The time to remission was significantly shorter in
EN as compared to PG. However, relapses have to be considered in a relevant subgroup of
patients.
Hautveränderungen bei chronisch-entzündlichen Darmerkrankungen
Zahlreiche extraintestinale Manifestationen in unterschiedlichen Organsystemen sind bei
chronisch-entzündlichen Darmerkrankungen (CED) beschrieben worden. Ziel der vorliegenden
Arbeit war es, die Häufigkeit kutaner Manifestationen bei Morbus Crohn (MC) und Colitis
ulcerosa (CU) unter besonderer Berücksichtigung der Lokalisation, der Aktivität und
Lokalisation der Grunderkrankung, der Behandlungsregime und der Zeit bis zur Remission zu
untersuchen.
Methoden: Die Krankenakten von 1043 stationären
Patienten mit MC und CU wurden hinsichtlich extraintestinaler Manifestationen im Bereich der Haut
retrospektiv ausgewertet.
Ergebnisse: Die Häufigkeit kutaner
Manifestationen bei CED betrug 22/1043 (2,1 %; 18 Frauen, 4 Männer; Alter:
31,41 ± 9,0 [21 51] Jahre). Bei 15/22 Patienten
(68,2 %) lag ein MC vor, bei 7/22 Patienten (31,8 %) eine CU. Bei 6/22
Patienten (27,3 %) wurde ein Pyoderma gangrenosum (PG) diagnostiziert, bei 16/22
Patienten (72,7 %) ein Erythema nodosum (EN). EN und PG traten bevorzugt an den
unteren Extremitäten auf: Bei 68,1 % war die Tibia die Prädilektionsstelle.
Andere Manifestationsorte wie Brust oder Anus waren selten. Bei 16/22 (72,7 %) der
Patienten (27,3 %) waren MC oder CU in Remission. Bei Patienten mit MC wurde in
86,7 % eine Kolonbeteiligung festgestellt. Arthritiden waren mit 53,3 %
(MC) bzw. 28,8 % (CU) das häufigste gleichzeitig auftretende extraintestinale
Symptom. Die medikamentöse Therapie wurde mit hohen Steroiddosen und Aminosalizyten
durchgeführt. Die Zeit bis zum Abheilen der Effloreszenzen war bei EN signifikant kürzer
als bei PG (5,3 ± 1,8 vs. 19,6 ± 14,2 Wochen; p
< 0,001). Bei 5/22 Patienten (22,7 %) kam es zu einem Rezidiv der
Hautsymptome nach einem symptomfreien Intervall. Alle Rezidive traten während akuter
Krankheitsphasen und an den Stellen der Primäreffloreszenz auf.
Folgerung: PG und EN sind seltene extraintestinale Symptome bei CED, die
mehrheitlich während akuter Krankheitsphasen auftreten. Meist sind Frauen und Patienten mit MC
betroffen. EN und PG treten bevorzugt an den unteren Extremitäten auf und sprechen recht gut
auf die Akute-Phase-Therapie der Grunderkrankung an. Die Abheilungszeiten sind bei Patienten mit EN
signifikant kürzer als bei PG. Rezidive müssen jedoch berücksichtigt werden.
Key words
Erythema Nodosum - Pyoderma
Gangrenosum - Crohn’s Disease - Ulcerative Colitis
Schlüsselwörter
Erythema nodosum - Pyoderma
gangränosum - Morbus Crohn - Colitis ulcerosa