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DOI: 10.1055/s-2001-11771
Value of combinations of pancreatic function tests to predict mild or moderate chronic pancreatitis
Publikationsverlauf
4.10.2000
4.12.2000
Publikationsdatum:
31. Dezember 2001 (online)

Summary
Pancreatic function tests share an insufficient accuracy concerning the detection of mild or moderate forms of chronic pancreatitis. It was evaluated here whether by combination of different assays the prediction or exclusion of chronic pancreatitis could be improved.
Methods: 62 patients with chronic abdominal pain and suspected chronic pancreatitis underwent an endoscopic retrograde pancreaticography. The duct alterations were classified according to the Cambridge criteria. In all individuals the pancreolauryl test in serum (PLT-S) and urine (PLT-U) was performed and elastase 1-immunoreactivity (E) as well as chymotrypsin (Chy) activity in stool were measured. Sensitivities, specificities, receiver-operator-curves as well as cut-off points at optimal accuracies were calculated for each single assay and all test combinations. Cut offs were optimized by a mathematical model to achieve highest accuracies.
Results: In 30 patients the pancreatic duct was normal and in 32 patients alterations of the duct system were found. These were classified as mild in 10 patients, as moderate in 8 patients and as severe in 14 patients. In those with mild and moderate disease all pancreatic function tests showed sensitivities/specificities of 60-65 % and 65-70 %, respectively. Only in severe chronic pancreatitis elastase was superior to the other tests. Combinations of function tests did not lead to improved accuracy. After mathematical optimization the accuracy (sensitivity 80 %, specificity 80 %) was best for the combination of PLT-S (cut off 4,7 µg/ml) and E (cut off 500 µg/g). Both parameters had to be below these newly defined cut offs to diagnose chronic pancreatitis.
Conclusions: The accuracy of pancreatic function tests may be improved by use of altered cut offs and a combination of serum pancreolauryl test and elastase. These newly defined cut offs will have to be evaluated in a much larger study.
Der Nachweis einer milden oder mäßigen chronischen Pankreatitis durch gleichzeitige Messung mehrerer Pankreasfunktionstests
Pankreasfunktionstests besitzen eine geringe Sensitivität und Spezifität zum Nachweis milder oder mäßiger Formen der chronischen Pankreatitis. Wir untersuchten hier, ob sich die Testqualität durch die Kombination von 2 oder mehr Verfahren verbessern ließ.
Methoden: Eine ERP wurde bei 62 Patienten durchgeführt, bei denen eine chronische Pankreatitis vermutet wurde. Die gefundenen Gangveränderungen wurden nach den Cambridge-Kriterien klassifiziert. Zusätzlich wurden bei jedem Patienten folgende Pankreasfunktionstests durchgeführt: Pankreolauryltest im Serum, Pankreolauryltest im Urin, Elastase und Chymotrypsin im Stuhl.
Ergebnisse: Bei 32 der 62 Patienten fanden sich endoskopische Zeichen der chronischen Pankreatitis, davon waren 10 mild, 8 mäßig und 14 schwer. Die Sensitivität/Spezifität bei den milden Formen lag bei etwa 60-65 % und bei den mäßigen Formen bei 65-70 %. Elastase war nur bei der schweren Form der Pankreatitis den anderen Tests überlegen. Testkombinationen führten zu keiner Verbesserung der Testaussage. Durch Variation der Normwerte in einem mathematischen Modell ließ sich zeigen, dass sich die Sensitivität/Spezifität bei milden und mäßigen Formen auf etwa 80 % steigern lässt. Hierzu musste der Pankreolauryltest im Serum mit der Elastase im Stuhl kombiniert werden. Eine chronische Pankreatitis wurde dann diagnostiziert, wenn sowohl der Pankreolauryltest als auch die Elastase unter den neu definierten Cut-off von 4,7 µg/ml bzw. 500 µg/g Stuhl lagen.
Schlussfolgerung: Die Durchführung mehrerer Pankreasfunktionstests bringt keinen diagnostischen Vorteil. Mit modifizierten Normwerten und durch Kombination von Serum-Pankrolauryltest und Elastase lässt sich wahrscheinlich eine verbesserte Treffsicherheit erreichen, die jedoch in einer größeren, prospektiven Studie bestätigt werden muss.
Key words
Chronic Pancreatitis - Pancreatic Insufficiency - Elastase - Pancreolauryl Test - Chymotrypsin - ERCP - Fuzzy Logic
Schlüsselwörter
Chronische Pankreatitis - Pankreasinsuffizienz - Elastase - Pankreolauryltest - Chymotrypsin - ERCP - Fuzzy logic
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Address for correspondence
Volker Keim MD
Medizinische Klinik und Poliklinik II, Universität Leipzig
Philipp-Rosenthal-Straße 27
04103 Leipzig
eMail: keimv@medizin.uni-leipzig.de