Rofo 2001; 173(4): 336-340
DOI: 10.1055/s-2001-12461
HERZ UND GEFÄSSE
ORIGINALARBEIT
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Linksventrikuläre Volumenreduktion: Prä- und postoperative Evaluierung mit der Cine MRT

Left-Ventricular Reduction Surgery: Pre- and Postoperative Evaluation by Cine Magnetic Resonance ImagingD. E. Kivelitz1 , H. Hotz2 , A. C. Borges3 , C. N. H. Enzweiler1 , T. H. Wiese1 , A. Lembcke1 , W. Konertz2 , G. Baumann3 , B. Hamm1
  • 1Institut für Radiologie
  • 2Klinik für Kardiovaskuläre Chirurgie
  • 3Klinik und Poliklinik für Innere Medizin, Schwerpunkt Kardiologie, Angiologie und Pulmologie
  • Humboldt-Universität, Berlin
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Zusammenfassung.

Ziel: Evaluierung der Wertigkeit der Cine MRT in der präoperativen Diagnostik und im postoperativen Verlauf nach linksventrikulärer Volumenreduktion. Patienten und Methode: 6 Patienten mit Kardiomegalie wurden vor und nach ventrikelverkleinernder Operation an einem 1,5 T MRT untersucht. Zur Beurteilung der Ventrikel- und Klappenmorphologie und Funktion und zur Volumetrie (enddiastolisches und -systolisches Volumen, Ejektionsfraktion) wurde das Herz in der kurzen und den langen Achsen mit einer EKG-getriggerten, atemangehaltenen Cine-Gradienten-Echo-Sequenz untersucht. Ergebnisse: Die mittlere Ejektionsfraktion nahm von 21,7 % auf 33,4 % postoperativ zu. Das enddiastolische und endsystolische linksventrikuläre Volumen verringerte sich postoperativ bei allen Patienten (304,0 bzw. 252,5 ml präoperativ auf 205,0 bzw. 141,9 ml postoperativ). Die mittlere myokardiale Masse zeigte eine geringe Abnahme von 283,8 g auf 242,7 g. Die Veränderungen aller ermittelten Parameter waren signifikant (p < 0,05). Zusätzliche Befunde wie das Vorhandensein einer Mitralklappeninsuffizienz, die postoperative Klappenmorphologie sowie das Vorhandensein eines Ventrikelthrombus konnten zuverlässig erhoben werden. Schlussfolgerungen: Die Cine MRT ist ein geeignetes Verfahren, dem Chirurgen relevante Befunde vor ventrikelverkleinernder Operation zu liefern. In der frühen postoperativen Verlaufsbeurteilung kann sie funktionelle und morphologische Veränderungen zuverlässig darstellen.

Left-Ventricular Reduction Surgery: Pre- and Postoperative Evaluation by Cine Magnetic Resonance Imaging.

Aim: To evaluate the role of cine magnetic resonance imaging (MRI) in the preoperative assessment and postoperative follow-up of patients undergoing left ventricular (LV) reduction surgery. Patients and Methods: 6 patients with cardiomegaly were examined on a 1.5 T MR imager before and after LV reduction surgery. The heart was imaged along the short and long axes using a breath-hold ECG-triggered cine gradient-echo sequence for assessing ventricular and valvular morphology and function and performing volumetry (end-diastolic and end-systolic volumes, ejection fraction). Results: Postoperatively, the mean ejection fraction increased from 21.7 % to 33.4 % and the end-diastolic and end-systolic left ventricular volumes decreased in all patients (304.0 and 252.5 ml before to 205.0 and 141.9 ml after surgery). Mean myocardial mass decreased slightly from 283.8 g to 242.7 g. Differences were significant for all parameters (p < 0.05). MRI allowed for the reliable assessment of postoperative valve morphology and yielded additional findings such as the presence of mitral valve insufficiency or ventricular thrombus. Conclusions: Cine MRI provides relevant information prior to left ventricular reduction surgery and reliably depicts functional and morphological changes in the early postoperative follow-up.

Literatur

  • 1 Armstrong P W, Moe G W. Medical advances in the treatment of congestive heart failure.  Circulation. 1993;  88 2941-2952
  • 2 Beyersdorf F, van de Loo A. Partielle linksventrikuläre Resektion nach Batista bei terminaler Herzinsuffizienz.  Herz. 1997;  22 272-276
  • 3 Dor V. Left ventricular aneurysms: the endoventricular circular patch plasty.  Sem Thorac Cardiovasc Surg. 1997;  9 123-130
  • 4 Batista R JV, Santos J VL, Takeshita N, Bocchino L, Lima P N, Cunha M A. Partial left ventriculectomy to improve left ventricular function in end-stage heart disease.  J Card Surg. 1996;  11 96-97
  • 5 Batista R JV, Verde J, Nery P, Bocchino L, Takeshita N, Bhayana J N, Bergsland J, Graham S, Houck J P, Salerno T. Partial left ventriculectomy to treat end-stage heart disease.  Ann Thorac Surg. 1997;  64 634-638
  • 6 Laks H, Marelli D. The current role of left ventricular reduction for treatment of heart failure.  J Am Coll Cardiol. 1998;  32 1809-1810
  • 7 Konertz W, Hotz H, Khoynezhad A, Zytowski M, Baumann G. Results after partial left ventriculectomy in a european heart failure population.  J Card Surg. 1999;  14 129-135
  • 8 McCarthy J F, McCarthy P M, Starling R C, Smedira N G, Scalia G M, Wong J, Kasirajan V, Goormastic M, Joung J B. Partial left ventriculectomy and mitral valve repair for end-stage congestive heart failure.  Eur J Cardiothorac Surg. 1998;  13 337-343
  • 9 Sandstede J, Lipke C, Behr M, Harre K, Pabst T, Kenn W, Neubauer S, Hahn D. CINE-MRT zur Untersuchung der Auswirkungen regionaler Wandbewegungsstörung auf die globale Herzfunktion nach Herzinfarkt und Revaskularisierung.  Fortschr Röntgenstr. 1999;  171 424-430
  • 10 Rominger M B, Bachmann G F, Pabst W, Ricken W W, Dinkel H P, Rau W S. Linksventrikuläre Herzvoluminabestimmung mittels schneller MRT in Atemanhaltetechnik: Wie unterschiedlich sind quantitative Herzkatheter, quantitative MRT und visuelle Echokardiographie?.  Fortschr Röntgenstr. 2000;  172 23-32
  • 11 Sakuma H, Fujita N, Foo T KF, Caputo G R, Nelson S J, Hartiala S J, Shimakawa H, Higgins C B. Evaluation of left ventricular volume and mass with breath-hold with cine MR imaging.  Radiology. 1993;  188 377-380
  • 12 Dulce M D, Mostbeck G H, Friese K K, Caputo G R, Higgins C B. Quantification of the left ventricular volumes and function with cine MR imaging: Comparison of geometric models with three-dimensional data.  Radiology. 1993;  188 371-376
  • 13 Møgelvang J, Thomsen C, Mehlsen J, Bräckle G, Stubgaard M, Henriksen O. Evaluation of left ventricular volumes measured by magnetic resonance imaging.  Eur Heart J. 1986;  7 1016-1021
  • 14 Katz J, Milliken M C, Stray-Gundersen J, Buja L M, Parkey R W, Mitchell J H, Peshock R M. Estimation of human myocardial mass with MR imaging.  Radiology. 1988;  169 495-498
  • 15 Matsumura K, Nakase E, Haiyama T, Takeo K, Shimizu K, Yamasaki K, Kohno K. Determination of cardiac ejection fraction and left ventricular volume: contrast-enhanced ultrafast cine MR imaging vs. i.v. digital subtraction ventriculography.  Am J Roentgenol. 1993;  160 979-985
  • 16 Semelka R C, Tomei E, Wagner S, Mayo J, Caputo G, O'Sullivan M, Paarmley W W, Chatterjee K, Wolfe C, Higgins C B. Interstudy reproducibility of dimensional and functional measurements between cine magnetic resonance studies in the morphologically abnormal left ventricle.  Am Heart J. 1990;  119 1367-1373
  • 17 Pattynama P MT, Lamb H J, van der Velde E A, van der Wall E E, de Roos A. Left ventricular measurements with cine and spin-echo MR imaging: A study of reproducibility with variance component analysis.  Radiology. 1993;  187 261-268
  • 18 Rominger M B, Bachmann G F, Geuer M, Puzik M, Ricken W W, Rau W S. Vergleich links- und rechtsventrikulärer Auswurf- und Füllungsparameter des Herzens mittels Cine MRT in Atemanhaltetechnik: klinische Studie an 42 Patienten mit Kardiomyopathie und koronarer Herzerkrankung.  Fortschr Röntgenstr. 1999;  170 534-541
  • 19 Popovic Z, Miric M, Gradinac S, Neskovic A N, Jovovic L, Vuk L, Bojic M, Popovic A D. Effects of partial left ventriculectomy on left ventricular performance in patients with nonischemic dilated cardiomyopathy.  J Am Coll Cardiol. 1998;  32 1801-1808
  • 20 Tscholakoff D, Sechtem U, de Geer G, Schmidt H, Higgins C B. Evaluation of pleural and pericardial effusions by magnetic resonance imaging.  Eur J Radiol. 1987;  7 169-174
  • 21 Chuang M L, Parker R A, Riley M F, Reilly M A, Johnson R B, Korley V J, Lerner A B, Douglas P S. Three-dimensional echocardiography improves accuracy and compensates for sonographer inexperience in assessment of left ventricular ejection fraction.  J Am Soc Echocardiogr. 1999;  12 290-299
  • 22 Nosir Y F, Stoker J F, Kasprzak J D, Lequin M H, Dall'Agata A, Ten Cate F J, Roelandt J R. Paraplane analysis from precordial three-dimensional echocardiographic data sets for rapid and accurate quantification of left ventricular volume and function: a comparison with magnetic resonance imaging.  Am Heart J. 1999;  137 134-143

Dr. med. D. E. Kivelitz

Institut für Radiologie
Universitätsklinikum Charité
Humboldt-Universität Berlin

Schumannstraße 20 - 21
10098 Berlin

Phone: + 49-30-28023330

Fax: + 49-30-28025042

Email: dietmar.kivelitz@charite.de