Summary
Introduction
The macrophage colony stimulating factor receptor (CSF-1 R) is encoded by the c-fms protooncogene. Overexpression of CSF-1 R has been observed to be a poor prognostic factor in epithelial ovarian cancer. Little is known about the significance of CSF-1 R (fms) expression in other ovarian tumors such as sex cord-stromal tumors.
Materials and Methods
Activated CSF-1 R (p-fms) expression was studied immunohistochemically in a series of 59 ovarian sex cord-stromal tumors and miscellaneous tumors using a phosphotyrosine specific antibody and a standard immunoperoxidase technique.
Results
Positive p-fms immunostaining was detected in a majority of sex cord-stromal tumors (6/7 adult granulosa cell tumors, 6/6 juvenile granulosa cell tumors, 2/3 thecomas, 3/3 fibromas, 3/3 sclerosing stromal tumors, 5/5 Sertoli cell tumors, 5/5 Sertoli-Leydig cell tumors, 1/1 gynandroblastoma, 3/5 sex cord tumors with annular tubules, and 5/5 steroid cell tumors). In addition, 3/3 gonadoblastomas, 3/3 endometrioid stromal sarcomas, 4/5 small cell carcinomas of hypercalcemic type, and 4/5 wolffian tumors were also p-fms positive.
Conclusion
Activated CSF-1 R (p-fms) is detectable in most ovarian sex cord-stromal tumors. In contrast to epithelial ovarian cancer, there is no evident correlation between fms overexpression and an aggressive phenotype in sex cord-stromal tumors, since many of the positive tumors are clinically benign.
Zusammenfassung
Einleitung
Makrophagen Kolonie stimulierender Faktor Rezeptor (CSF-1R) wird vom c-fms Protoonkogen kodiert. CSF-1R-Überexpression ist als ungünstiger Prognosefaktor bei epithelialen Ovarialkarzinomen bekannt. Über die Bedeutung der CSF-1R-Expression in anderen Ovarialtumoren, z. B. Keimstrang-Stromatumoren, weiß man bislang wenig.
Material und Methoden
Ein Kollektiv von 59 Keimstrang-Stromatumoren und anderen seltenen Ovarialtumoren wurde immunhistochemisch auf die Expression von aktiviertem CSF-1R (p-fms) hin untersucht. Hierbei kam ein phosphotyrosinspezifischer Antikörper in einem standardgemäßen Immunperoxidase-Protokoll zum Einsatz.
Ergebnis
Positive p-fms-Immunreaktivität wurde in der Mehrzahl aller Keimstrang-Stromatumoren beobachtet (in 6/7 adulten Granulosazelltumoren, 6/6 juvenilen Granulosazelltumoren, 2/3 Thekomen, 3/3 Fibromen, 3/3 sklerosierenden Stromatumoren, 5/5 Sertoli-Zelltumoren, 5/5 Sertoli-Leydig-Zelltumoren, 1/1 Gynandroblastom, 3/5 Keimstrangtumoren mit anulären Tubuli und in 5/5 Steroidzelltumoren). Ebenso waren 3/3 Gonadoblastome, 3/3 endometriale Stromasarkome, 4/5 hyperkalzämische kleinzellige Ovarialkarzinome und 4/5 Wolff'sche Tumoren p-fms positiv.
Schlussfolgerung
Aktivierter CSF-1R (p-fms) ist in fast allen Keimstrang-Stromatumoren des Ovars nachweisbar. Da viele dieser Läsionen klinisch benigne sind, besteht in dieser Tumorgruppe - im Gegensatz zum Ovarialkarzinom - kein offensichtlicher Zusammenhang zwischen fms-Überexpression und aggressivem Phänotyp.