Aktuelle Urol 2001; 32(2): 84-86
DOI: 10.1055/s-2001-14138
KLINISCHE ORIGINALARBEIT
Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Kontinenz und Radikalität nach Präparation eines intraprostatischen Harnröhrenstumpfes bei der radikalen retropubischen Prostatektomie

Urinary Continence and Positive Margins in Radical Retropubic Prostatectomy after Preparation of an Intraprostatic urethral StumpH. van Randenborgh, J. Breul, H. Leyh, R. Hartung
  • Urologische Klinik und Poliklinik der Technischen Universität München, Klinikum rechts der Isar
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung: Zur Vorbereitung der vesiko-urethralen Anastomose nach radikaler retropubischer Prostatektomie wird seit Juni 1997 der Harnröhrenstumpf bis weit nach intraprostatisch präpariert. Vor diesem Zeitpunkt erfolgte die Absetzung der Urethra im Bereich des Apex prostatae. Die Kontinenz, die Zeit bis zum Erreichen der Kontinenz und die Radikalität sollen zwischen beiden Operationsmethoden verglichen werden.

Patienten und Methoden: 100 Patienten mit und 100 Patienten ohne intraprostatischen Harnröhrenstumpf wurden innerhalb eines persönlichen, strukturierten Gesprächs nach ihrer Kontinenz und dem Zeitraum bis zum Erreichen der Kontinenz befragt. Die Rate der positiven Absetzungsränder wurde anhand des histopathologischen Ergebnisses verglichen.

Ergebnisse: In unseren Ergebnissen zeigt sich, dass hinsichtlich der postoperativen Kontinenz und der Rate positiver Absetzungsränder kein Unterschied zwischen beiden Operationsmethoden besteht. Jedoch verkürzt sich der Zeitraum bis zum Erreichen der Kontinenz bei der Gruppe mit intraprostatischem Harnröhrenstumpf deutlich.

Schlussfolgerung: Somit trägt diese Operationstechnik hinsichtlich der Lebensqualität des Patienten zu einem verbesserten postoperativen Ergebnis bei ohne die Radikalität zu kompromitieren.

Abstract

Purpose: Since June 1997, careful preparation of a long intraprostatic part of the urethra has been performed in radical retropubic prostatectomy for the vesico-urethral anastomosis. Before this time, the urethra had been incised at the apex of the prostate. This study was performed to compare urinary continence, time to reach final continence and rate of positive surgical margins in these two techniques.

Patients and Methods: 100 patients with and 100 without an intraprostatic urethral stump were asked in a structured personal interview about continence and time to reach final continence. The rate of positive margins in the histopathological results was also compared.

Results: Our results show that there is no significant difference between the continence status and the rate of positive margins, but the time to reach final continence is significantly shorter in the group of patients with an intraprostatic urethral stump.

Conclusion: The preparation of an intraprostatic urethral stump improves the quality of life of patients after radical prostatectomy without increasing the rate of positive margins.

Literatur

  • 1 Arai Y, Okubo K, Aoki Y, Maekawa S, Okada T, Maeda H, Ogawa O, Kato T. Patient-reported quality of life after radical prostatectomy for prostate cancer.  Int J Urol. 1999;  6/2 78-86
  • 2 Bates T S, Wright M PJ, Gillatt D A. Prevalence and Impact of Incontinence and Impotence following Total Prostatectomy Assessed Anonymously by the ICS-Male-Questionnaire.  Eur Urol. 1998;  33 165-169
  • 3 Catalona W J, Carvalhal G F, Mager D E, Smith D S. Potency, continence and complication rates in 1,870 consecutive radical retropubic prostatectomies.  J Urol. 1999;  162 433-438
  • 4 Guilloneau B, Cathelineau X, Cour F, Veillon B, Vallencien G. Update of the morbidity of radical retropubic prostatectomy: retrospective analysis of 100 consecutive operations during the period 1996 - 1997.  Prog Urol. 1999;  9/4 662-667
  • 5 Igel T C, Wehle M J. Vesicourethral reconstruction in radical retropubic prostatectomy: an alternative technique.  J Urol. 1999;  161/3 844-846
  • 6 Kleinhans B, Gerharz E, Melekos M, Weingartner K, Kälble T, Riedmiller H. Changes of urodynamic findings after radical retropubic prostatectomy.  Eur Urol. 1999;  35/3 217-222
  • 7 Walsh P, Marschke P, Ricker D, Burnett A L. Patient-reported urinary continence and sexual function after anatomic radical prostatectomy.  Urology. 2000;  55 58-61
  • 8 Litwin M S, Flanders S C, Pasta D J, Stoddard M L, Lubeck D P, Henning J M. Sexual function and bother after radical prostatectomy or radiation for prostate cancer: multivariate quality-of-life analysis from CaPSURE. Cancer of the Prostate Strategic Urology Research Endeavor.  Urology. 1999;  54/3 503-508

Dr H van Randenborgh

Urologische Klinik und Poliklinik
der Technischen Universität München
Klinikum rechts der Isar

Ismaninger Straße 22
81675 München