Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2001; 36(6): 331-335
DOI: 10.1055/s-2001-14810
ORIGINALIA
ORIGINALARBEIT
Georg Thieme Verlag Stuttgart - New York

Vergleich der Einschätzung von
Depressivität und Ängstlichkeit durch einen standardisierten
Fragebogen oder Fremdbeobachtung in einer universitären
Prämedikationsambulanz

Validation of a an Observer-Based Rating Set Compared to a Standardized Written Psychological Test (HADS-D) for Diagnosis of Depression and Anxiety in an University Preadmission Test CenterS. Schulz-Stübner1 , J. de Bruin2 , J. Neuser2 , R. Rossaint1
  • 1Klinik für Anästhesiologie am Universitätsklinikum der RWTH Aachen
  • 2Institut für Medizinische Psychologie und Medizinische Soziologie am Universitätsklinikum der RWTH Aachen
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
31. Dezember 2001 (online)

Zusammenfassung.

Diese Pilotstudie zum Vergleich eines standardisierten psychologischen Testverfahrens (HADS-D) mit einem Fremdbeobachtungsset ergab in einer Stichprobe von 70 Patienten einer universitären Prämedikationsambulanz eine Prävalenz der Diagnose Depressivität von 7,14 % und Ängstlichkeit von 11,11 %. Die Fremdbeobachtung stimmte dabei in hohem Maße mit dem testpsychologischen Ergebnis überein und erscheint daher geeignet, um Patienten zu erkennen, die aufgrund ihrer ängstlichen oder depressiven Persönlichkeitsstruktur einer besonderen perioperativen Betreuung bedürfen und geeignete Maßnahmen zur Angstreduktion durch medikamentöse Therapie oder organisatorische Maßnahmen einzuleiten.

Validation of a an Observer-Based Rating Set Compared to a Standardized Written Psychological Test (HADS-D) for Diagnosis of Depression and Anxiety in an University Preadmission Test Center.

Introduction: Depression and anxiety can be a major factor of perioperative stress and might contribute to patients dissatisfaction with medical care if they remain unrecognized. There are several methods to diagnose depression and anxiety like standardized written psychological tests or self report scales. Because these tests are not always suitable for routine use in a busy preadmission test center we evaluated an observer-based rating set for the diagnosis of depression and anxiety. Material and Methods: 70 patients of a university hospital preadmission test center were tested with the HADS-D-Test and the observer-based rating set after approval of the institutional review board and written informed consent. Test-data were compared using a logistic regression model and demographic variables were analyzed using t-Test, ANOVA and Pearson correlation. Results: The prevalence of depression in our study population was 11,11 % (14,75 % in male, 9,76 % in female) and the prevalence of anxiety was 7,14 % (6,9 % in male and 7,32 % in female). The correlation between the observer-based rating items and the HADS-D-diagnosis was statistically highly significant. The observer based items “unsteady eye movements” and “general worrisome mood” proved to be especially sensitive for anxiety and the items “sorrowful mood” and “impression of resignation” were sensitive for depression without any influence of the experience of the anesthesiologist. A higher prevalence of depression and anxiety was found in patients with ASA-class III compared to those with ASA-classes I and II while age and type of surgery had no significant influence. Conclusions: Based on our observations depression and anxiety are a relevant factor of preoperative morbidity assessment. Observer-based items are a reliable tool to detect those patients which might need special assistance and therapy in the perioperative period to reduce stress associated with high preexisting levels of depression and anxiety.

Literatur

  • 1 Johnston M, Wallace L. Stress and medical procedures. Oxford University Press; Oxford 1990
  • 2 Salmon P. Psychological factors in surgical stress: Implications for management.  Clinical Psychology Review. 1992;  12 681-704
  • 3 Herrmann C, Kaminsky B, Rüger U, Kreuzer H. Praktikabilität und klinische Relevanz eines routinemäßigen psychologischen Screenings von Patienten internistischer Allgemeinstationen. 1999
  • 4 Umegaki H, Minami C, Katou H, Kawasaki T, Fukunaga T, Shimizu A. A study on the psychological status of preoperative patients.  Masui. 1992;  41 (2) 200-206
  • 5 Papanikolaou M N, Voulgari A, Lykouras L, Arvanitis Y, Christodoulou G N, Danou-Roussaki A. Psychological factors influencing the surgical patients consent to regional anesthesia.  Acta Anesthesiol Scand. 1994;  38 (6) 607-11
  • 6 Umegaki H, Minami C, Katou H, Kawasaki T, Fukunaga T, Shimizu A. Perioperative psychological status of patients undergoing radical mastectomy and total hysterectomy.  Masui. 1993;  42 (4) 523-528
  • 7 Kureshi J, Rocke A D, Tariq A Q. Perioperative knowledge and anxiety scores of patients undergoing surgery.  Middle East J Anesthesiol. 1995;  13 325-333
  • 8 Goldberg D, Brigdes K. Screening for psychiatric illness in general practice: the general practitioner versus the sreening questionaire.  J R Coll Gen Pract. 1987;  37 15-18
  • 9 Hermann C. International experiences with the Hospital Anxiety and Depression Scale: A review of validation data and clinical results.  Journal of Psychosomatic Research. 1997;  42 17-41
  • 10 Snaith R P, Zigmond A S. HADS: Hospital Anxiety and Depression Scale. NFER Nerlson, Windsor 1994
  • 11 Collegium Internationale Psychiatriae Scalarum. Internationale Skalen für Psychiatrie. (4. Überarbeitete und erweiterte Auflage) Hogrefe Göttingen 1996
  • 12 Herrmann C, Buss U, Snaith R P. HADS-D Hospital Anxiety and Depression Scale - Deutsche Version. Ein Fragebogen zur Erfassung von Angst und Depressivität in der somatischen Medizin. Verlag Hans Huber 1995
  • 13 Baier-Rogowski V. Angst, Magie, Suggestion, Hypnose und was der Anästhesist damit zu tun hat.  Anästhesie, Intensivtherapie, Notfallmedizin.. 1988;  23 73-76
  • 14 McCleane G J, Cooper R. The nature of pre-operative anxiety.  Anaesthesia. 1990;  45 153-155
  • 15 Grabow L, Buse R. Präoperative Angst - Angst vor der Operation, Angst vor der Narkose, Angst vor Schmerzen?.  Psychotherapie Psychosomatik Med Psychologie. 1990;  40 255-263
  • 16 Breitkopf L, Büttner W. Die Effekte früherer Operationen auf Narkose- und Operationsängste bei Kleinkindern.  Anästhesist. 1986;  35 30-35
  • 17 Regel H, Röse W, Hähnel S, Krause A. Zur Einschätzung psychischer Belastung vor der Allgemeinanästhesie. Psychiatrie, Neurologie und Med.  Psychologie. 1985;  37 151-155
  • 18 Tolksdorf W. Das präoperative psychische Befinden.  Fortschritte in der Medizin. 1984;  102 342-345
  • 19 Kindler C H, Harms C, Amsler F, Ihde-Scholl T, Scheidegger D. The Visual Analg Scale allows effective measurement of preoperative anxiety and detection of patients concerns.  Anesth Analg. 2000;  90 706-712
  • 20 Shafer A, White P F, Urquhart M L, Doze V A. Outpatient premedication: use of midazolam and opioid analgesics.  Anesthesiology. 1989;  71 495-501
  • 21 Tolksdorf W, Siefert S, Schmitt W. Der Einfluß der Prämedikation mit Dikaliumchlorazepat auf den präoperativen Stress und den postoperativen Schmerz.  Anästhesist. 1990;  39 1-5
  • 22 Morion AM Bezler T, Eberhardt L H, Mayer R, Schreiber M N, Klilan J, Georgieff M. Einfluss verschiedener niedriger Dosierungen von Droperidol-Dosierungen auf postoperative Angst, innere Anspannung, allgemeine Befindlichkeit und PONV.  Anästhesist. 1999;  48 19-25
  • 23 Soni J C, Thomas D A. Comparison of anxiety before induction of anesthesia in the anaesthetic room or operating theatre.  Anaesthesia. 1989;  44 651-655
  • 24 Panda N, Bajaj A, Pershad D. Preoperative anxiety. Effect of early or late position on the operating list.  Anaesthesia. 1996;  51 344-346

Dr. Sebastian Schulz-Stübner

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