Z Orthop Ihre Grenzgeb 2001; 139(2): 117-119
DOI: 10.1055/s-2001-15041
KNIEENDOPROTHETIK

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Navigiert implantierte Knietotalendoprothesen - Eine Vergleichsstudie zum konventionellen Instrumentarium

Navigated Implantation of Total Knee Prostheses - A Comparison with Conventional TechniquesJ.-Y.  Jenny, C.  Boeri
  • Centre de Traumatologie et d'Orthopédie, Strassburg (Frankreich)
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Zusammenfassung.

Fragestellung: Das Ziel von Navigationssystemen ist, die Qualität der Prothesenimplantation im Vergleich zu konventionellen, manuellen Instrumentarien zu verbessern. Methode: Die Autoren haben 40 Knietotalendoprothesen mit einem optischen Navigationssystem (Orthopilot®, AESCULAP, Tuttlingen) implantiert (Gruppe A). Eine statistisch-gepaarte Vergleichsgruppe (Gruppe B) von ebenfalls 40 Knietotelendoprothesen des selben Typs (Search® Prothese, AESCULAP, Tuttlingen) wurde mit konventionellem manuellen Instrumentarium versorgt. Die Qualität der Implantation wurde röntgenologisch auf AP und lateralen Achsenaufnahmen ermittelt. Ergebnisse: Ein angestrebter mechanischer femorotibialer Winkel (3° Valgus bis 3° Varus) wurde bei 33 Fällen der Gruppe A und 31 Fällen der Gruppe B erreicht (p > 0,05). Bei der frontalen und sagittalen Orientierung der femoralen und tibialen Komponenten konnten relevante Unterschiede in Richtung einer präzisen Implantation in der Gruppe A beobachtet werden. Insgesamt konnten bei 26 Patienten der Gruppe A und 12 Patienten der Gruppe B die angestrebten Winkel in allen Ebenen erreicht werden (p < 0,01). Schlussfolgerung: Das verwendete Navigationssystem erlaubt eine signifikant verbesserte Implantationsqualität von Knietotalendoprothesen im Vergleich zur konventionellen Implantationstechnik. Dadurch könnten sich auch die Früh- und Langzeitergebnisse verbessern.

Navigated Implantation of Total Knee Prostheses - A Comparison with Conventional Techniques.

Objective:A navigation system should improve the quality of a total knee prosthesis implantation in comparison to the classical, surgeon-controlled operative technique. Methods: The authors have implanted 40 knee total prostheses with an optical infrared navigation system (Orthopilot® AESCULAP, Tuttlingen - group A). The quality of implantation was studied on postoperative long leg AP and lateral X-rays, and compared to a control group of 40 computer-paired total knee prostheses o the same model (Search® Prosthesis, AESCULAP, Tuttlingen) implanted with a classical, surgeon-controlled technique (group B). Results: An optimal mechanical femorotibial angle (3° valgus to 3° varus) was obtained by 33 cases in group A and 31 cases in group B (p > 0,05). Better results were seen for the coronal and sagittal orientation of both tibial and femoral components in group A. Globally, 26 cases of the group A and 12 cases of the group B were implanted in an optimal manner for all studied criteria (p < 0.01). Conclusions: The used navigation system allows a signifikant improvement of the quality of implantation of a knee total prosthesis in comparison to a classical, surgeon-controlled instrumentation. Long-term outcome could be consequently improved.

Literatur

  • 01 Ahlback  S. Osteoarthrosis of the knee. A radiographic investigation.  Acta Radiol Diagn. 1968;  Suppl 277 7-72
  • 02 Berger  R A, Rubash  B E, Seel  M J, Thompson  W H, Crossett  L S. Determining the rotational alignment of the femoral component in total knee arthroplasty using the epicondylar axis.  Clin Orthop. 1993;  286 40-47
  • 03 Delp  S L, Stulberg  S D, Davies  B, Picard  F, Leitner  F. Computer assisted knee replacement.  Clin Orthop. 1998;  354 49-56
  • 04 Oswald  M H, Jakob  R P, Schneider  E, Hoogewoud  H. Radiological analysis of normal axial alignment of femur and tibia in view of total knee arthroplasty.  J Arthroplasty. 1993;  8 419-426
  • 05 Ritter  M A, Faris  P M, Keating  E M, Meding  J B. Postoperative alignment of total knee replacements: its effect on survival.  Clin Orthop. 1994;  299 153-156
  • 06 Teter  K E, Bergman  D, Colwell  C W. Accuracy of intramedullary versus extramedullary tibial alignment cutting systems in total knee arthroplasty.  Clin Orthop. 1995;  321 106-110
  • 07 Wasiliewski  R C, Galante  J O, Leighty  R, Natarajan  R N, Rosenberg  A G. Wear patterns on retrieved polyethylene inserts and their relationship to technical considerations during total knee arthroplasty.  Clin Orthop. 1994;  299 31-43

Dr. Jean-Yves Jenny

Centre de Traumatologie et d'Orthopédie

10 avenue Bauman

67400 Illkirch-Graffenstaden, Frankreich

Phone: Tel. + 33-388552000

Fax: Fax + 33-388674515

Email: E-mail: JYJENNY@AOL.COM