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DOI: 10.1055/s-2001-15945
Untersuchungen zum Kollagenstoffwechsel bei Patienten mit Induratio penis plastica
Investigations on Collagen Metabolism in Patients with Induratio Penis PlasticaPublication History
Publication Date:
31 December 2001 (online)
Zusammenfassung
Die Pathogenese der Induratio penis plastica (IPP), die nicht selten mit der Dupuytren'schen Kontraktur assoziiert ist, ist bis heute nicht geklärt. Histopathologische Untersuchungen zeigen, dass der Kollagenstoffwechsel eine Rolle spielt. Dies veranlasste uns zur genauen Analyse der Kollagenstoffwechselparameter bei der IPP. Bei insgesamt 11 Patienten mit klinisch gesicherter IPP und 11 gesunden Probanden erfolgte eine prospektive, kontrollierte Untersuchung. Im peripher venösen und im cavernösen Blut wurden Prokollagen III (PIIIP), PMN-Elastase (PMN-E), Fibronektin (FN), Fibronektinrezeptor (FN-R) und α1-Proteinase-Inhibitor (α1-PI) als Parameter, die in Zusammenhang mit der Bildung fibrösen Kollagens stehen, sowie Blutbild und Retentionswerte bestimmt. PMN-E, PIIIP, FN und FN-R waren in den beiden Untersuchungsgruppen nicht unterschiedlich. Die peripher venösen unterschieden sich nicht von den cavernösen Blutproben. Sowohl im peripher venös (158,55 mg/dl) als auch im cavernös entnommenen Blut (168,29 mg/dl) war die Konzentration des α1-PI signifikant niedriger als in der Kontrollgruppe (214,82 mg/dl). Die α1-PI Erniedrigung der IPP Patienten ist signifikant und liegt unterhalb des Normalwertbereichs für die gesunde Population. Ein Mangel an α1-PI kann zur Aktivitätserhöhung der Proteasen und zum Umbau des Kollagengewebes führen. Möglicherweise kommt es deshalb bei der IPP zusammen mit einem lokal wirksamen Einflussfaktor schließlich zur dystrophen Kalzifikation.
Abstract
The exact pathogenesis of Peyronie's Disease (PD) is still unknown. Penile traumas, inflammatory diseases and hormonal disorders are discussed as potential reasons for the calcification of the dorsum penis. It is not clear, if there's first a vasculitis and during the ongoing disease a fibrosis with a secondary calcification. Histopathological investigations suggest, that the metabolism of the collageneous tissue plays an important role. Another disease with simular alterations of the collagen tissue is the Dupuytren's Disease (DD). A Change in collagen type has been shown for these patients. As there is a high coincidence of PD and DD, a common reason in collagen metabolism is possible. Therefore we started an evaluation of parameters of the collagen metabolism in patients with Peyronie's Disease. A prospective study with 22 participants was performed. The patient population consisted of 11 patients with PD and 11 healthy controls. We mesured the following biochemical parameters, which correspond to the collagen metabolism (procollagen III [PIIIP], PMN-elastase [PMN-E], fibronectin [FN], fibronectinreceptor [FN-R] and α1-proteinase-inhibitor [α1-PI]). Blood samples from the penis (corpus cavernosum) and from a peripheral vein were taken from each patient. There was no difference in PMN-E, PIIIP and FN-R in all samples. There was no difference in penile and venous blood as well. But we found a highly significant lower concentration of α1-PI in patients with PD (158,55 mg/dl) than in controls (214,82 mg/dl). A deficiency of α1-PI can lead to a higher activity of serum proteases, such as PMN-E. This can result in a change of the collagen metabolism by an increased synthesis of collagen type III, that is found in PD. This general pathophysiologic factor may be completed by an additional local alteration of the tissue.
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Dr. med S Lahme
Oberarzt der Klinik für Urologie
Eberhard-Karls-Universität Tübingen
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