RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-2001-16270
J.A.Barth Verlag in Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co.KG
Gibt es eine Berechtigung für eine Varizenchirurgie in Lokalanästhesie mit sukzessiver Verfahrensweise?[*]
Prospektive Untersuchung an 5 000 Crossektomie/Stripping-OperationenIs there a justification for varicose vein surgery under local anaesthesia in a successive procedure? Prospective study on 5 000 ligations of the sapheno-femoral(popliteal) junction/stripping-operationsPublikationsverlauf
Publikationsdatum:
31. Dezember 2001 (online)

Is there a justification for varicose vein surgery under local anaesthesia in a successive procedure? Prospective study on 5 000 ligations of the sapheno-femoral(popliteal) junction/stripping-operations
Summary
In a prospective study we examined the complications of 5 000 operations (n = 876
as outpatient; ligations of the SFJ/SPJ ± stripping or recurrence operation of the
SFJ/SPJ), that were carried out under local anaesthesia in a successive procedure.
We registered only the in-hospital complications or those occurring during the first
postoperative week of outpatient procedure: Mortality, deep venous thrombosis, pulmonary
embolism, major vascular injuries, major nerval injuries, anaethesia complications.
The proof and/or exclusion of complications were done by clinical investigations with
the parameters: Mortality, vascular and/or nerval injuries, anaesthesia complications
as well as pulmonary embolism. With the parameter deep venous thrombosis n = 2 495
operations were examined by color duplex scan in the region of the sapheno-femoral
(popliteal) junction before patients were discharged from hospital/ ambulatory
therapy. In the other patients the diagnosis was done according to clinical parameters.
Results: In the investigation period two complications occurred at the nerval-system after
difficult ligation of the SPJ: a) Paresis concerning mainly the peroneal branch of
the N. ischiadicus with regeneration after nine months. b) Lesion of the N. tibialis
with paresis of the M. abductor digiti minimi that was unchanged after seven months.
Conclusion: Varicose vein surgery under local anaesthesia as a successive procedure represents
a very safe treatment option. A comparision with literature data from prospective
or retrospecitve studies is not possible, because of missing studies and/or unclear
information or definition problems. It would be desirable if such studies could be
performed.
Zusammenfassung
In einer prospektiven Studie haben wir n = 5 000 Crossektomien und/oder Stripping-Operationen
bzw. Crossenrevisionen (hiervon n = 876 ambulant), welche in LA in sukzessiver Verfahrensweise
vorgenommen wurden, bzgl. des Operationsrisikos untersucht. Es wurde nur das während
des stationären Aufenthaltes bzw. während der ersten ambulanten Therapiephase aufgetretene
Risiko registriert: Letalität, tiefe Beinvenenthrombose, Lungenembolie, großvaskuläre
Verletzungen, großnervale Verletzungen, Anästhesiekomplikationen. Der Nachweis bzw.
Ausschluß von Komplikationen erfolgte durch klinische Untersuchungen bei den Parametern:
Letalität, vaskuläre bzw. nervale Verletzungen, Anästhesiekomplikationen sowie Lungenembolie.
Beim Parameter tiefe Beinvenenthrombose wurde bei n = 2 495 OPs vor Entlassung der
Patienten aus stationärer/ambulanter Behandlung
eine Duplexsonographie im Crossenbereich vorgenommen; bei den anderen Patienten erfolgte
die Diagnose nach klinischen Parametern.
Ergebnisse: Im Untersuchungszeitraum traten zwei Komplikationen am Nervensystem nach schwieriger
V. saphena parva Operation auf: a) Peronäusbetonte Ischiadikusparese, mit Rückbildung
nach neun Monaten. b) Läsion des N. tibialis mit Parese des M. abductor digiti minimi,
welche nach sieben Monaten unverändert war.
Schlußfolgerung: Die Varizenchirurgie in LA in sukzessiver Verfahrensweise stellt ein im höchsten
Maße sicheres Operationsverfahren dar. Ein Vergleich mit Daten aus der Literatur -
sei es prospektiv oder retrospektiv - ist nicht möglich, wegen fehlender Studien bzw.
unklarer Angaben oder Definitionsproblemen. Es wäre wünschenswert, wenn solche Studien
durchgeführt würden.
Key words
Varicose vein surgery - prospective study - local anaesthesia - complications
Schlüsselwörter
Varizenchirurgie - prospektive Studie - Lokalanästhesie - Komplikationen
1 Vortrag, gehalten auf dem Robert May-Gedächtniskongress, Innsbruck, 18.-20. Mai 2000
Literatur
- 1 Balzer K. Die Tageschirurgie in der Venenchirurgie. Chirurg. 1991; 62 598-603
- 2 Böhler K, Baldt M, Schuller-Petrovic S, Grünwald C. et al . Varicose vein stripping - a prospective study of the thrombotic risk and the diagnostic significance of preoperative color coded duplex sonography. Thromb-Haemost. 1995; 73 597-600
- 3 Critchley G, Handa A, Maw A, Harvey A. et al . Complications of varicose vein surgery. Ann R Coll Surg Engl. 1997; 79 105-110
- 4 Dabels J, Kaffarnik H. Krankheiten des Stoffwechsels. In: Stobbe H, Baumann G (Hrsg). Innere Medizin. Ullstein-Mosby, Berlin, Wiesbaden
1996; 7: 865-991
- 5 Frings N, Wagner B, Brus M. Varicose vein surgery under local anaesthesia. Complications of n = 47 057 operations. Phlebology. 1995; 1 (Suppl) 465-467
- 6 Hagmüller G W. Komplikationen bei der Chirurgie der Varikose. Langenbecks Arch Chir Suppl. 1992; (Kongreßbericht) 470-474
- 7 Manner M, Koeth T, Geelhaar G, Stickel W. Kryotechnik in der Varizenchirurgie. Chirurg. 1999; 70 79-84
- 8 Miller G V, Lewis W G, Sainsbury J R, Macdonald R C. Morbidity of varicose vein surgery: auditing the benefit of changing clinical practice. Ann R Coll Surg Engl. 1996; 78 345-349
- 9 Negus D. Complications de la chirurgie veineuse superficielle. Lésions nerveuses dans la jambe et dans la fosse poplitée. Phlébologie. 1993; 46 601-602
- 10 Nüllen H, Reese von Ohlen C. Ambulante Varizenchirurgie in der Praxis. In: Imig H, Schröder A (Hrsg). Varizen, Poplitea-Aneurysmen. Steinkopf, Darmstadt
1995; 73-79
- 11 Tilsner V. Operative Risiken in der Varizenchirurgie. MedWelt. 1989; 40 45-46
1 Vortrag, gehalten auf dem Robert May-Gedächtniskongress, Innsbruck, 18.-20. Mai 2000
Dr. N. Frings
Chefarzt der Mosel-Eifel-Klinik
Fachklinik für Venenerkrankungen
Kurfürstenstraße 40
D-56864 Bad Bertrich