Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2001-16288
J.A.Barth Verlag in Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co.KG
Einsatz der Sonographie bei der Implantation
Sonographic uterine investigations by implantationPublication History
Publication Date:
31 December 2001 (online)
Zusammenfassung
Die Sonographie stellt eine Schlüsseldiagnostik dar, welche die präimplantatorische Prognose bei Messung folgender Parameter erlauben würde. Diese Parameter lauten: - Morphologische Kriterien (mittels zweidimensionaler Sonographie): Dicke und Struktur des Endometriums. - Funktionelle Kriterien (mittels Doppler): Darstellung und Beurteilung der uterinen Durchblutung. Die Bewertung morphologischer Kriterien und deren Schlussfolgerungen hinsichtlich der Implantationsprognose wird von den Autoren widersprüchlich bewertet: - Dicke des Endometriums: es scheint keine lineare Korrelation zwischen Dicke des Endometriums und Implantationserfolg zu geben. Dagegen würde keine Schwangerschaft unter dem minimalen Schwellenwert der Endometriumsdicke von 6-8 mm eintreten. - Struktur des Endometriums: die Autoren sind sich hinsichtlich der Struktur der Gebärmutterschleimhaut nicht einig. Laut unterschiedlichen Studien würde eine dichte echoreiche Gebärmutterschleimhaut auf schlechte Bedingungen hindeuten. - Dagegen scheint ein echoarmes Endometrium mit fünf sicher abgrenzbaren Schichten eine gute Prognose darzustellen. Der gepulste Farbdoppler erlaubt eine funktionelle Einschätzung der uterinen Durchblutung und stellt ein neues sonographisches Verfahren dar, welches seit Anfang der neunziger Jahren zur Verfügung steht. Die Beurteilung der Durchblutung kann an verschiedenen Stellen des uterinen Gefäßsystems durchgeführt werden: - Die Schwangerschaftsrate ist dem uterinen PI umgekehrt proportional. Bei einem PI > 3 scheint die Schwangerschaftsrate signifikant zu sinken. Dieser Schwellenwert wird von den meisten Autoren anerkannt. Sowohl die Anwesenheit eines protodiastolischen „notch” als die Abwesenheit des „end diastolic blood flow” deuten auf eine schlechte Prognose hin. - Das Vorhandensein einer subendometrialen Vaskularisation würde wichtigster prognostischer Pararameter zum Implantationserfolg sein. Ohne die subendometriale Durchblutung tritt keine Schwangerschaft ein. Die Sonographie gibt wichtige Hinweise über die morphologischen Aspekte des Endometriums. Weiterhin erlaubt sie mittels Farbdoppler eine richtige Kartographie der uterinen Vaskularisation und dadurch die Einschätzung des Implantationspotentials des Endometriums. Optimale Bedingungen zur Nidation sind: - eine Endometriumsdichte über 7 mm, - eine echoarme Gebärmutterschleimhaut, - fünf gut abgrenzbare Schichten des Endometriums im Ultraschall, - PI < 3 der uterinen Gefäße, - subendometriale Durchblutung.
Sonographic uterine investigations by implantation
Summary
Sonography represents one of the best methods of clinical investigation which might give information about the preimplantation prognosis by evaluation of the following parameters: - morphological parameters (with bidimensional sonography): thickness and structure of the endometrium; - functional parameters (with doppler): evaluation of uterine vascularisation. The pronostic value of the morphological parameters appears to be controversial: - thickness of endometrium: a linear correlation between endometrial thickness and implantationsuccess may not exist. However no pregnancy occurs without a minimum threshold value of 6 to 8 mm endometrial thickness; - structure of the endometrium: concerning the role of the endometrial structure, controversial studies are available. According to some authors, endometrial hyperechogenicity is incompatible with a pregnancy. However hypoechogenic endometrium with 5 well delimited layers is an excellent prognostic factor. The coloured pulsed Doppler allows a functional assessment of the uterus and represents a technical progress in sonography investigations since the early nineties. The evaluation of uterine vascularisation can take place at different levels of the uterine vessels. - The pregnancy rate is inversely proportional to the uterine pulsatility index (PI). There is a consensus concerning a threshold value of PI. With values above 3, the pregnancy rate drops significantly. - The presence of a protodiastolic notch and the absence of end diastolic blood flow have bad prognosis. The presence or not of a sub-endometrialen vascular flow may be the most important prognostic parameter. No pregnancy may occur by absence of these flows. The sonography gives not only important morphological informations about endometrium but also allows a study of the uterine vascularisation by coloured doppler. This allows a real assessment of endometrial potentials for implantation. Optimal conditions of implantation could be: - endometrium > 7 mm, - hypoechogenic endometrium with 5 well delimited layers, - uterine PI < 3, - presence of sub-endometrial vascular flow.
Schlüsselwörter
Implantation - Endometrium - Ultraschall - Schwangerschaftsrate
Key words
Implantation - endometrium - sonography - pregnancy rate
Literatur
- 1 Ardaens Y, Leroy M, Lefevre C. et al . Echo doppler couleur et réceptivité endométrial en FIV. Contracept Fertil sex. 1998; 26 (7-8) 485-491
- 2 Bied V, Salle B, Payan F, Guérin J F, Boulieu D. Etude de la vascularisation utérine par le doppler pulsé couleur avant transfert embryonnaire. Contra Fertil Sex. 1995; 23 9
- 3 Bourne T, Hillard T, Whithead M, Crook D, Campbell S. Estrogene, arterial status and postmenopausal women. Lancet. 1990; 335 1471
- 4 Check J, Nowroozi K, Choe J, Dietterich C. Influence of endometrial thickness and echo patterns on pregnancy rates during in vitro fertilization. Fertil Steril. 1991; 56 1173-1175
- 5 Check J, Lurie D, Dietterich C, Callan C, Baker A. Adverse effect of a homogenous hyperechogenic endometrial sonographic pattern, despite adequate endometrial thickness on pregnancy rates following in-vitro fertilization. Hum Reprod. 1993; 8 1293-1296
- 6 Deutinger J, Reinthaller A, Bernascheck G. Transvaginal pulsed Doppler measurement of blood flowvelocity in the ovarian arteries during cycle stimulation and after follicle puncture. Fertil Steril. 1989; 51 446-470
- 7 De Ziegler D, Bessis R, Franchin R, Frydman R. Apport à la gynécologie du doppler transvaginal en modes couleurs et pulsés. Etude de la vascularisation utérine. Contracept Fertil Sex. 1992; 20 1155-1165
- 8 De Ziegler D, Bessis R, Frydman R. Vascular resistance of uterine arteries : pysiological effects of estradiol and progesterone. Fertil Steril. 1991; 55 775-779
- 9 Fungino Y, Ito F, Matuoka I, Kojima T, Koh B, Ogita S. Pulsatility index of uterine artery in pregnant and non pregnant women. Hum Reprod. 1993; 8 1126-1128
- 10 Gonen Y, Casper R. Prediction of implantation by the sonographic appearance of the endometrium during controlled ovarian stimulation for in vitro fertilization (IVF). J In Vitro Fertil Embryo Transfer. 1990; 7 146-152
- 11 Goswany R, Streptoe P. Doppler ultarsound studies of the uterine artery in spontaneous ovarian cycles. Hum Reprod. 1988; 3 721
- 12 Goswany R, Williams G, Steptoe P. Decreased uterine perfusion a cause of infertility. Hum Reprod. 1988; 3 955-959
- 13 Krampl E, Feichtinger W. Endometrial thickness and echo patterns. Hum Reprod. 1993; 8 1339
- 14 Kupesic S, Kurjac A. Uterine and ovarian perfusion during the periovulatory period assessed by transvaginal color doppler. Fertil Steril. 1993; 60 349-353
- 15 Kurjac A, Kupesic-Urek S, Schulman H, Zalud I. Transvaginal color flow Doppler in the assessment of ovarian and uterine blood flow in infertile women. Fertil Steril. 1991; 56 870-873
- 16 Oliveira J, Baruffi R, Mauri A, Petersen C, Campos M, Franco J. Endometrial ultrasonography as a predictor of pregnancy in an in-vitro fertilization programme. Hum Reprod. 1993; 8 1312-1315
- 17 Raga F, Bonilla-Musolles F, Casan E M, Klein O, Bonilla F. Assessment of endometrial volume by threedimensional ultrasound prior to embryo transfer: clues to endometrial receptivity. Human Reprod. 1999; 14 (11) 2851-2854
- 18 Rubinstein M, Mazarri A, Polak de Fried E. Low dose of aspirin treatment improves ovarian esponsiveness, uterine and ovarian blood flow velocity, implantation end pregnancy rates in patients undergoing in vitro fertilzation: a prospective, randomized, double blind placebo controlled assay. Fertil Steril. 1999; 72 (4) 752-755
- 19 Scholtes M, Wladimiroff J, Van Rijen H, Hop W. Uterine and ovarian flow velocity waveforms in the normal menstrual cycle; a transvaginal Doppler study. Fertil Steril. 1989; 52 981-984
- 20 Serafini P, Batzofin J, Nelson J, Olive D. Sonographic uterine predictors of pregnancy in women undergoing ovulation induction for assisted reproductive treatments. Fertil Steril. 1994; 62 812-815
- 21 Sher G, Herbert C, Maassarani G, Jacobs M. Assessment of the late proliferative phase endometrium by umtrasonography in patients undergoing in-vitro fertilization and embryo transfer (IVF/ET). Hum Reprod. 1991; 6 232-237
- 22 Steer C, Campbell S, Tan S. et al . The use of transvaginal color flow imaging after in vitro fertilization to identify optimum uterine conditions before embryo transfer. Fertil Steril. 1992; 57 372-376
- 23 Steer C, Campbell S, Pampiglione J, Kingsland C, Mason B, Collins W. Transvaginal colour flow imaging of the uterine arteries during the ovarian and menstrual cycles. Hum Reprod. 1990; 5 391-395
- 24 Sterzik K, Grab D, Sasse S, Hütter W, Rosenbuch B, Terinde R. Doppler sonographic findings and their correlation with implantation in an in-vitro fertilization program. Fertil Steril. 1989; 52 825-828
- 25 Takay A, Martikainen H, Jouppila P. Blood flow changes in uterine and ovarian vasculature and predictive value of transvaginal pulsed colour doppler ultrasonography in an in vitro fertilization programme. Human Reprod. 1995; 10 (3) 668-993
- 26 Ueno J, Oehninger S, Brzyski R, Acosta A, Philput C, Muasher A. Ultrasonographic appearance of the endometrium in natural and stimulated in vitro fertilization and its correlation with outcome. Hum Reprod. 1991; 6 901-904
- 27 Weiner Z, Thaler I, Levron J, Lewit N, Itskovitz-Eldor J. Assesment of ovarian and uterine blood flow by transvaginal color Doppler in ovarian-stimulated women: coorelation with the number of follicles and steroid hormùone levels. Fertil Steril. 1993; 59 743-749
Dr. Véronique Bied DamonM.D.
Départment de procréation médicalement assistée
Clinique Montplaisir
8 avenue des Frères Lumières
F-69008 Lyon
France