Psychiatr Prax 2001; 28(6): 278-283
DOI: 10.1055/s-2001-16879
ORIGINALARBEIT
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Darstellung eines Wiederbestellsystems zur Sicherung der Betreuungskontinuität im sozialpsychiatrischen Ambulatorium Wien-Landstraße

The Efficacy of an Individualized Treatment Schedule to Maintain Treatment Adherence in an Urban Community Mental Health CenterEgbert Steiner, Eva Alexander, Christian Höfer, Karl Schaffer
  • Kuratorium für Psychosoziale Dienste, Wien
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 August 2001 (online)

Zusammenfassung

Anliegen: Die vorliegende Beobachtungsstudie prüfte die Effizienz des von uns entwickelten Wiederbestellsystems zur Sicherung der Betreuungskontinuität der Patienten eines sozialpsychiatrischen Ambulatoriums. Methode: Es wurden vereinbarte und tatsächliche Inanspruchnahme sowie die Aktionen des Teams nach Terminausfällen in einem Beobachtungszeitraum von drei Monaten dokumentiert und zur weiteren Inanspruchnahme in einem Katamnesezeitraum von sechs Monaten in Beziehung gesetzt. Ergebnisse: Von 2049 vereinbarten Terminen wurden 393 (19,2 %) nicht wahrgenommen. Nur bei einer kleinen Gruppe von Patienten mit niederfrequenter Inanspruchnahme und hohem Anteil an Terminversäumnissen zeigte sich ein hohes Risiko für einen Behandlungsabbruch. Schlussfolgerungen: Ausgefallene Behandlungstermine betrafen mehr als die Hälfte der Patienten, stellten jedoch durch die abgestuften Reaktionen des Teams keine besondere Gefährdung der Betreuungskontinuität dar. Der hohe zeitliche Aufwand, um diese Patienten in Behandlung zu halten lohnt sich.

The Efficacy of an Individualized Treatment Schedule to Maintain Treatment Adherence in an Urban Community Mental Health Center

Objective: We present an observational study on the efficacy of an individualized treatment schedule, which is meant to support treatment adherence in an urban community mental health center (CMHC). Methods: The present investigation was carried out in the natural setting of a CMHC in Vienna. During a 3-month period we observed the compliance with the appointments and the actions taken by the team in response to missed appointments as well as the utilization of the CMHC during a follow-up period of 6 months. Results: During the observation period 393 (19,2 %) of 2049 scheduled visits were missed affecting more than half of the patients. Only a minority of patients with low-intensity treatment and a high rate of missed appointments had a high risk for discontinuing treatment. Conclusions: Missed appointments in outpatient psychiatric care are a common phenomenon but they constitute no major threat to the continuity of care for the majority of the patients due to the graduated efforts of the team. The time required to make up for missed appointments is considerable but the results of the follow-up confirmed the beneficial effects on utilization of psychiatric care.

Literatur

  • 1 Bender K G, Koshy M K. Returning for follow up: attendance compliance in an Indian psychiatric clinic.  Int J Soc Psychiatry. 1991;  37 173-181
  • 2 Bindman J, Johnson S, Szmukler G, Wright S, Kuipers E, Thornicroft G, Bebbington P, Leese M. Continuity of care and clinical outcome.  Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2000;  35 242-247
  • 3 Breaky W R. (eds) .Integrated mental health services. Modern community psychiatry. New York; Oxford University Press 1996
  • 4 Corrigan P W, Liberman R P, Engel J D. From noncompliance to collaboration in the treatment of schizophrenia.  Hosp Community Psychiatry. 1990;  41 1203-1211
  • 5 Danzinger R. Betreuungskontinuität. In: Meissel T, Gross R, Brosch W (Hrsg) Betreuungskontinuität in der Psychiatrie. Festschrift für Alois Marksteiner. Wien; Springer 1994: 5-11
  • 6 Johnson S, Prosser D, Bindman J, Szmukler G. Continuity of care for the severely mentally ill: concepts and measures.  Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 1997;  32 137-142
  • 7 Killaspy H, Banerjee S, King M, Lloyd M. Prospective controlled study of psychiatric out-patient non-attendance. Characteristics and outcome.  Br J Psychiatry. 2000;  176 160-165
  • 8 Roter D L, Hall J A, Merisca R, Nordstrom B, Cretin D, Svarstad B. Effectiveness of interventions to improve patient compliance.  Med Care. 1998;  36 1138-1161
  • 9 Saarento O, Öiesvold T, Sytema S, Göstas G, Kastrup M, Lönnerberg O, Muus S, Sandlund M, Hansson L. The Nordic comparative study on sectorized psychiatry: continuity of care related to characteristics of the psychiatric services and the patients.  Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 1998;  33 521-527
  • 10 Sytema S, Micciolo R, Tansella M. Continuity of care for patients with schizophrenia and related disorders: a comparative South-Verona and Groningen case register study.  Psychol Med. 1997;  27 1355-1362
  • 11 Campell B, Staley D, Matas M. Who misses appointments? An empirical analysis.  Can J Psychiatry. 1991;  36 223-225
  • 12 Carrion P G, Swann A, Kellert-Cecil H, Barber M. Compliance with clinic attendance by outpatients with schizophrenia.  Hosp Community Psychiatry. 1993;  44 764-767
  • 13 Chen A. Noncompliance in community psychiatry: a review of clinical interventions.  Hosp Community Psychiatry. 1991;  42 282-287
  • 14 Fenton W S. Community interventions.  Curr Opin Psychiatry. 2000;  13 189-194
  • 15 Gmür M, Tschopp A. Die Behandlungskontinuität bei schizophrenen Patienten in der Ambulanz.  Nervenarzt. 1988;  59 727-730
  • 16 Kissling W. Compliance, quality assurance and standards for relapse prevention in schizophrenia.  Acta Psychiatr Scand. 1994;  89 (suppl 382) 16-24
  • 17 Matas M, Staley D, Griffin W. A profile of the noncompliant patient: a thirty-month review of outpatient psychiatry referrals.  Gen Hosp Psychiatry. 1992;  14 124-130
  • 18 Pang A H, Lum F C, Ungvari G S, Wong C K, Leung Y S. A prospective outcome study of patients missing regular psychiatric outpatient appointments.  Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 1996;  31 299-302
  • 19 Sparr L F, Moffitt M C, Ward M F. Missed psychiatric appointments: who returns and who stays away.  Am J Psychiatry. 1993;  150 801-805
  • 20 Tansella M, Micciolo R. Unplanned first contact as a predictor of future intensive use of mental health service.  Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 1998;  33 174-180
  • 21 Catz S L, McClure J B, Jones G N, Brantley P J. Predictors of outpatient medical appointment attendance among persons with HIV.  Aids Care. 1999;  11 361-373
  • 22 Rudas S. Veränderung der psychiatrischen Versorgung - Ergebnisse einer Psychiatriereform aus der Sicht der Planung, Koordination und evaluierenden Verlaufsbeobachtung.  Österr Krankenhaus-Zeitung. 1986;  27 349-366
  • 23 Rudas S. Evaluation sich verändernder psychiatrischer Versorgungssysteme - Beiträge zur Versorgungsforschung am Beispiel Wiens.  Psychiat Prax. 1990;  17 206-215
  • 24 Rudas S, Schmidl F. Psychosoziale Betreuung - der Wiener Weg.  Psychosoziale Arbeit. 1996;  1(4) 4-9
  • 25 Berghofer G, Schmidl F, Rudas S, Schmitz M. Inanspruchnahme psychischer Behandlung: Wer bricht ab, wer kommt wieder und wer bleibt?.  Psychiat Prax. 2000;  27 28-34
  • 26 Amador X F, Strauss D H, Yale S A, Flaum M M, Endicott J, Gorman J M. Assessment of insight in psychosis.  Am J Psychiatry. 1993;  150 873-879
  • 27 David A S. Insight and psychosis.  Br J Psychiatry. 1990;  156 798-808
  • 28 Gaebel W. Towards the improvement of compliance: the significance of psycho-education and new antipsychotic drugs.  Int Clin Psychopharmacol. 1997;  12, Suppl 1 37-42
  • 29 Ghaemi S N, Pope H G. Lack of insight in psychotic and affective disorders: a review of empirical studies.  Harv Rev Psychiatry. 1994;  2 22-33
  • 30 Husted J R. Insight in severe mental illness: implications for treatment decisions.  J Am Acad Psychiatry Law. 1999;  27 33-49
  • 31 Smith C M, Barzman D, Pristach C A. Effect of patient and family insight on compliance of schizophrenic patients.  J Clin Pharmacol. 1997;  37 147-154
  • 32 Bebbington P E. The content and context of compliance.  Int Clin Psychopharmacol. 1995;  9 Suppl 5 41-50
  • 33 Alexander E, Steiner E. Krankheitsuneinsichtig? - Und sie kommen doch immer wieder. Qualitätsmanagement im Sozialpsychiatrischen Ambulatorium Landstraße.  Psychosoziale Arbeit. 1997;  2(1) 4-7
  • 34 Dotter J F, Labbate L A. Missed and canceled appointments at a military psychiatry clinic.  Mil Med. 1998;  163 58-60
  • 35 Lerner Y, Zilber N, Barasch M, Wittman L. Utilization patterns of community mental health services by newly referred patients.  Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 1993;  28 17-22
  • 36 Steinhart I. Kontinuität in psychiatrischen Versorgungsstrukturen: Ergebnisse aus einer Modellinstitution. In: Bergold JB, Filsinger D (Hrsg) Vernetzung psychosozialer Dienste. Theoretische und empirische Studien über stadtteilbezogene Krisenintervention und ambulante Psychiatrie. Weinheim; Juventa 1993: 207-223
  • 37 Hempel S G. Typologische Methoden in den Sozialwissenschaften. In: Topitsch E (Hrsg) Logik der Sozialwissenschaften. Köln; Kiepenheuer & Witsch 1968: 85-03
  • 38 Smoller J W, McLean R Y, Otto M W, Pollack M H. How do clinicians respond to patients who miss appointments?.  J Clin Psychiatry. 1988;  59 330-338
  • 39 Montero I, Asencio A P, Ruiz I, Hernandez I. Family interventions in schizophrenia: an analysis of non-adherence.  Acta Psychiatr Scand. 1999;  100 136-141

Egbert Steiner

Kuratorium für Psychosoziale Dienste in Wien

Gonzagagasse 15

1013 Wien
Österreich

Email: psd_dokumentation@compuserve.com

    >