Zusammenfassung.
Ziel der Studie: Ziel dieser kontrollierten Untersuchung war es, 1.) den Einfluss von Halothan und 2.) den Einfluss einer PaCO2 -Variation auf den Zusammenhang zwischen der globalen Hirndurchblutung (CBF) und der zerebralen Blutflussgeschwindigkeit (CBFV) in basalen Hirnarterien zu bestimmen. Methodik: Bei 10 kardiochirurgischen Patienten wurde unter Fentanyl/Midazolam-Anästhesie zunächst während einer Kontrollphase in randomisierter Reihenfolge eine Hypo- und Hyperkapnie (PaCO2 30 bzw. 50 mmHg) induziert. Anschließend wurden alle Messungen unter Zufuhr von 0,8 Vol. % Halothan bei identischen PaCO2 -Niveaus wiederholt. Die Bestimmung des CBF erfolgte mittels einer modifizierten Kety-Schmidt-Technik. Simultan wurde jeweils die Flussgeschwindigkeit in der A. cerebri media (CBFVMCA ) mittels eines 2-MHz-Doppler-Systems aufgezeichnet. Ergebnisse: Während Zufuhr von 1 MAC Halothan nahm der zerebrale Perfusionsdruck sowohl unter Hypo- als auch unter Hyperkapnie um 27 bzw. 20 % ab, dennoch zeigte sich aufgrund einer gleichzeitigen Reduktion des zerebrovaskulären Widerstands (CVR) keine signifikante Änderung des CBF. Die halothaninduzierte Abnahme des CVR war unter Hypokapnie ausgeprägter als unter Hyperkapnie (36 bzw. 23 %). Unter dem Einfluss von Halothan blieb der Zusammenhang zwischen Änderungen des CBF und der CBFVMCA unverändert. Die CO2 -Reaktivität des CBF und der CBFVMCA zeigten unter Halothan-Zufuhr ebenfalls keine signifikante Änderung, jedoch wies die CO2 -Reaktivität der CBFVMCA signifikant niedrigere Werte auf als die CO2 -Reaktivität des CBF. Schlussfolgerung: Die Ergebnisse der vorliegenden Untersuchung zeigen zum einen, dass die dopplersonographische Abschätzung von relativen CBF-Änderungen durch die Zufuhr von Halothan nicht beeinträchtigt wird, da die proximalen Segmente der beschallten A. cerebri media trotz Reduktion des globalen CVR keine Vasodilatation aufweisen, die zu einer methodisch relevanten Diskrepanz zwischen relativen Änderungen des CBF und der CBFVMCA führt. Zum anderen zeigen die Ergebnisse des durchgeführten Methodenvergleichs, dass CO2 -induzierte Änderungen der Hirnperfusion durch ein TCD-Monitoring tendenziell unterschätzt werden.
The relationship between cerebral blood flow (CBF) and the cerebral blood flow velocity (CBFV): Influence of halothane and cerebral CO2 reactivity.
Objective: This controlled study was designed to investigate 1.) the effects of 0,8 % halothane and 2.) the effects of a variation in PaCO2 on the relationship between global cerebral blood flow (CBF) and middle cerebral artery flow velocity (CBFVMCA ). Method: With ethical committee approval and informed patient consent we investigated 10 patients undergoing coronary artery bypass surgery. Measurements were performed under fentanyl/midazolam anaesthesia prior to the start of surgery. First, during a baseline period, ventilation was changed in a random sequence to achieve two different levels of arterial PCO2 (30 and 50 mmHg, respectively). Consequently, measurements were repeated during application of 0.8 % halothane at identical PaCO2 levels. Measurements of global CBF were performed by the Kety-Schmidt-technique with argon as an indicator. Simultaneously, CBFVMCA was recorded by use of a 2-MHz transcranial Doppler system. Results: Application of 0.8 % halothane caused a significant decrease in cerebrovascular resistance (CVR) both at hypocapnia and hypercapnia by 36 and 23 %, respectively. Because of a concomitant reduction in cerebral perfusion pressure (CPP), however, CBF remained unchanged during application of halothane. The relationship between CBF and CBFVMCA was not altered when compared to the baseline period. Similarly, CO2 reactivity of CBF and CBFVMCA remained unchanged. CO2 reactivity of CBF significantly exceeded CO2 reactivity of CBFVMCA . Conclusion: The results of this clinical study demonstrate that Doppler-sonographic estimation of relative changes in CBF is not altered by application of 1 MAC halothane indicating that the decrease in CVR is not associated with a vasodilation of the proximal segments of basal cerebral arteries. The difference between CO2 reactivity of CBF and CBFVMCA , however, suggests that CO2 -induced changes in CBF are slightly underestimated by TCD monitoring of CBFVMCA .
Schlüsselwörter:
Hirndurchblutung - zerebrale Blutflussgeschwindigkeit - Halothan - zerebrovaskuläre CO2 -Reaktivität - transkranielle Doppler-Sonographie
Key words:
Cerebral blood flow - Cerebral blood flow velocity - Halothane - Cerebrovascular CO2 reactivity - Transcranial Doppler sonography
Literatur
1
Werner C, Hänel F.
Neurophysiologisches Monitoring.
Intensivmed.
1998;
35
s058-s064
2
Kontos H A.
Validity of cerebral arterial blood flow calculations from velocity measurements.
Stroke.
1989;
20
1-3
3
Thiel A, Russ W, Kaps M, Marck G P, Hempelmann G.
Die transkranielle Dopplersonographie als intraoperatives Überwachungsverfahren. Erste Erfahrungen bei aortokoronaren Bypassoperationen.
Anaesthesist.
1988;
37
256-260
4
Werner C, Pau H W, Kessler G, Koch U.
Veränderungen der Blutflussgeschwindigkeit in den basalen Hirnarterien nach Neck Dissection.
Laryngorhinootologie.
1990;
69
538-542
5
Bisonnette B, Leon J E.
Cerebrovascular stability during isoflurane anaesthesia in children.
Can J Anaesth.
1992;
39
128-134
6
Doblar D D, Frenette L, Poplawski S, Gelman S, Boyd G, Ranjan D, Halsey J H.
Middle cerebral artery transcranial Doppler velocity monitoring during orthotopic liver transplantation: changes at reperfusion-a report of six cases.
J Clin Anesth.
1993;
5
479-485
7
Werner C.
Perfusionsüberwachung mittels der transkraniellen. Doppler-Sonographie.
Fortschritt fur das zerebrale Monitoring? Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther.
1992;
27
336-345
8
Huber P, Handa J.
Effect of contrast material, hypercapnia, hyperventilation, hypertonic glucose and papaverine on the diameter of the cerebral arteries. Angiographic determination in man.
Invest Radiol.
1967;
2
17-32
9
Kirkham F J, Padayachee T S, Parsons S, Seargeant L S, House F R, Gosling R G.
Transcranial measurement of blood velocities in the basal cerebral arteries using pulsed Doppler ultrasound: velocity as an index of flow.
Ultrasound Med Biol.
1986;
12
15-21
10
Weyland A, Grüne F, Buhre W, Kazmaier S, Stephan H, Sonntag H.
Einfluß von Nitroglyzerin auf Hirndurchblutung, zerebrovaskuläre CO2 -Reaktivität und Blutflussgeschwindigkeit in basalen Hirnarterien.
Anaesthesist.
1996;
45
1037-1044
11
Dahl A, Russell D, Nyberg-Hansen R, Rootwelt K.
Effect of nitroglycerin on cerebral circulation measured by transcranial Doppler and SPECT.
Stroke.
1989;
20
1733-1736
12
Todd M M, Drummond J C.
A comparison of the cerebrovascular and metabolic effects of halothane and isoflurane in the cat.
Anesthesiology.
1984;
60
276-282
13
Scheller M S, Todd M M, Drummond J C.
Isoflurane, halothane, and regional cerebral blood flow at various levels of PaCO2 in rabbits.
Anesthesiology.
1986;
64
598-604
14
Jakobsen M, Enevoldsen E.
Retrograde catheterization of the right internal jugular vein for serial measurements of cerebral venous oxygen content.
J Cereb Blood Flow Metab.
1989;
9
717-720
15
Weyland A, Stephan H, Kazmaier S, Weyland W, Schorn B, Grüne F, Sonntag H.
Flow velocity measurements as an index of cerebral blood flow. Validity of transcranial Doppler sonographic monitoring during cardiac surgery.
Anesthesiology.
1994;
81
1401-1410
16
Holm S.
A simple sequentially rejective multiple test procedure.
Scand J Statist.
1979;
6
65-70
17
Deutsch S, Linde H W, Dripps R D, Price H L.
Circulatory and respiratory actions of halothan in normal man.
Anesthesiology.
1962;
23
631-638
18
Eger E I, Smith N T, Stoelting R K, Cullen D J, Kadis L B, Whitcher C E.
Cardiovascular effects of halothane in man.
Anesthesiology.
1970;
32
396-409
19
Rouby J J, Leger P, Andreev A, Arthaud M, Landau C, Vicaut E, Cabrol C, Viars P.
Peripheral vascular effects of halothane and isoflurane in humans with an artificial heart.
Anesthesiology.
1990;
72
462-469
20
Marx G F, Andrews I C, Orkin L R.
Cerebrospinal fluid pressure during Halothan anaesthesia.
Can Anaes Soc J.
1962;
9
239-245
21
Theye R A, Michenfelder J D.
The effect of halothane on canine cerebral metabolism.
Anesthesiology.
1968;
29
1113-1118
22
Smith A L.
The mechanism of cerebral vasodilation by halothane.
Anesthesiology.
1973;
39
581-587
23
Harp J R, Nilsson L, Siesjo B K.
The effect of halothane anaesthesia upon cerebral oxygen consumption in the rat.
Acta Anaesthesiol Scand.
1976;
20
83-90
24
McDowall D G.
Induced hypotension and brain ischemia.
Br J Anaesth.
1985;
57
110-119
25
Eintrei C, Leszniewski W, Carlsson C.
Local application of 133Xenon for measurement of regional cerebral blood flow (rCBF) during halothane, enflurane, and isoflurane anesthesia in humans.
Anesthesiology.
1985;
63
391-394
26
Hansen T D, Warner D S, Todd M M, Vust L J.
The role of cerebral metabolism in determing the local cerebral blood flow effects of volatile anesthetics: evidence for persitent flow-metabolism coupling.
J Cereb Blood Flow Metab.
1989;
9
323-328
27
Young W L, Massaro A, Ornstein E, Ostapkovich N, Prohovnik I, Mohr J P.
Comparison of O2 reactivity for middle cerebral artery velocities and 133-Xe cerebral blood flow during anesthesia.
Anesthesiology.
1990;
73
A205
28
Wollmann H, Smith T C, Stephen G W, Colton E T, Gleaton H E.
Effects of extremes of respiratory and metabolic alkalosis on cerebral flow in man.
J App Physiol.
1968;
24
60-65
29
Alexander S C, Wollmann H.
Cerebrovascular response to PaCO2 during halothane anaesthesia in man.
J Appl Physiol.
1964;
24
66-72
30
Miletich D J, Ivankovich A D, Albrecht R F, Reimann C R, Rosenberg R, McKissic E D.
Absence of autoregulation of cerebral blood flow during halothane and enflurane anesthesia.
Anesth Analg.
1976;
55
100-109
31
Brüssel T, Fitch W, Brodner G, Arendt I, Van-Aken H.
Effects of halothan in low concentrations on cerebral blood flow, cerebral metabolism, and cerebrovascular autoregulation in the baboon.
Anesth Analg.
1991;
73
758-764
32
Schregel W, Schafermeyer H, Muller C, Geissler C, Bredenkotter U, Cunitz G.
Einfluss von Halothan, Alfentanil und Propofol auf Flussgeschwindigkeiten, „Gefäßquerschnitt” und „Volumenfluss” in der A. cerebri media.
Anaesthesist.
1992;
41
21-26
33 Larsen R. Kontrollierte Hypotension. Springer-Verlag. Berlin 1983
34
Pillalamarri H, Gintautas J, Chaudhry M R, Doss N W, Abadir A R.
Segmental responsivness of isolated cerebral arteries to halothane and isoflurane.
Anesthesiology.
1989;
71
A551
35
Toda N, Miyazaki M.
Heterogenous responses to vasodilators of dog proximal and distal middle cerebral arteries.
J Cardiovasc Pharmacol.
1984;
6
1230-1237
36
Jensen N F, Todd M M, Kramer D J, Leonard P A, Warner D S.
A comparison of the vasodilating effects of halothane and isoflurane on the isolated rabbit basilar artery with and without intact endothelium.
Anesthesiology.
1992;
76
624-634
37
Harder D R, Gradall K, Madden J A, Kampine J A.
Cellular actions on cat cerebral arterial muscle.
Stroke.
1985;
16
680-683
38
Heistad D D, Marcus M L, Abboud F M.
Role of large arteries in regulation of cerebral blood flow in dogs.
J Clin Invest.
1978;
62
761-768
39
Kontos H A, Wei E P, Navari R M, Levasseur J E, Rosenblum W I, Patterson J L.
Responses of cerebral arteries and arterioles to acute hypotension an hypertension.
Am J Physiol.
1978;
234
H371-383
40
Schregel W, Beverungen M, Cunitz G.
Transkranielle Doppler-Sonographie: Halothan steigert die mittlere Blutflussgeschwindigkeit in der Arteria cerebri media.
Anaesthesist.
1988;
37
305-310
41
Madsen J B, Cold G E, Hansen E S, Bardrum B.
The effect of isoflurane on cerebral blood flow and metabolism in humans during craniotomy for small supratentorial cerebral tumors.
Anesthesiology.
1987;
66
332-336
42
Young W L, Barkai A I, Prohovnik I, Nelson H, Durkin M.
Effect of PaCO2 on cerebral blood flow distribution during halothane compared with isoflurane anaesthesia in the rat.
Br J Anaesth.
1991;
67
440-446
43
Weyland A, Stephan H, Grüne F, Wolfgang W, Schorn B, Sonntag H.
Estimation of CO2 -induced changes in cerebral blood flow by transcranial Doppler sonography: A validation study.
J Cardiothorac Vasc Anesthesia.
1994;
8
161
1 Herrn Prof. Dr. med. H. Sonntag und Herrn Prof. Dr. med. D. Kettler zum 65. Geburtstag gewidmet
Dr. med. Frank Grüne
Klinikum der Universität zu Köln Klinik und Poliklinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin
Lindenthal
50935 Köln
eMail: Frank.Gruene@uni-koeln.de