RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-2001-17673
Ausgeprägter Spannungspneumothorax ohne klinische Symptomatik
Tension Pneumothorax After Subclavian Vein Puncture for ICD-Implantation Without Cardiopulmonary EffectsPublikationsverlauf
Publikationsdatum:
05. Oktober 2001 (online)
Zusammenfassung.
Die Verletzung der Pleura ist eine häufige Komplikation der Punktion zentraler Venen. Besonders während Überdruckbeatmung kann sich wie in dem vorliegenden Fall der Implantation eines Automatischen Implantierbaren Cardioverter Defibrillator (AICD) ein Spannungspneumothorax entwickeln. In der Regel ist dieser von charakteristischen Symptomen wie erhöhter Beatmungsdruck, Hypoxämie, ansteigendem zentralen Venendruck, Hypotonie und Tachykardie gekennzeichnet. In diesem Fall blieb jedoch ein ausgeprägter Spannungspneumothorax ohne klinische Symptomatik.
Tension Pneumothorax After Subclavian Vein Puncture for ICD-Implantation Without Cardiopulmonary Effects.
Injury of the pleura is a common complication of central vein puncture. It may occur especially under positive pressure ventilation as in a 4 hours lasting implantation of an Automatic Implantable Cardioverter Defibrillator Device (AICD) as a tension pneumothorax, which is usually accompanied by of typical clinical symptoms. None of the typical signs as increased ventilatory pressure, hypoxaemia and cardiac supression, which lead to rising central venous pressure, hypotension and tachycardia, were observed.
Schlüsselwörter:
Spannungspneumothorax - Zentrale Venenpunktion - Schrittmacherimplantation
Key words:
Tension pneumothorax - Central vein puncture - Pacemaker implantation
Literatur
- 1 PIewa M C, Ledrick D, Sferra J J. Delayed tension pneumothorax complicating central venous catheterization and positive pressure ventilation. Am J Emerg Med. 1995; 13 532-535
- 2 Yilmazlar A, Bilgin H, Korfali G, Eren A, Ozkan U. Complications of 1303 central venous cannulations. J R S Med. 1997; 90 319-321
- 3 Aggarwal R K, Connelly D T, Ray S G, Ball J, Charles R G. Early complications of permanent pacemaker Implantation: no difference between dual and single chamber Systems. Br Heart J. 1995; 73 571-575
- 4 Gustman P, Yerger L, Wanner A. Immediate cardiovascular effects of tension pneumothorax. Am Rev Resp Dis. 1983; 127 171-174
- 5 Ruthertord R B, Hurt H H, Brickman R D, Tubb J M. The pathophysiology of progressive tension pneumothorax. J Trauma. 1968; 8 212-217
- 6 Barton E D, Rhee P, Hutton K C, Rosen P. Pathophysiology of tension pneumothorax in ventilated swine. J Emerg Med. 1997; 15 147-153
- 7 Beards S C, Lipman J. Decreased Cardiac Index as an indicator of tension pneumothorax in the ventilated patient. Anaesthesia. 1994; 49 137-141
- 8 Schuchert A, Hoffmann M, Steffgen F, Meinertz T. Several unsuccessful internal and external defibrillations during active can ICD Implantation in a patient with pneumothorax. Pacing Clin Electrophysiol. 1998; 21 471-473
Dr. Jost Kaufmann
Klinikum der Universität zu Köln
Abteilung für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin
Joseph-Stelzmann-Straße 9
50924 Köln