Zusammenfassung
Zielsetzung: Gesamtschweizerischer Vergleich aller während einer Jahresperiode erfassten Fälle
mit sonographischem Verdacht auf eine morphologische Veränderung des Feten mit dem
tatsächlichen postnatalen Befund. Methodik: Retrospektive Datenerhebung an allen fünf Universitätskliniken sowie sechs weiteren
Großkliniken der Schweiz. Analyse sämtlicher an diesen Kliniken im Jahre 1995 pränatalsonographisch
erfasster Schwangerschaften mit fetaler Fehlbildung. Resultate: Insgesamt gingen 347 Fälle mit Fehlbildungsverdacht in die Auswertung ein. 89 % davon
wurden im Rahmen des Schwangerschaftsscreenings entdeckt. ⅔ der Frauen wurden durch
niedergelassene Ärzte zugewiesen. 62 % der Frauen haben die Schwangerschaft (SS) fortgeführt,
33 % abgebrochen; in den restlichen Fällen kam es zum Abort oder zur Totgeburt. Wurde
die SS abgebrochen, lag in 82 % der Fälle eine komplette Übereinstimmung zwischen
sonographischer und postnataler Diagnose vor. In 18 % bestand eine Übereinstimmung
im Hauptbefund jedoch lagen klinisch/autoptisch zusätzliche sonographisch nicht entdeckte
kleinere Zusatzbefunden vor. Falsch positive Fälle wurden nicht registriert. Schlussfolgerungen: Ohne Ultraschallscreening würden nahezu 90 % der Feten mit angeborenen Fehlbildungen
übersehen, da diese klinisch asymptomatisch sind. Das Screening-System, das im Wesentlichen
2-stufig mit Basissonographien beim niedergelassenen Arzt bzw. in den Polikliniken
und einer Detailsonographie durch Spezialisten erfolgt, erzielt speziell in der heikelsten
Gruppe, nämlich dort, wo als Konsequenz die Schwangerschaft abgebrochen wird, sehr
zuverlässige Resultate.
Quality of Praenatal Diagnostic Ultrasound - Comparison of Sonographically Detected
Foetal Anomalies with Diagnostic Findings Verified Post-Partum in Switzerland
Aim: Comparison of all praenatally detected cases of foetal anomalies to actual diagnostic
findings post partum during a one year period in Switzerland. Methods: A retrospective questionnaire-based evaluation including the 5 university hospitals
and 6 large hospitals in Switzerland as a population-based study. Analysis of all
foetal anomalies detected praenatally by ultrasound in the year of 1995 in these centres.
Results: 347 cases have been included in the study. 89 % of cases were detected using screening
methods. ⅔ were referred by obstetrical practitioners and GPs. 62 % of the pregnancies
were completed and 33 % terminated, while the rest resulted in abortion or stillbirth.
In terminated pregnancies there was a 82 % agreement between praenatal and postmortem
findings. Sonographic results and clinical/post-mortem diagnosis were in agreement
about the presence of major foetal anomalies in 18 % of cases. Additional minor anomalies
unperceived by sonography, however, were seen post mortem. There was no false positive
case. Conclusions: Without ultrasound screening almost 90 % of anomalies would have been missed due
to the absence of clinical symptoms. The Swiss two-step system for praenatal ultrasound
screening, based on screening scans done by the obstetrician and GP in practice, or
residents in the public outpatient clinics respectively, and the detailed scan done
by a subspecialized perinatologist shows excellent results especially in the subgroup
of terminated pregnancies.
Schlüsselwörter:
Pränataldiagnostik - Ultraschall - Fetale Fehlbildung
Key words:
Praenatal diagnosis - Ultrasound - Foetal malformation
Literatur
1
Lechat M F, Dolk H.
Registries of congenital anomalies: EUROCAT.
Environ Health Perspect.
1993;
2
153-157
2
Wisser J, Schneider K, Kurmanavicius J, Zimmermann R, Huch R.
Obstructive uropathies [letter].
Lancet.
1999;
354
1905
3
Adzick N S, Sutton L N, Crombleholme T M, Flake A W.
Successful fetal surgery for spina bifida [letter].
Lancet.
1998;
352
1675-1976
4
Harrison M R, Adzick N S, Bullard K M, Farrell J A, Howell L J, Rosen M A, Sola A,
Goldberg J D, Filly R A.
Correction of congenital diaphragmatic hernia in utero VII: a prospective trial.
J Pediatr Surg.
1997;
32
1637-1642
5
Vogel E.
Übersicht epidemiologischer Untersuchungen zur Sonographie während der Schwangerschaft.
Ultraschall in Med.
1996;
17
2-6
6
Bronshtein M, Zimmer E Z.
Prenatal ultrasound examinations: for whom, by whom, what, when and how many? (editorial).
Ultrasound Obstet Gynecol.
1997;
10
1-4
7
Wegmann B, Huch R, Huch A, Zimmermann R.
Schwangerschaftsultraschall in der Schweiz - eine repräsentative nationale Erhebung.
Ultraschall in Med.
2000;
21
210-217
8
Zimmer E Z, Avraham Z, Sujoy P, Goldstein I, Bronshtein M.
The influence of prenatal ultrasound on the prevalence of congenital anomalies at
birth.
Prenat Diagn.
1997;
17
623-628
9 Neilson J P. Ultrasound for fetal assessment in early pregnancy (Cochrane review).
The Cochrane Library, Issue 3, 2000.
10
Brand I R, Kaminopetros P, Cave M, Irving H C, Lilford R J.
Specificity of antenatal ultrasound in the Yorkshire Region: a prospective study of
2261 ultrasound detected anomalies.
Br J Obstet Gynaecol.
1994;
101
392-397
11
Levi S, Schaaps J P, De Havay P, Coulon R, Defoort P.
End-result of routine ultrasound screening for congenital anomalies: the Belgian Multicentric
Study 1984-92.
Ultrasound Obstet Gynecol.
1995;
5
366-371
12
Chitty L S, Hunt G H, Moore J, Lobb M O.
Effectiveness of routine ultrasonography in detecting fetal structural abnormalities
in a low risk population.
BMJ.
1991;
303
1165-1169
13
Shirley I M, Bottomley F, Robinson V P.
Routine radiographer screening for fetal abnormalities by ultrasound in an unselected
low risk population.
Br J Radiol.
1992;
65
564-569
14
Luck C A.
Value of routine ultrasound scanning at 19 weeks: a four year study of 8849 deliveries.
BMJ.
1992;
304
1474-1478
15
Romero R.
Routine obstetric ultrasound (editorial).
Ultrasound Obstet Gynecol.
1993;
3
303-307
16
Ewigman B G, Crane J P, Frigoletto F D, LeFevre M L, Bain R P, McNellis D.
Effect of prenatal ultrasound screening on perinatal outcome. RADIUS Study Group.
N Engl J Med.
1993;
329
821-827
17
Boyd P A, Chamberlain P, Hicks N R.
6-year experience of prenatal diagnosis in an unselected population in Oxford, UK.
Lancet.
1998;
352
1577-1581
Dr. med. Ruth Stiller
Departement für Frauenheilkunde Klinik und Poliklinik für Geburtshilfe
Frauenklinikstraße 10 CH-8091 Zürich
Telefon: + 411/2551111
Fax: + 411/2554430
eMail: ruth.stiller@fhk.usz.ch