Zentralbl Chir 2001; 126(10): 763-771
DOI: 10.1055/s-2001-18263
Originalarbeiten und Übersichten

J.A.Barth Verlag in Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co.KG

20 Jahre Erfahrung mit der multimodalen Behandlung von Patienten mit Magenkarzinom in Polen[*]

Twenty-year Experience with Multimodal Treatment of Gastric Cancer Patients in PolandT. Popiela, J. Kulig, P. Kolodziejcyk, und die
„Polish Gastric Cancer Study Group”
  • 1st Department of General and GI Surgery, Jagiellonian University, Krakow, Poland
Further Information

Publication History

Publication Date:
06 November 2001 (online)

Summary

Background: Poland is among the countries with high morbidity and mortality rates for gastric carcinoma (GC). Differences of GC biology depending on the geographical regions were assumed. In the literature, there are no reports from detailed clinicopathologic studies carried out in large series of GC patients in Poland.
Methods: Based on the prospectively collected data of 3 696 GC patients treated surgically between 1977-1999, potentially significant prognostic factors were analyzed to assess their prognostic value, and their time related distribution during the over 20-year period of the study.
Results: The mean age of the patients was 59.0 (SD 11.6) years and ranged from 20 to 93 years. The male-to-female ratio was 2.3. Overall cumulative 5-year survival was 0.28 (for early GC 0.85) and significantly increased over the period of study. Among factors analyzed the depth of invasion, lymph nodes status, tumor size, age, UICC-R classification and ratio of involved to removed lymph nodes are of statistically significant and most important prognostic value. In the over 20-year period of study the rate of diffuse type carcinoma according to Laurén increased, but the tumor locations did not change significantly. The rate of early GC did not change throughout the period of study but number of most advanced cases decreased. Chemo- and chemoimmunotherapy improved outcomes in some groups of patients.
Conclusions: The basic clinicopathologic profile of Polish patients is similar to that reported in Western Europe and Japan, except for significantly higher early GC occurrence in Japan. According to the obtained results the prognosis of GC depends clearly upon the stage of the disease at the time of surgery. The improvement of outcomes during over 20 years of GC study in Poland was due to introducing better diagnosis and routine multimodal treatment.

Zusammenfassung

Hintergrund: Polen gehört zu den Ländern mit einer hohen Morbidität und Mortalität des Magenkarzinoms. Es wird vermutet, daß die Biologie des Magenkarzinoms geographisch unterschiedlich ist. In der Literatur finden sich aber bisher keine detaillierten klinisch-pathologischen Studien an größeren Patientenzahlen über die Biologie des Magenkarzinoms in Polen.
Patienten und Methodik: Zwischen 1977 und 1999 wurden die Daten von 3 696 Magenkarzinompatienten, die chirurgisch behandelt wurden, prospektiv erfaßt. Faktoren, die einen möglichen Einfluß auf die Prognose haben könnten, wurden analysiert, ihre zeitliche Verteilung über eine 20jährige Beobachtungsperiode überprüft.
Ergebnisse: Das mittlere Alter der Patienten betrug 59 (SD 11,6) Jahre (Spannweite 20-93). Das Verhältnis Männer zu Frauen war 2,3. Die kumulative 5-Jahres-Gesamtüberlebensrate aller Patienten betrug 28 % (bei frühem Magenkarzinom 85 %) und nahm während der Beobachtungsperiode zu. Unter den untersuchten Faktoren waren die Tiefe der Magenwandinvasion, der Lymphknotenstatus, die Tumorgröße, das Alter der Patienten, die UICC-R Klassifikation und das Verhältnis der befallenen Lymphknoten zu den entfernten von größtem statistisch signifikantem prognostischen Einfluß. Im Lauf von 20 Jahren nahm die Rate des diffusen Karzinomtyps nach Laurén zu, es änderte sich jedoch nicht die Tumorlokalisation. Die Häufigkeit des frühen Magenkarzinoms blieb unverändert, hingegen sank die Zahl der ganz fortgeschrittenen Fälle. Mit Chemo- und Chemoimmunotherapie verbesserte sich in einigen Patientenuntergruppen die Prognose.
Folgerung: Das klinisch-pathologische Profil polnischer Patienten mit Magenkarzinom ist ähnlich dem, wie es für Westeuropa und Japan berichtet wird, mit Ausnahme der Tatsache, daß in Japan signifikant häufiger frühe Magenkarzinomfälle beobachtet werden. Unsere Ergebnisse zeigen, daß die Prognose des Magenkarzinoms vom Stadium der Erkrankung zum Zeitpunkt der Operation wesentlich beeinflußt wird. Die Verbesserung des Outcome im 20jährigen Beobachtungszeitraum war auf eine bessere Diagnostik und eine routinemäßige multimodale Behandlung dieser Patienten zurückzuführen.

1 Übersetzung: R.T. Grundmann, Melsungen

Literatur

  • 1 Akoh J A, Macintyre I MC. Improving survival in gastric cancer: review of 5-year survival rates in english language publications from 1970.  Br J Surg. 1992;  79 293-299
  • 2 Allgayer H, Heiss M M, Schildberg F W. Prognostic factors in gastric cancer.  Br J Surg. 1997;  84 1651-1664
  • 3 Allum W H, Powell D J, McConkey C C, Fielding J WJ. Gastric cancer: A 25-year review.  Br J Surg. 1989;  76 535-540
  • 4 Blok P, Craanen M E, Offerhaus G JA, Tytgat G NJ. Gastric carcinoma: clinical, pathogenic and molecular aspects.  QJM. 1997;  90 735-749
  • 5 Bollschweiler E, Boettcher K, Hoelscher A H, Sasako M, Kinoshita T, Maruyama K, Siewert J R. Is the prognosis for Japanese and German patients with gastric cancer really different?.  Cancer. 1993;  71 2918-2925
  • 6 Borch K, Jonsson B, Tarpila E, Franzen T, Berglund J, Kullman E, Franzen L. Changing pattern of histological type, location, stage and outcome of surgical treatment of gastric carcinoma.  Br J Surg. 2000;  87 618-626
  • 7 Breaux J R, Bringaze W, Chappuis C, Cohn I. Adenocarcinoma of the stomach: A review of 35 years and 1 710 cases.  World J Surg. 1990;  14 580-586
  • 8 Cady M, Rossi R L, Silverman M L, Riccione W, Heack T A. Gastric carcinoma. A disease in transition.  Arch Surg. 1989;  124 303-308
  • 9 Correa P, Sasano N, Stemmermann G H, Haenszel W. Pathology of gastric carcinoma in Japanese population: Comparisons between Miyagi Prefecture, Japan and Hawaii.  Natl Cancer Inst. 1973;  51 1449-1456
  • 10 Craanen M E, Dekker W, Blok P, Ferwerda J, Tytgat G NJ. Time trends in gastric carcinoma: Changing patterns of type and location.  Am J Gastroenterol. 1992;  87 572-578
  • 11 Hermanek P. pTNM and residual tumor classifications: Problems of assessment and prognostic significance.  World J Surg. 1995;  19 184-190
  • 12 Hundahl S A, Menck H R, Mansour E G, Winchester D P. The National Cancer Data Base report on gastric cancer.  Cancer. 1997;  80 2333-2341
  • 13 Japanese gastric cancer association . Japanese classification of gastric carcinoma. 2nd english edition.  Gastric Cancer. 1998;  1 10-24
  • 14 Kaplan E L, Meier P. Nonparametric estimation from incomplete observations.  J Am Stat Assoc. 1958;  53 457-481
  • 15 Ismail T, Hallissey M T, Fielding J WL. Pathologic prognostic factors for gastrointestinal cancer.  World J Surg. 1995;  19 178-183
  • 16 Jentshura D, Heubner C, Manegold B C, Rumstadt B, Winker M, Trede M. Surgery for early gastric cancer: A european one-center experience.  World J Surg. 1997;  21 845-849
  • 17 Kim J P, Lee J H, Kim S J, Yu H J, Yang H K. Clinicpathologic characteristics and prognostic factors in 10 783 patients with gastric cancer.  Gastric Cancer. 1998;  1 125-133
  • 18 Kubo T. Histologic appearance of gastric carcinoma in high and low mortality countries: Comparition between Kyushu, Japan and Minnesota, USA.  Cancer. 1971;  28 726-734
  • 19 Louwerens H D, Kotze T JvW, Brits D A, Rossouw D J, Faleck V. Has the character of gastric cancer changed? A descriptive study of a 10-year period.  S Afr Med J. 1991;  79 364-366
  • 20 LaurÅn P. The two histological main types of gastric carcinoma: Diffuse and so-called intestinal type carcinoma. An attempt at a histoclinical classification.  Acta Pathol Microbiol Scand. 1965;  64 31-43
  • 21 LaurÅn P A, Nevalainen T J. Epidemiology of intestinal and diffuse types of gastric carcinoma.  Cancer. 1993;  71 2926-2933
  • 22 Lundegardh G, Adami H O, Malker B. Gastric cancer in Sweden: Lack of improvement in 19 years.  Ann Surg. 1986;  204 546-551
  • 23 Macdonald J S, Schnall S F. Adjuvant treatment of gastric cancer.  World J Surg. 1995;  19 221-225
  • 24 Maruyama K, Okabayashi K, Kinoshita T. Progress in gastric cancer surgery in Japan and its limits of radicality.  World J Surg. 1987;  11 418-425
  • 25 Maruyama M, Takeshita K, Endo M, Deakin M, Moosa A R. Clinicopathological study of gastric carcinoma in high- and low-mortality countries: Comparison between Japan and United States.  Gastric Cancer. 1998;  1 64-70
  • 26 Meyers W C, Damiano R J, Postlethwait R W, Rotolo F S. Adenocarcinoma of the stomach: Changing patterns over the last 4 decades.  Ann Surg. 1987;  205 1-8
  • 27 Nagata T, Ikeda M, Nakayama F. Changing state of gastric cancer in Japan: Histologic perspective of past 76 years.  Am J Surg. 1983;  145 226-233
  • 28 Nakamura K, Ueyama T, Yao T, Xuan Z X, Ambe K, Adachi Y, Yakeishi Y, Matsukuma A, Enjoji M. Pathology and prognosis of gastric carcinoma: Findings in 10 000 patients who underwent primary gastrectomy.  Cancer. 1992;  70 1030-1037
  • 29 Oliviera F J, Ferrao H, Furiado E, Batista H, Conceicao L. Early gastric cancer; report of 58 cases.  Gastric Cancer. 1998;  1 51-56
  • 30 Paterson I M, Easton D F, Corbishley C M, Gazet J C. Changing distribution of adenocarcinoma of the stomach.  Br J Surg. 1987;  74 481-482
  • 31 Powell J, MaConkey C C. Increasing incidence of adenocarcinoma of the gastric cardia and adjacent site.  Br J Cancer. 1990;  62 440-443
  • 32 Siewert J R, Boettcher K, Stein H J, Roder J D. , and the German Gastric Carcinoma Study Group . Relevant prognostic factors in gastric cancer: Ten-year results of the German Gastric Cancer Study.  Ann Surg. 1998;  228 449-461
  • 33 Sobin L H, Wittekind C. TNM classification of malignant tumors: International union against cancer. 5th ed. Wiley, New York 1997
  • 34 Toge T. Effectiveness of immunochemotherapy for gastric cancer; a review of the current status.  Semin Surg Oncol. 1999;  17 139-143
  • 35 Yao J C, Shimada K, Ajani J A. Adjuvant therapy for gastric carcinoma.  Oncology. 1999;  13 1485-1494
  • 36 Zatonski W A. Cancer in Poland. Centrum Onkologi, Warszawa 1993 (in Polish)

1 Übersetzung: R.T. Grundmann, Melsungen

Prof. M. D., Ph. D. Tadeusz Popiela

1st Department of General and GI Surgery

Jagiellonian University

40 Kopernika Str.

31-501 Kraków, Poland

Phone: +48/12/4 21 35 83

Fax: +48/12/4 21 35 83