Zusammenfassung.
Ziel: dieser Untersuchung war es zu zeigen, dass Aufnahmen des peripheren Skelettsystems
mit einem großformatigen CsJ/a-Si Festkörperdetektor bei halbierter Expositionsdosis
gegenüber den Belichtungsparametern der konventionellen Film/Folien-Radiographie möglich
sind. Material und Methoden: Angefertigt wurden 120 Aufnahmen des Handgelenks und 100 Aufnahmen des Sprunggelenks
mit einem großformatigen Flächendetektorsystem (43 cm × 43 cm). Die Aufnahmedosis
wurde im Vergleich zu konventionellen Aufnahmen halbiert. 5 Radiologen bewerteten
die Aufnahmen jeweils am Monitor und an der Hardcopy. Zur Datenauswertung diente eine
Variante der Visual Grading Analysis (VGA) ohne konventionelle Referenzbilder. Zur
Bestimmung der Patienteneintrittsdosis (PED) wurden Phantommessungen durchgeführt.
Ergebnisse: Eine Dosisreduktion um 50 % ist bei gleicher bzw. besserer Bildqualität in der Routinediagnostik
möglich. Nur 3 % der Sprunggelenks- und ca. 21 % der Handgelenksaufnahmen bedurften
einer Nachbearbeitung. Aufnahmen mit Implantaten zeigten keinerlei Artefakte und im
Vergleich zu Aufnahmen ohne Implantate teils bessere Bewertungsergebnisse. Schlussfolgerungen: Eine Halbierung der Expositionsdosis ist mit akzeptablen Bewertungen für die Bildqualität
möglich, wobei eine Anpassung der Bildverarbeitung zur Ergebnisoptimierung zu evaluieren
bleibt. Die PED ist für die Bewertung und den dosisbezogenen Vergleich von digitalen
Röntgenanlagen geeignet.
First clinical experience with a full-size, flat-panel detector for imaging the peripheral
skeleton.
Purpose: This investigation was intended to show that exposures of the peripheral skeleton
system can be done with half of the dose used for conventional screen-film systems
with a full-size CsI/a-Si flat panel detector. Material an Methods: 120 exposures of the wrist and 100 exposures of the ankle have been made on a full-size
flat panel detector system (43 × 43 cm). The patient dose has been reduced by a factor
of two compared to conventional images. Five radiologists evaluated every image as
a softcopy and ahardcopy image. For the evaluation, a variation of the Visual Grading
Analysis (VGA) without reference images was used. For the determination of the patient
entrance dose, measurement of a phantom were performed. Results: A dose reduction of about 50 % is possible with the same or even better image
quality in routine diagnostics. Only 3 % of the ankle and approx. 21 % of the wrist
exposures required a postprocessing. Exposures with implants did not show any artifacts
and some of the those achieved better evaluation results compared with exposures without
implants. Conclusion: A halving of the patient dose is possible with acceptable results for the image quality.
The effect of an improved image processing remains to be evaluated. The patient
entrance dose is suitable for an evaluation of a radiographic detector and especially
for a dose-referred comparison of digital X-ray units.
Schlüsselwörter:
Skelettradiographie - digitale Radiographie - Flächendetektor - Dosisreduktion
Key words:
Skeletal radiography - Digital radiography - Flat-panel detector - Dosis reduction
Literatur
1
Sonoda M, Takano M, Miyakara J, Kato H.
Computed radiography utilizing screening laser stimulated luminescense.
Radiology.
1983;
148
833-838
2
Strotzer M, Gmeinwieser J, Völk R, Fründ R, Feuerbach S.
Digitale Flachbilddetektortechnik basierend auf Cäsiumjodid und amorphem Silizium:
Experimentelle Untersuchungen und erste klinische Ergebnisse.
Fortschr Röntgenstr.
1999;
170
66-72
3
Völk M, Strotzer M, Gmeinwieser J, Alexander J, Fründ R, Seitz J, Manke C, Spahn M,
Feuerbach S.
Flat-Panel X-Ray Detector Using Amorphous Silicon Technology. Reduced Radiation Dose
for the Detection of Foreign Bodies.
Investigative Radiology.
1997;
32/7
373-377
4
Strotzer M, Gmeinwieser J, Völk M, Fründ R, Seitz J, Manke C, Albrich H, Feuerbach S.
Clinical Application of a Flat-Panel X-Ray Detector Based on Amorphous Silicon Technology:
Image Quality and Potential for Radiation Dose Reduction in Skeletal Radiography.
AJR.
1998;
171
23-27
5
Hamers S, Freyschmidt J, Neitzel U.
Digital radiography with a large-scale electronic flat-panel detector vs screen-film
radiography: observer preference in clinical skeletal diagnostics.
European Radiology.
2001 published online: 23. March 2001;
DOI 10.1007
s 003300100830
6
Strotzer M, Voelk M, Wild T. et al .
Simulated bone erosions in a hand phantom: detection with conventional screen-film
technology versus cesium iodide-amorphous silicon flat-panel detector.
Radiology.
2000;
215
512-515
7
Månsson L.
Methods for the evaluation of image Quality: A review.
Radiation Protection Dosimetry.
2000;
90
89-99
8
Tingberg A, Hermann C, Besjakov J, Rodenacker K, Além A, Sund P, Mattsson S, Månsson L.
Evaluation of lumbar spine images with added pathology. Proc.
SPIE.
2000;
3981
34-42
9
Wiesmann W, Reiser M, Pauly T, Fiebich M, Bick U, Peters P.
Darstellung von Metallimplantaten mit der digitalen Lumineszensradiographie.
Fortschr Röntgenstr.
1990;
152/6
687-692
Steffen Reissberg
Klinik für Diagnostische Radiologie Otto-von-Guericke-Universität
Leipziger Straße 44
39120 Magdeburg
eMail: steffen.reissberg@med.uni-magdeburg.de