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DOI: 10.1055/s-2001-18470
Die autoimmune Pankreatitis (AIMP) - ein eigenständiges Krankheitsbild?
Autoimmune pancreatitis (AIMP) - a clinical entity of its own?Publikationsverlauf
Publikationsdatum:
15. November 2001 (online)

Anamnese und klinischer Befund: Ein 34-jähriger Patient, der seit 10 Jahren an einer chronischen Entzündung beider Tränendrüsen litt, wurde mit Oberbauchschmerzen und Ikterus stationär aufgenommen.
Untersuchungen: Bei den klinisch-chemischen Untersuchungen fanden sich erhöhte Transaminasen und Cholestaseparameter sowie eine Erhöhung des γ-Globulins in der Serumelektrophorese. Sonographisch sahen wir eine echoarme, diffus vergrößerte Bauchspeicheldrüse mit Hypervaskularisation bei der farbcodierten Darstellung. Die ERCP zeigte ein chronisch verändertes Pankreasgangsystem mit Kaliberschwankungen und Stenosen sowie eine filiforme, distale Stenose des Ductus hepatocholedochus. Der histopathologische Befund der Stanzbiopsien aus dem Pankreas ergab eine chronisch sklerosierende Pankreatitis mit dichten periduktalen lymphozytären Infiltraten.
Therapie und Verlauf: Initial erfolgte eine ERCP mit Führungsdrahtpapillotomie und Einlage einer nasobiliären Sonde. Nach Behandlung mit Prednisolon oral kam es zu einer deutlichen Besserung sämtlicher Befunde.
Folgerung: Die vorliegende Kasuistik stützt die Annahme, dass bei einer idiopathischen chronischen Pankreatitis Autoimmunprozesse für die Gangveränderungen in der Bauchspeicheldrüse ursächlich sein können. Eine immunsuppressive Therapie ist bei dieser Konstellation zu empfehlen.
Autoimmune pancreatitis (AIMP) - a clinical entity of its own?
History and admission findings: A 34-year-old man with chronic inflammation of both tear glands for 10 years was admitted because of severe upper abdominal pain and jaundice.
Investigations: Transaminase and cholestasis parameters were raised, as were γ-globulins on electrophoresis. Ultrasound revealed an echo-poor diffusely enlarged pancreas with hypervascularity on colour-Doppler. Endoscopic retrograde cholangiopancreatography (ERCP) indicated chronically changed pancreatic ducts of varying diameter and stenosis, as well as a filiform distal stenosis of the common bile duct. A pancreatic biopsy showed chronic sclerosing pancreatitis with broad periductal lymphocytic infiltration.
Treatment and course: ERCP and a guide-wire papillotomy were performed, followed by placement of a nasobiliary catheter. All findings markedly improved on oral prednisone.
Conclusion: This case supports the supposition that in idiopathic chronic pancreatitis autoimmune processes may be responsible for the changes in the pancreatic ducts. Immunosuppressive treatment is thus recommended in these cases.
Literatur
- 1
Axon A TR, Ashton M G, Lintott D J.
Chronic
pancreatitis and inflammatory bowel disease.
Clin Radiol.
1979;
30
179-182
Reference Ris Wihthout Link
- 2
Bissig K D, Mayerle J, Lerch M M, Friess H, Büchler M W.
Der
unklare Pankreastumor: Wann stenten, wann operieren?.
Dtsch
Med Wochenschr.
2001;
126
S107-S114
Reference Ris Wihthout Link
- 3
Bogomoletz W V.
Duct
destructive chronic pancreatitis. A new insight into the pathology
of idiopathic non-alcoholic chronic pancreatitis (comment).
Gut.
1997;
41
272-273
Reference Ris Wihthout Link
- 4
Ectors N, Maillet B, Aerts R. et al .
Non-alcoholic
duct destructive chronic pancreatitis.
Gut.
1997;
41
263-268
Reference Ris Wihthout Link
- 5
Frulloni L, Bovo P, Di Francesco V, Cavallini G, Zamboni G.
»Non-alcoholic
duct destructive chronic pancreatitis« or »primary
chronic pancreatitis«? (letter).
Gut.
1999;
44
579
Reference Ris Wihthout Link
- 6
Frulloni L, Morana G, Bovo P. et al .
Salivary
gland involvement in patients with chronic pancreatitis.
Pancreas.
1999;
19
33-38
Reference Ris Wihthout Link
- 7
Furukawa N, Muranaka T, Yasumori K, Matsubayashi R, Hayashida K, Arita Y.
Autoimmune
pancreatitis: radiologic findings in three histologically proven
cases.
J Comput Assist Tomogr.
1998;
22
880-883
Reference Ris Wihthout Link
- 8
Gress T M, Micha A E, Lacher U, Adler G.
Hereditäre Pankreatitis - Mutationen
im kationischen Trypsinogen-Gen.
Dtsch Med Wochenschr.
1997;
122
1461-1465
Reference Ris Wihthout Link
- 9
Horiuchi A, Kaneko T, Yamamura N. et al .
Autoimmune
chronic pancreatitis simulating pancreatic lymphoma.
Am
J Gastroenterol.
1996;
91
2607-2609
Reference Ris Wihthout Link
- 10
Horiuchi A, Kawa S, Akamatsu T. et al .
Characteristic pancreatic duct appearance
in autoimmune chronic pancreatitis: a case report and review of
the Japanese literature.
Am J Gastroenterol.
1998;
93
260-263
Reference Ris Wihthout Link
- 11
Irie H, Honda H, Baba S. et al .
Autoimmune
pancreatitis: CT and MR characteristics.
Am J Roentgenol.
1998;
170
1323-1327
Reference Ris Wihthout Link
- 12
Ito T, Nakano I, Koyanagi S. et al .
Autoimmune
pancreatitis as a new clinical entity. Three cases of autoimmune
pancreatitis with effective steroid therapy.
Dig Dis Sci.
1997;
42
1458-1468
Reference Ris Wihthout Link
- 13
Kino-Oshaki J, Nishimori I, Morita M. et al .
Serum antibodies to carbonic anhydrase
I and II in patients with idiopathic chronic pancreatitis and Sjögren‘s
syndrome.
Gastroenterology.
1996;
110
1579-1586
Reference Ris Wihthout Link
- 14
Nishimori I, Okazaki K, Yamamoto Y, Morita M, Tamura S, Yamamoto Y.
Specific cellular immune
responses to pancreatic antigen in chronic pancreatitis and Sjögren’s
syndrome.
J Clin Immunol.
1993;
13
265-271
Reference Ris Wihthout Link
- 15
Okazaki K, Tamura S, Morita M, Nishimori I, Yamamoto Y, Yamamoto Y.
Interspecies
crossreactive antigen of the pancreatic duct cell prepared by monoclonal
antibody. A preliminary study of its immunological significance
in patients with chronic pancreatitis associated with Sjögren‘s
syndrome.
Int J Pancreatol.
1989;
5
359-377
Reference Ris Wihthout Link
- 16
Pohl R, Junge U.
Primär-sklerosierende
Cholangitis mit chronischer Pankreatitis.
Dtsch Med Wochenschr.
1997;
122
778-782
Reference Ris Wihthout Link
- 17
Sarles H.
Etiopathogenesis
and definition of chronic pancreatitis.
Dig Dis Sci.
1986;
31
(Suppl)
91S-107S
Reference Ris Wihthout Link
- 18
Sarles H, Bernard J P, Gullo L.
Pathogenesis of chronic
pancreatitis.
Gut.
1990;
31
629-632
Reference Ris Wihthout Link
- 19
Sarles H, Sarles J C, Muratore R, Guien C.
Chronic
inflammatory sclerosis of the pancreas - an autonomous
pancreatic disease?.
Am J Dig Dis.
1961;
6
688-698
Reference Ris Wihthout Link
- 20
Steer M L, Waxman I, Freedman S.
Chronic
pancreatitis.
N Engl J Med.
1995;
332
1482-1490
Reference Ris Wihthout Link
- 21
Venu R P, Radke J S, Brown R D. et al .
Autoimmune pancreatitis, pancreatic mass,
and lower gastrointestinal bleed.
J Clin Gastroenterol.
1999;
28
364-367
Reference Ris Wihthout Link
- 22
Yoshida K, Toki F, Takeuchi T, Watanabe S -I, Shiratori K, Hayashi N.
Chronic
pancreatitis caused by an autoimmune abnormality. Proposal of the
concept of autoimmune pancreatitis.
Dig Dis Sci.
1995;
40
1561-1568
Reference Ris Wihthout Link
Korrespondenz
Dr. Mark Alexander Susset
Medizinische Klinik, Klinikum am Steinenberg
Steinenbergstraße 31
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eMail: masusset@aol.com
