RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-2001-19652
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Notfallmäßige Versorgung einer monströsen Skrotalhernie
Case Report: Emergency Surgery of a Giant Scrotal HerniaPublikationsverlauf
Publikationsdatum:
22. Januar 2002 (online)
Summary
We present the case of a 61-year-old patient, who had developed a giant scrotal hernia during the course of 30 years. The patient was transfered to our service after stabilization of hemorrhagic shock due to bleeding from varicosis of the giant scrotal sack. The urgent operation was performed by resection of parts of small intestine, colon ascendens, transversum, and the left testis. After 9 days on our intensive care unit and 18 days on our ward the patient was discharged to further ambulatory care. At one year follow up the patient complained about only discrete abdominal problems which could be successfully treated by diet. The operative treatment modalities of so called “giant hernias” as well as possible complication management are discussed.
Zusammenfassung
Im vorliegenden Fall handelt es sich um einen 61jährigen männlichen Patienten mit einer gigantischen Skrotalhernie. Der Patient wurde uns nach auswärtiger Primärstabilisierung eines hämorrhagischen Schocks aufgrund einer Varizenblutung aus Skrotalvenen zur definitiven Versorgung überwiesen. Im Rahmen der Notfalloperation mußten 100 cm Dünndarm, Colon ascendens, transversum sowie der linke Hoden entfernt werden. Nach 9tägiger Intensivtherapie und 18tägiger Therapie auf Normalpflegestation konnte der Patient weitgehend beschwerdefrei nach Hause entlassen werden. Erfreulicherweise beklagt der Patient in der 1-Jahreskontrolle lediglich geringgradige Beschwerden. Die operativen Versorgungsoptionen von so genannten „gigantischen Hernien” sowie die möglichen Komplikationen und deren Management werden diskutiert.
Key words
Giant scrotal hernia - Surgical therapy - Treatment alternatives
Schlüsselwörter
Skrotalhernie - Chirurgische Therapie - Therapiealternativen
Literatur
- 1 Amgwerd M, Decurtins M, Largiader F. Die Narbenhernie - Präposition oder insuffiziente Nahttechnik?. Helv Chir Acta . 1992; 59 345-348
- 2 Bebawi M A, Moqtaderi F, Vijay V. Giant incisional hernia: staged repair using pneumoperitoneum and expanded polytetrafluorethylene. Am Surg. 1997; 63 375-381
- 3 Caldironi M W, Romano M, Bozza F. Progressive pneumoperitoneum in the management of giant incisional hernias: a study of 41 patients. Br J Surg. 1990; 77 306-307
- 4 Hamer D B, Duthie H L. Pneumoperitoneum in the management of abdominal incisional hernia. Br J Surg. 1972; 59 372-375
- 5 Hutchinson R, Gardner R D. External intestinal strangulation with a recurrent inguinoscrotal hernia. Br J Surg. 1991; 78 1446-1447
-
6 Köle W, Pratschke E. Hernien. In: Heberer G, Köle W, Tscherne H (Hrsg). Chirurgie und angrenzende Gebiete. Springer, Berlin, Heidelberg, New York 1993; 595-606
- 7 Lerut J P, Luder P J, Gertsch P. Treatment of giant hernias of the abdominal wall. Chirurg. 1990; 61 837-843
- 8 Liagakos T, Karanikas I, Panagiotidis H, Dendrinos S. Use of marlex mesh in the repair of recurrent incisional hernia. Br J Surg. 1991; 81 248
- 9 Merrett N D, Waterworth M W, Green M F. Repair of giant inguinoscrotal hernia using arlex mesh and scrotal skin flaps. Aust N Z J Surg. 1994; 64 380-383
- 10 Mucciolo R L, Godec C J. Traumatic acute incarcerated scrotal hernia. J Trauma. 1988; 28 715-716
- 11 Mülder K. Das progressive Peritoneum. Zentralbl Chir. 1990; 115 1169-1173
- 12 Wantz G E. Giant prosthetic reinforcement of the visceral sac. Surg Gynecol Obstet. 1989; 169 409-417
- 13 Willis S, Conze J, Müller S, Klosterhalfen B, Schumpelick V. Progressives Pneumoperitoneum in der Behandlung von Leisten- und Narbenhernien. Langenbecks Arch Chir. 1996; 381 132-137
- 14 Weiss C L, Brauckhoff M, Steuber J. Notfallversorgung eines monströsen Leistenbruchs. Zentralbl Chir. 1997; 122 931-933
- 15 Ziffren S W, Womack N A. An operative approach to the treatment of gigantic hernias. Surg Gynecol Obstet. 1950; 91 709-710
Dr. med. A. Veihlmann
Institut für Chirurgische Forschung
Ludwig-Maximilians-Universität München
Klinikum Großhadern
Marchioninistraße 15
81377 München
Telefon: 089/70 95-37 90
Fax: 089/70 95-54 14