Zentralbl Chir 2002; 127(2): 114-117
DOI: 10.1055/s-2002-22033
Gefäßchirurgie

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die chirurgische Behandlung des Aneurysma spurium der poplitealen Anastomose nach femoro-poplitealem Prothesenbypass

False Aneurysm of the Popliteal Artery after Implantation of an Alloplastic Bypass: Surgical TreatmentS. Manouguian
  • Klinik für Gefäßchirurgie, Krankenhaus Bethanien, Moers
Further Information

Publication History

Publication Date:
14 March 2002 (online)

Zusammenfassung

Bei dem Aneurysma spurium der A. poplitea handelt es sich um eine seltene Komplikation der Bypasschirurgie nach Implantation einer Prothese. In unserem Krankengut betrug diese Komplikationsrate 0,7 %.
Wir berichten über 6 Patienten, bei denen das Aneurysma spurium erfolgreich chirurgisch behandelt wurde.
Das falsche Aneurysma entwickelte sich in einem Zeitraum zwischen 2 Wochen und 44 Monaten postoperativ.
Das klinische Bild, die Einzelheiten der Diagnostik und des operativen Vorgehens werden dargelegt.
Das Aneurysma spurium ist in den meisten Fällen symptomatisch und muss ohne Verzögerung operativ angegangen werden.

Summary

The false aneurysm of the popliteal artery is a rare complication in bypass surgery after the implantation of an alloplastic prosthesis. We saw this complication in 0.7 % of our patients. We report on 6 cases successfully treated by surgery.
The false aneurysm developed within 2 weeks up to 44 months following the operation.
We describe the symptoms, the details of diagnosis and of surgical treatment.
In most cases the false aneurysm is symptomatic and should be operated immediately.

Literatur

  • 1 Anton G E, Hertzer N R, Beven E G. et al . Surgical management of popliteal aneurysms.  J Vasc Surg. 1986;  3 125-134
  • 2 Gryska P F, Darling R C, Linton R R. Exposure of the entire popliteal artery through a medial approach.  Surg Gynecol Obstet. 1964;  845-846
  • 3 Karacagil S, Ljungman C, Bostrom A, Hellberg A. Anastomotic rupture at the site of polytetrafluoroethylene (PTFE) and distal vein cuff of femoropopliteal bypass. Two case reports.  Ups J Med Sci. 2000;  105 245-248
  • 4 Nakajima H, Akasaka T, Ogura Y, Fukushima H, Yasuno K. False aneurysm of the popliteal artery treated successfully by surgery: report of two cases.  Surg Today. 1997;  27 868-870
  • 5 Scheinin T M, Lindfors O. Simplified repair of popliteal aneurysms.  J Cardiovas Surg. 1979;  20 189-192
  • 6 Szilagyi L, Smith D E, Elliott R F. Anastomic aneurysms after vascular reconstruction: problems of incidence, etiology and treatment.  Surgery. 1975;  78 800-814
  • 7 Spratt E M, Doran M L, Baird R J. False aneurysms in the lower extremity.  Surg Gynec Obstet. 1967;  124 562-566
  • 8 Thomsen B W, Read R C, Campell G S. Uninfected false aneurysms after arterial reconstruction with prosthetic grafts.  Am J Surg. 1979;  138 929-932
  • 9 Van Henegouwen B, Barwegen M GM, Van Dongen R JAM. Die späten Nahtaneurysmen.  Angio. 1984;  6 33-40
  • 10 Vermilion B D, Kimmins S A, Pace W G. et al . A review of one hundred forty-seven popliteal aneurysms with long term follow-up.  Surgery. 1981;  90 1009-1014
  • 11 Wagner W H, Calkins E R, Weaver F A, Goodwin J A, Myles R A, Yellin A E. Blunt popliteal artery trauma: one hundred consecutive injuries.  J Vasc Surg. 1988;  7 736-748
  • 12 Whitehouse W M, Wakefield T W, Graham L M. et al . Limbthreatening potential of arteriosclerotic popliteal artery aneurysms.  Surgery. 1983;  93 694-699

Priv.-Doz. Dr. S. Manouguian

Klinik für Gefäßchirurgie

Krankenhaus Bethanien

Bethanienstraße 21

47441 Moers

Phone: 028 41/200 23 87