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DOI: 10.1055/s-2002-22035
Stationäre hypnotherapeutische Traumaexposition bei posttraumatischer Belastungsstörung: Ein Fallbericht
In-Patient Hypnotherapeutic Trauma Exposure for Posttraumatic Stress Disorder: A Case ReportPublication History
Publication Date:
14 March 2002 (online)


Zusammenfassung
Anhand eines Fallbeispieles wird die stationäre Behandlung einer Patientin mit Borderline-Persönlichkeitsstörung und prolongierter posttraumatischer Belastungsstörung (nach DSM-IV und ICD-10) dargestellt. Nach initialer Stabilisierungsphase wurde ein hypnotherapeutisches Verfahren zur Traumaexposition (nach Perren-Klingler) als zentraler Behandlungsansatz gewählt. Es konnte erstmalig eine massive Reduktion der Kernsymptomatik, insbesondere der Intrusionssymptome und des Hyperarousals, erzielt werden. Möglichkeiten und Grenzen einer traumaspezifischen Hypnotherapie im Rahmen der Akutpsychiatrie werden diskutiert. Die Notwendigkeit der Einbettung dieses spezifischen Therapieverfahrens in ein mehrdimensionales Behandlungsschema wird betont.
Abstract
This paper describes the treatment of a patient with the diagnoses of a borderline personality disorder and posttraumatic stress disorder (DSM-IV and ICD-10) within the setting of a psychiatric ward spezializing in depression. For purposes of controlled re-exposure to the patient's trauma, a hypnotherapeutic method was chosen. A significant reduction of symptoms, in particular the intrusions and the hyperarousal, was observed. Of great importance in the successful outcome of this case is the integration of hypnotherapy into a multi-dimensional treatment concept including group therapy, physical therapy and anxiety-reducing self-management therapy. This approach facilitated the development of trust and security in the patient required for the hypnotherapeutic intervention and minimized the splitting tendencies specific to borderline patients. Further discussion is centered on the difficulties arising in the context of an emergency ward setting with its high intensity atmosphere encompassing the danger of retraumatization of this special group of patients. Finally several aspects of the clinical implications of this method are addressed.