Zusammenfassung
In Deutschland werden derzeit etwa vier Millionen Menschen wegen Harn- und/oder Stuhl-Inkontinenz
auf Kosten der gesetzlichen Krankenversicherungen behandelt und/oder versorgt; die
Dunkelziffer ist mit Sicherheit wesentlich größer. Die überwiegende Mehrzahl sind
Frauen: 2,8 Millionen, knapp die Hälfte von ihnen leidet unter einer Stress-Harninkontinenz.
1998 wurden in Deutschland etwas mehr als 46 000 wegen Harninkontinenz (ICD-9 618)
operiert.
Mit „neuen” Operationsmethoden wird geworben, die „leicht zu erlernen und zu lehren”
sein sollen. Die Autoren vertreten die Auffassung, dass es nicht die Operationsmethode
zur Behandlung der Stress-Harninkontinenz der Frau gibt, sondern dass für jede Frau
eine den individuellen anatomischen und funktionellen Gegebenheiten angepasste Form
der Therapie gefunden werden muss. Denn nicht die Operation, sondern der Operateur
rettet den Patienten (Kirschner, 1934) - das gilt auch für die operative Therapie
der Stress-Harninkontinenz der Frau! Entsprechende Empfehlungen werden dargelegt.
Warum bisher nur knapp 5 % der unter einer Stress-Harninkontinenz leidenden Patientinnen
einer kurativen Therapie zugeführt werden, ist für die Autoren nicht nachvollziehbar.
Abstract
In 1998, 46.800 women were hospitalized in Germany for the treatment of some kind
of pelvic floor prolapse with or without stress incontinence; almost all were treated
surgically. The large choice of surgical treatment options for this relative small
number of patients might indicate that the ideal intervention for these patients has
not yet been found.
The pros and cons of all current operative procedures are outlined here in, based
on a review of recent publications and our own operative experience. Against this
background, some critical comments are presented concerning TVT (tension-free vaginal
tape), which has been introduced more widely into clinical practice than would seem
appropriate from its scientific evaluation.
Key words
Urinary incontinence stress - Bladder neck suspension - Needle suspension - Injectables-slings
Literatur
- 1
Pereyra A.
A simplified surgical procedure for the correction of stress urinary incontinence
in women.
Western J Surg Gynecol Obstet.
1959;
67
223-226
- 2
Stamey T A.
Endoscopic suspension of the vesical neck for urinary incontinence.
Surg Gynecol Obstet.
1973;
136
547-554
- 3
Raz S.
Modified bladder neck suspension for female stress incontinence.
Urology.
1981;
17
82-85
- 4 Stamey T A. Endoscopic suspension of the vesical neck. In: Stanton SL, Tanagho EA,
Editors. Surgery of female incontinence Berlin, Heidelberg, New York: Springer 1980:
77-91
- 5
Kevelighan E, Aargaard J, Balasubramaniam B, Jarvis G.
The Stamey endoscopic bladder neck suspension: a 10 year follow up study.
Abstracts 28th BAUS Meeting.
1998;
47
- 6
Aldrige A H.
Transplantation of fascia for relief of urinary stress incontinence.
Am J Obstet Gynecol.
1942;
44
398-411
- 7
Narik G, Palmrich A H.
A simplified sling operation suitable for routine use.
Am J Obstet Gynecol.
1962;
84
400-405
- 8
Petri E, Jonas U, Hohenfellner R.
Faszienzügelplastik in der Behandlung der weiblichen Harninkontinenz.
Urologe A.
1978;
17
334-337
- 9
Beck R P, McCormick S, Nordstrom L.
The fascia lata sling procedure for treating recurrent genuine stress incontinence
of urine.
Obstet Gynecol.
1988;
72
699
- 10
Zoedler D.
Zur operativen Behandlung der weiblichen Stressinkontinenz.
Z Urol.
1961;
54
355-358
- 11
Zoedler D.
Die operative Behandlung der weiblichen Harninkontinenz mit dem Kunststoff-Netzband.
Akt Urol.
1970;
1
28-34
- 12
Wienhöwer R, Merten M, Zoedler D.
Ergebnisse urologischer Rezidiv-Inkontinenz-Operationen.
Verh Dtsch Ges Urol.
1976;
27
222
- 13
Petri E, Freudenberg D, Thüroff W.
Problematik der Schlingenplastiken.
Akt Urol.
1981;
12
31-33
- 14
Ulmsten U, Petros P.
Intravaginal slingplasty (IVS): an ambulatory surgical procedure for treatment of
female urinary incontinence.
Scand J Urol Nephrol.
1995;
29
75-82
- 15
Petros P, Ulmsten U.
An integral theory of female urinary incontinence: experimental and clinical considerations.
Acta Obstet Gynecol Scand.
1990;
253
69
- 16 Chaliha Ch, Stanton S L. Urethral sphincter incompetence. In: Stanton SL, Monga
AK, Editors. Clinical Urogynaecology, second edition London: Churchill Livingstone
2000: 201-217
- 17
Fischer A, Hoffmann G.
TVT (tension-free vaginal tape) - ein neues Implantat zur Behandlung der weiblichen
Harninkontinenz.
Gynäkol Prax.
1999;
23
281-297
- 18
Fischer A, Meghil B, Arnold B, Hoffmann G.
TVT-Implantation nach Ulmsten: Ersatz der defekten Pubourethralligamente als wirksame
Maßnahme zur Behandlung der weiblichen Stress-Harninkontinenz.
Frauenarzt.
2000;
41
61-70
- 19
Ulmsten U. et al .
An ambulatory surgical procedure under local anesthesia for treatment of female urinary
incontinence.
Int Urogynecol J.
1996;
7
81-86
- 20
Ulmsten U. et al .
Tension-free vaginal tape procedure: a micro-invasive surgical technique for GSI.
22nd Ann Meeting of IUGA.
1997;
8
128
- 21
Comiter C V, Vasavada S P, Kavaler E, Carbone J M, Raz S.
The surgical treatment of female SUI.
Contemp Urol.
2000;
12
62-8
- 22 Klinge U. Biomaterialien in der Hernienchirurgie. 8. FomwF-Forum. Frankfurt: PMI-Verlag
1998
- 23
Bergman A, Elia G.
Three surgical procedures for genuine stress incontinence - a 5 year follow up of
a prospective randomised study.
Am J Obstet Gynec.
1995;
173
66-71
- 24 Stanton S L, Chamberlain G, Holmes D. Randomised study of the anterior repair and
colposuspension operation in the control of genuine stress incontinence. Proc 15th
Ann meeting ICS 1986: 236-237
- 25
Burch J.
Urethro-vaginal fixation to Cooper's ligament for correction of stress incontinence,
cystocele and prolaps.
Amer J Obstet Gynec.
1961;
81
281-290
- 26
Feyereisl J, Dreher E, Haenggi W.
Long term results after Burch colpususpension.
Amer J Obstet Gynec.
1994;
171
652-697
- 27
Alcalay M, Monga A, Stanton S L.
Burch colposuspension - a 10 - 20 year follow-up.
Brit J Obstet Gynec.
1995;
81
281-290
- 28
Vancaillie T, Schuessler P.
Laparoscopic bladder neck suspension.
J Laparosc Surg.
1991;
3
169-173
- 29 Jarvis G. The surgery of genuine stress incontinence. Monaco: Report on the first
WHO conference on Incontinence 1998
Prof. Dr. H. Melchior,
Dr. P. de Geeter,
Dr. Charlotta Persson-Jünemann
Klinik für Urologie · Klinikum Kassel
Mönchebergstraße 41 - 43
34125 Kassel