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DOI: 10.1055/s-2002-23615
Indikationen zur Chemotherapie bei Tumoren von Ösophagus, Magen und Pankreas
Indications for Chemotherapy in Cancers of the Esophagus, Stomach and PancreasPublication History
Publication Date:
04 April 2002 (online)
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Zusammenfassung
Die Chemotherapie der Karzinome des Ösophagus, Magen und Pankreas haben in der letzten Jahren deutliche Erfolge erzielt. Beim Osöphagus-Karzinom wird vor allem die kombinierte Radiochemotherapie bei lokal fortgeschrittenen Tumoren erfolgreich durchgeführt, sowohl als neoadjuvante präoperative Therapie als auch als definitive Therapie bei aus medizinischen Gründen nicht operablen Patienten. Die Indikation zur Chemotherapie bei Magen-Karzinom ist beim metastasiertem Karzinom gegeben; im Rahmen von Studien auch neoadjuvant bei lokal fortgeschrittenen Karzinom. Beim Pankreas-Karzinom sind die Erfolge der Chemotherapie insgesamt geringer als bei den anderen gastrointestinalen Tumoren, die Chemotherapie ist neben anderen Maßnahmen Teil einer palliativen Therapie.
Abstract
During the last years the chemotherapy in osophageal, stomach and pancreatic cancer demonstrated some success. Radiochemotherapy for esophageal cancer is indicated as neoadjuvant therapy before surgery in locally advanced cancer or in patients with other diseases, which do not allow surgery. In stomach cancer patient there is a clear indication for chemotherapy in metastatic disease and within clinical trials as neoadjuvant chemotherapy in locally advanced cancer. In pancreatic cancer patient the chemotherapy shows less success comparing to other gastrointestinal cancer; it is part of the palliative concept with other therapeutic strategies.
Schlüsselwörter
Magen-Karzinom - Ösophagus-Karzinom - Pankreas-Karzinom - Chemotherapie - Review
Key words
Gastric Cancer - Esophageal Cancer - Pancreatic Cancer - Review - Chemotherapy
Literatur
- 1 Sakai K, Inakoshi H, Sueyama H, Oda J, Ito T, Tsuchida E. et al . Concurrent radiotherapy and chemotherapy with protracted continuous infusion of 5-fluorouracil in inoperable esophageal squamous cell carcinoma. Int J Radiat Oncol Biol Phys. 1995; 31 921-927
- 2 Chidel M A, Rice T W, Adelstein D J, Kupelian P A, Suh J H, Becker M. Resectable esophageal carcinoma: local control with neoadjuvant chemotherapy and radiation therapy. Radiology. 1999; 213 67-72
- 3 Walsh T N, Noonan N, Hollywood D, Kelly A, Keeling N, Hennessy T P. A comparison of multimodal therapy and surgery for esophageal adenocarcinoma [see comments] [published erratum appears in N Engl J Med 1999 Jul 29;341(5):384]. N Engl J Med. 1996; 335 462-467
- 4 Urba S. Combined-modality treatment of esophageal cancer. Oncology (Huntingt). 1997; 11 63-67
- 5 Gignoux M, Bosset J F, Apoil B, Gillet M, Triboulet J P, Ollivier J M. et al . [Adjuvant radiochemotherapy in operable cancers of the thoracic esophagus. Preliminary results of a multicenter study. A study of 119 cases]. Ann Chir. 1989; 43 269-274
- 6 Ohtsu A, Boku N, Muro K, Chin K, Muto M, Yoshida S. et al . Definitive chemoradiotherapy for T4 and/or M1 lymph node squamous cell carcinoma of the esophagus. J Clin Oncol. 1999; 17 2915-2921
- 7 Earle C C, Maroun J A. Adjuvant chemotherapy after curative resection for gastric cancer in non-Asian patients: revisiting a meta-analysis of randomised trials. Eur J Cancer. 1999; 35 1059-1064
- 8 Schuhmacher C, Fink U, Siewert J R. [Preoperative downstaging in advanced stomach carcinoma. Wishful thinking or reality]. Zentralbl Chir. 2000; 125 333-340
- 9 Fink U, Schuhmacher C, Stein H J, Busch R, Feussner H, Dittler H J. et al . Preoperative chemotherapy for stage III-IV gastric carcinoma: feasibility, response and outcome after complete resection. Br J Surg. 1995; 82 1248-1252
- 10 Fink U, Stein H J, Siewert J R. [Multimodal therapy of tumors of the upper gastrointestinal tract]. Chirurg. 1998; 69 349-359
- 11 Burris H A, Moore M J, Andersen J, Green M R, Rothenberg M L, Modiano M R. et al . Improvements in survival and clinical benefit with gemcitabine as first-line therapy for patients with advanced pancreas cancer: a randomized trial [see comments]. J Clin Oncol. 1997; 15 2403-2413
- 12 Storniolo A M, Enas N H, Brown C A, Voi M, Rothenberg M L, Schilsky R. An investigational new drug treatment program for patients with gemcitabine: results for over 3000 patients with pancreatic carcinoma. Cancer. 1999; 85 1261-1268
Dr. med. Cornelie Haag
Universitätsklinikum Carl-Gustav-Carus der Technischen
Universität Dresden, Medizinische Klinik I
Fetscherstr. 74
01307 Dresden
Fax: 0351-4584394
Email: Haag@mkl.med.tu-dresden.de