Abstract
Introduction: Living conditions
(e. g. domestic crowding) may influence the infection rate. Some studies
suggested that the reapperance of H. pylori in H. pylori positive patients
after successful eradication therapy might be a result of transmission by H.
pylori positive spouses. Therefore this study has been performed to evaluate
the effect of the H. pylori status of family members on the reinfection rate of
H. pylori positive patients after successful eradication therapy.
Methods: 108 H. pylori positive patients
(64male, 44 female, aged 48.7 years, range 18-76 years) who presented
with dyspeptic symptoms for upper GI-endoscopy have been included into this
study. H. pylori status has been defined by culture and/or histology, rapid
urease test and serology. For eradication therapy patients received omeprazole
20 mg bd, clarithromycine 250 mg bd and metronidazole
400 mg bd. H. pylori status was controlled by 13 C-urea breath
test 28 days (n = 96), 6 (n = 35), 12
(n = 28) and 24 months (n = 25) after
eradication therapy. Additionally H. pylori status of 170 family members (82
spouses, 68 children, 20 siblings/parents, aged 3-83 years) was defined
by 13 C-urea breath test (n = 167), upper
GI-endoscopy (n = 2) or serology
(n = 1).
Results: The eradication rate was
98 % (94/96). H. pylori prevalence in all family members was
40 % (56 % in spouses, 20 % in
children). No reinfection has been found in successful eradicated patients
within the two-years follow-up.
Discussion: These results suggest that
reinfection is not dependent on the H. pylori prevalence in family members and
that H. pylori reinfection after successful eradication therapy is an unlikely
event.
Zusammenfassung
Lebensgewohnheiten sind entscheidende Faktoren für die
Prävalenz der H.-pylori-Infektion. Die Übertragung der
H.-pylori-Infektion von Ehepartnern oder anderen H.-pylori-positiven
Familienmitgliedern als Ursache einer Reinfektion nach primär
erfolgreicher H.-pylori-Eradikation ist in verschiedenen Untersuchungen
nachgewiesen worden. Ziel dieser Studie ist es daher, den Einfluss des
H.-pylori-Status von Familienmitgliedern auf die Reinfektionsrate nach
erfolgreicher H.-pylori-Eradikation genauer zu untersuchen. Methodik: 108 H.-pylori-positive Patienten (64
männliche, 44 weibliche, 48,7 Jahre, Altersspanne 18-76 Jahre), die
sich mit dyspeptischen Beschwerden zur Dürchführung einer
Ösophago-Gastro-Duodenoskopie vorstellten, wurden in die Studie
eingeschlossen. Der H.-pylori-Status wurde mittels Kultur und/oder Histologie,
Urease-Schnelltest und Serologie definiert. Die Eradikationstherapie wurde mit
Omeprazol 2 × 20 mg, Clarithromycin
2 × 250 mg und Metronidazol
2 × 400 mg durchgeführt. Die
Eradikationskontrolle erfolgte mittels 13 C-Harnstoff-Atemtest 28
Tage (n = 96), 6 (n = 35), 12
(n = 28) und 24 Monate (n = 25) nach
Therapie. Zusätzlich wurde der H.-pylori-Status von 170
Familienmitgliedern (82 Ehepartner, 68 Kinder, 20 Geschwister/Eltern,
3-83 Jahre) mithilfe des 13 C-Harnstoff-Atemtests
(n = 167), Ösophago-Gastro-Duodenoskopie
(n = 2) oder Serologie (n = 1)
erfasst. Ergebnisse: Die Eradikationsrate betrug
98 % (94/96). Die H.-pylori-Prävalenz bei
Familienmitgliedern war 40 % (56 % bei Ehepartnern,
20 % bei Kindern). Während des zweijährigen Follow-ups
wurde bei keinem Patienten eine Reinfektion nach erfolgreicher Eradikation
gefunden. Diskussion: Diese Ergebnisse belegen, dass
unabhängig von der Prävalenz der H.-pylori-Infektion der
Familienmitglieder die Reinfektion nach erfolreicher Eradikationstherapie beim
Erwachsenen, wenn überhaupt, ein seltenes Ereignis ist.
Keywords
H.
pylori - Reinfection - Epidemiology - Family
Members
Schlüsselwörter
H.
pylori - Reinfektion - Epidemiology - Familienmitglieder
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Prof. Dr. med. P. Malfertheiner
Department for Gastroenterology, Hepatology and Infectious
Diseases. Otto-von-Guericke-University of Magdeburg
Leipziger Straße 44
39120 Magdeburg
eMail: peter.malfertheiner@medizin.uni-magdeburg.de