Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2002-32480
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Korsettwirkung in der Sagittalebene bei Skoliose -
eine kernspintomographische Studie
Brace effect in scoliosis in the sagittal plane - an MRI study
Publication History
Publication Date:
25 June 2002 (online)
Zusammenfassung
Studienziel: Mit der Technik der Magnetresonanztomographie (MR) wurde die Korsettwirkung bei Skoliose in der Sagittalebene untersucht. Methode: Bei 38 Patienten mit idiopathischer Skoliose (Altersdurchschnitt 13,4 Jahre) wurde der unmittelbare Einfluss der Korsettwirkung in der Sagittalebene mit MR-Ganzwirbelsäulenaufnahmen untersucht. Es handelte sich um 19 thorakale, 13 s-förmige und 6 lumbale Skoliosen. Auf den konventionellen Röntgenaufnahmen lag der mittlere Cobb-Winkel der thorakalen Krümmungen bei 31 Grad und der lumbalen Krümmungen bei 26 Grad. Die MR-Aufnahmen wurden in standardisierter Rückenlage ohne und mit Korsett unmittelbar aufeinander folgend durchgeführt. Auf der sagittalen MR-Projektion wurde der Cobb-Winkel zwischen T 4 und T 12 sowie zwischen T 12 und L 5 gemessen. Ergebnisse: In der koronaren MR-Projektion ermittelte sich mit Korsett eine Korrektur der thorakalen Krümmung von 23 % und für die lumbale Krümmung von 29 %. Der mittlere, sagittale Cobb-Winkel (T 4 - T 12) betrug ohne Korsett 14 Grad und mit Korsett 12 Grad. Für die lumbalen Krümmungen fand sich ein mittlerer, sagittaler Cobb-Winkel (T 12 - L 5) von 32 Grad ohne Korsett und mit Korsett ein Winkel von 31 Grad. Die Unterschiede waren signifikant. Klinische Relevanz: Mit der MR-Ganzwirbelsäulenaufnahme kann die Korsettwirkung bei Skoliose in der Sagittalebene dargestellt werden. Ein Korrektureffekt auf die Lordosierung der thorakalen Deformität konnte nicht beobachtet werden.
Abstract
Aim: Using magnetic resonance (MR) imaging we studied the brace effect in scoliosis in the sagittal plane. Method: In 38 patients with idiopathic scoliosis (mean age 13.4 years) MR total spine imaging was carried out to investigate the immediate effect of bracing in the sagittal plane. There were 19 thoracic, 13 S-shaped and 6 lumbar scoliosis. On conventional radiographs the mean Cobb angle of the thoracic curves was 31 degress and of the lumbar curves 26 degrees. MR imaging was performed in the supine position with and without the brace in direct sequence. On the sagittal MR projection the Cobb angle was measured between T 4 and T 12 and between T 12 and L 5. Results: On the coronal MR images the mean correction with brace was 23 % of the thoracic curves and 29 % of the lumbar curves. The mean, sagittal Cobb angle (T 4 - T 12) was 14 degrees without brace and 12 degrees with brace. For the lumbar curves the mean sagittal Cobb angle (T 12 - L 5) was 32 degrees without brace and 31 degrees with brace. In the paired t-test these differences were significant. Conclusion: Using MR total spine imaging the brace effect in scoliosis could be depicted in the sagittal plane. In the thoracic spine a correction of the lordotic deformity could not be observed.
Schlüsselwörter
Skoliose - Korsettbehandlung - Magnetresonanztomographie - Ganzwirbelsäulenaufnahme
Key words
Scoliosis - Brace treatment - MRI - Total spine imaging
Literatur
- 1 Dickson R A, Weinstein S L. Bracing and screening - yes or no?. J Bone Joint Surg (Br). 1999; 81-B 193-198
- 2 Millner P A, Dickson R A. Idiopathic scoliosis, biomechanics and biology. Eur Spine J. 1996; 5 362-373
- 3 Raso J V, Rusell G G, Hill D L, Moreau M, McIvor J. Thoracic lordosis in idiopathic scoliosis. J Pediatr Orthop. 1991; 11 599-602
- 4 Fernandez-Feliberti R, Flynn J, Ramirez N, Trautmann M, Alegria M. Effectiveness of TLSO bracing in the conservative treatment of idiopathic scoliosis. J Pediatr Orthop. 1995; 15 176-181
- 5 Hopf C, Heine J. Langzeitergebnisse der konservativen Behandlung der Skoliose mit dem Cheneau-Korsett. Z Orthop. 1985; 123 312-322
- 6 Olafsson Y, Saraste H, Soderlund V, Hoffsten M. Boston brace in the tretment of idiopathic scoliosis. J Pediatr Orthop. 1995; 15 524-527
- 7 Nachemson A L, Peterson L E, et al. Effectiveness of treatment with a brace in girls who have adolescent idiopathic scoliosis. J Bone Joint Surg (Am). 1995; 77-A 815-823
- 8 Howard A, Wright J G, Hedden D. A comparative study of TLSO, Charleston, and Milwaukee braces for idiopathic scoliosis. Spine. 1998; 23 2404-2411
- 9 Katz D E, Richards B S, Browne R H, Herring J A. A comparison between the Boston brace and the Charleston bending brace in adolescent idiopathic scoliosis. Spine. 1997; 22 1302-1312
- 10 Korovessis P, Kyrkos C, Piperos G, Soucacos P N. Effects of thoracolumbosacral orthosis on spinal deformities, trunk asymmetry, and frontal lower rib cage in adolescent idiopathic scoliosis. Spine. 2000; 25 2064-2071
- 11 Labelle H, Dansereau J, Bellefleur C, Poitras B. Three-dimensional effect of the Boston brace on the thoracic spine and rib cage. Spine. 1996; 21 59-64
- 12 Lindh M. The effect of sagittal curve changes on brace correction of idiopathic scoliosis. Spine. 1980; 5 26-36
- 13 Koenig R, Jaeger U, Ostertun B, Kandyba J, Wagner U A, Gieseke J, Schild H H. MR-Ganzwirbelsäulenaufnahme: Computergestützte Simulation der konventionell-röntgenologischen Technik. Fortschr Röntgenstr. 1999; 170 258-261
- 14 Pruijs J E, Hageman M A, Keessen W, van der Meer R, van Wieringen J C. Variationin Cobb angle measurements in scoliosis. Skeletal Radiol. 1994; 23 517-520
- 15 Schmitz A, Jaeger U, Koenig R, Kandyba J, Gieseke J, Schmitt O. Sagittale Cobb-Winkel-Messungen bei Skoliose mittels MR-Ganzwirbelsäulenaufnahme. Z Orthop. 2001; 139 304-307
- 16 Willers U, Normelli H, Aaro S, Svensson O, Hedlund R. Long-term results of Boston brace treatment on vertebral rotation in idiopathic scoliosis. Spine. 1993; 18 432-435
Dr. med. A. Schmitz
Klinik und Poliklinik für Orthopädie der Rhein.-Fried.-Wilh.-Universität
Sigmund-Freud Straße 25
53105 Bonn