Z Orthop Ihre Grenzgeb 2002; 140(4): 447-451
DOI: 10.1055/s-2002-33396
Dokumentation
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Reliabilität und Validität des Fragebogens
„Upper-Limb-DASH” bei Patienten mit distalen Radiusfrakturen

Reliability and validity of the upper limb DASH questionnaire in patients with distal radius fracturesT.  Westphal, S.  Piatek, S.  Schubert, T.  Schuschke, S.  Winckler
  • 1Klinik für Unfallchirurgie, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 August 2002 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: Ziel der vorliegenden Untersuchung war die Überprüfung der Gütekriterien des Fragebogens „Upper-Limb DASH” bei Patienten mit operativ versorgten distalen Radiusfrakturen. Methode: 107 von 139 wegen einer distalen Radiusfraktur operierten und nachuntersuchten Patienten wurden zu Funktionseinschränkungen der oberen Extremität mit dem DASH befragt. Die Reliabilität wurde durch Berechnung der inneren Konsistenz (Cronbach's Alpha) und der Trennschärfekoeffizienten der einzelnen Fragen bewertet. Die Überprüfung der Konstrukt- und Kriteriumsvalidität erfolgte durch Korrelationsanalyse mit den gemessenen Bewegungsdefiziten und den Handgelenksscores nach Gartland/Werley bzw. Castaing (Spearman-Korrelationskoeffizient). Die diskriminante Validität wurde durch Vergleich der erreichten Punktwerte für Patienten mit A- bzw. B-Frakturen und Patienten mit C-Frakturen nach AO-Klassifikation bestimmt (Mann-Whitney-U-Test). Ergebnisse: 2,7 % der Fragebogen waren nicht auswertbar. Der mittlere Zeitaufwand für die Beantwortung der Fragen betrug 12 Minuten. Die innere Konsistenz und die Trennschärfekoeffizienten zeigten sehr gute Werte (Cronbach's Alpha > 0,8 für alle Skalen, Trennschärfekoeffizienten > 0,5 für 28 der 30 Fragen). Die Summe der Bewegungsdefizite zeigt ebenso wie die Punktwerte der Handgelenksscores mittlere Korrelationen mit den erhobenen Punktwerten des Instrumentes (r = 0,53 bzw. 0,59 und 0,52, p < 0,01). Der DASH war in der Lage, die Patientengruppen mit unterschiedlichen Frakturtypen zu diskriminieren (p < 0,05). Schlussfolgerung: Der DASH ist ein praktikables, reliables und valides Instrument für die Beurteilung der Behandlungsergebnisse distaler Radiusfrakturen.

Abstract

Aim: The purpose of the study was to verify test criteria of the upper-limb DASH questionnaire in patients with Colles' fractures. Methods: 107 of 139 patients with Colles' fractures treated operatively were examined and asked to complete the questionnaire. To establish reliability, the item answers of all questionnaires were analysed by using Cronbach's Alpha correlation coefficient and corrected item total correlation. Construct validity was evaluated by comparing the DASH points with clinical measures according to Gartland/Werley and Castaing (Spearman correlation coefficient). Discriminant validity was assessed by comparing the DASH points of patients with AO-type A/B fractures and AO-type C fractures (Mann-Whitney U-Test). Results: 2.7 percent of all questionnaires were unusuable. The time to fill out the questionnaire was on average 12 minutes. Cronbach's alpha values were high in all scales (alpha > 0.8). No items were found unsuitable (corrected item total correlation > 0.5 in 28 of 30 questions). DASH scores were correlated with ROM deficits and clinical measures of wrist function (r = 0.53; r = 0.59; r = 0.52, p < 0.01). The questionnaire could discriminate patients with different fracture types (p < 0.05). Conclusions: DASH is a workable, reliable and valid instrument for patients with Colles' fractures.






Literatur

  • 1 Amadio P C. Outcomes assessment in hand surgery. What's new?.  Clin Plast Surg. 1997;  24 191-194
  • 2 Keller R B. Outcomes research in orthopaedivs.  JAAOS. 1993;  1 122-129
  • 3 Troidl H. Lebensqualität: Ein relevantes Zielkriterium in der Chirurgie.  Chirurg. 1989;  60 445-449
  • 4 Dubs L. Der Patient als Experte - Einführung in eine evidenzbasierte Orthopädie.  Z Orthop Ihre Grenzgeb. 2000;  138 289-294
  • 5 Jaglal S, Lakhani Z, Schatzker J. Reliability, validity and responsiveness of the lower extremity measure for patients with a hip fracture.  J Bone Joint Surg Am. 2000;  82-A 955-962
  • 6 Oliver C W, Twaddle B. Outcome after pelvic ring fractures: evaluation using the medical outcomes short form SF-36.  Injury. 1996;  27 635-641
  • 7 Turchin D C, Schemitsch E H, McKee M D, Waddell J P. Do foot injuries significantly affect the functional outcome of multiply injured patients?.  J Orthop Trauma. 1999;  13 1-4
  • 8 König A, Walther M, Matzer M, Heesen T, Kirschner S, Faller H. Validität und Änderungssensitivität des Funktionsfragebogens Bewegungsapparat (SMFA-D) bei primärer Gonarthrose und totalendoprothetischem Gelenkversatz.  Z Orthop Ihre Grenzgeb. 2000;  138 302-305
  • 9 König A, Kirschner S, Walther M, Böhm D, Faller H. I. Kulturelle Adaptation, Praktikabilitäts- und Reliabilitätsprüfung des Funktionsfragebogens Bewegungsapparat (SMFA-D).  Z Orthop Ihre Grenzgeb. 2000;  138 295-301
  • 10 Hudak P L, Amadio P C, Bombardier C. Development of an upper extremity outcome measure: The DASH (disabilities of the arm, shoulder and hand). The Upper Extremity Collaborative Group (UECG).  Am J Ind Med. 1996;  29 602-608
  • 11 Beaton D E, Katz J N, Fossel A H, Wright J G, Tarasuk V, Bombardier C. Measuring the whole or the parts? Validity, reliability, and responsiveness of the disabilities of the arm, shoulder and hand outcome measure in different regions of the upper extremity.  J Hand Ther. 2001;  14 128-146
  • 12 Germann G. Der DASH-Fragebogen - Ein neues Instrument zur Beurteilung von Behandlungsergebnissen an der oberen Extremität.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 1999;  31 149-152
  • 13 Atroshi I, Gummesson C, Andersson B, Dahlgren E, Johansson A. The disabilities of the arm, shoulder and hand (DASH) outcome questionnaire: reliability and validity of the Swedish version evaluated in 176 patients.  Acta Orthop Scand. 2000;  71 613-618
  • 14 Kalb K, Ludwig A, Tauscher A, Landsleitner B, Wiemer P, Krimmer H. Behandlungsergebnisse nach operativer Handgelenkversteifung.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 1999;  31 253-259
  • 15 Sauerbier M, Kluge S, Bickert B, Germann G. Subjective and objective outcomes after total wrist arthrodesis in patients with radiocarpal arthrosis or Kienboeck's disease.  Chir Main. 2000;  19 223-231
  • 16 Skutek M, Fremerey R W, Zeichen J, Bosch U. Outcome analysis following open rotator cuff repair. Early effectiveness validated using four different shoulder assessment scales.  Arch Orthop Trauma Surg. 2000;  120 432-436
  • 17 Stucki G, Stucki S, Sangha O. Patienten-zentrierte Evaluation der Krankheitsauswirkungen bei muskuloskelettalen Erkrankungen: Adaptation und Neuentwicklung von Outcome-Instrumenten.  Z Rheumatol. 1997;  56 266-275
  • 18 Bullinger M. Der deutsche SF-36 Health Survey.  Z f Gesundheitswiss. 1995;  3 21-36
  • 19 Beaton D E, Bombardier C, Guillemin F, Ferraz M B. Guidelines for the process of cross-cultural adaptation of self-report measures.  Spine. 2000;  25 3186-3191
  • 20 Guillemin F, Bombardier C, Beaton D. Cross-cultural adaptation of health-related quality of life measures: literature review and proposed guidelines.  J Clin Epidemiol. 1993;  46 1417-1432
  • 21 Gartland J J, Werley C W. Evaluation of healed Colles' fractures.  J Bone Joint Surg Am. 1951;  33-A 895-907
  • 22 Castaing J. Les fractures récentes de l'extrémité inférieure du radius chez l'adulte.  Rev Chir Orthop. 1964;  50 581-696
  • 23 Navsarikar A, Gladman D D, Husted J A, Cook R J. Validity assessment of the disabilities of arm, shoulder, and hand questionnaire (DASH) for patients with psoriatic arthritis.  J Rheumatol. 1999;  26 2191-2194

Dr. med. T. Westphal

Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Klinik für Unfallchirurgie


Leipziger Straße 44

39120 Magdeburg

Phone: + 49-391-6715575

Fax: + 49-391-67190475

Email: thomas.westphal@medizin.uni-magdeburg.de