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DOI: 10.1055/s-2002-33993
© Georg Thieme Verlag
Betrachtungen zur alveolären Knochenaktivität nach kieferorthopädischer Behandlung - eine szintigrafische Untersuchung
Assessment of alveolar bone metabolism after orthodontic treatment by skeletal scintigraphyPublikationsverlauf
Publikationsdatum:
10. September 2002 (online)
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Zusammenfassung
Der ideale Augenblick, einen Retainer zu entfernen, ist entscheidend für die Stabilität des kieferorthopädischen Resultates. Die Stabilität ist von verschiedenen Faktoren abhängig, darunter die Neuorientierung des parodontalen Ligamentes. Im Gegensatz zu dieser Untersuchung ist das Röntgenbild nur eine statische Information. Mit der Szintigrafie ist es möglich, direkt die Umbauaktivitäten des Knochens zu messen.
In dieser Studie wurden vier Patienten untersucht, bei denen eine kieferorthopädische Behandlung durchgeführt wurde. Die Szintigrafie wurde in festgelegten Intervallen bei diesen Patienten durchgeführt: T1 - Monat nach Ende der Behandlung und Beginn der Retention, T2 - 4 Monate in der Retention und schließlich T3 - 7 Monate nach der Retention.
Die Resultate zeigen eine Abnahme der alveolären Knochenumbauprozesse von T1 (erste Untersuchung) zu T2 (zweite Untersuchung) und eine leichte Abnahme von T1 bis T3 (dritte Untersuchung). Nach dem Absetzen der kieferorthopädischen Kräfte findet eine Verringerung der Knochenumbauten bis zum zweiten Beobachtungstermin statt. Eine Zunahme der Aktivität von der zweiten bis zur dritten Untersuchung ist offensichtlich eine sensible Reaktion auf die externen und mastikatorischen Faktoren. Gerade dieses Ergebnis ist Anlass für uns, weitere Untersuchungen durchzuführen.
Abstract
The ideal moment to remove retainers is extremely important to the stability of results in orthodontics. The relapse is related to many factors, among others, periodontal tissue reaction.
Bone scanning can provide dynamic and functional data from the bone structures of interest, contrary from the radiograph exam that has static information. Hence, bone scintigraphy is a technique that directly measures the alveolar bone activity.
In this study, 4 patients which were finishing orthodontic treatment were analyzed. Changes in bone scintigraphy was performed at regular intervals: T1-1 month after end of treatment, beginning of retention, T2-4 months of retention, and finally T3-7 months after retention.
The results indicate a decrease in percentages of the alveolar bone metabolism occurred from T1 (first exam) to T2 (second exam), and a small percentage increase from T1 to T3 (third exam). Therefore, the authors observed that once the orthodontic forces were removed, the radiopharmaceutical uptake decreased up to the second exam. Nevertheless, an increase from the second exam to the third indicates that this examination is extremely sensitive to other external and systemic factors. In addition, it was emphasized that further research should be carried on.
Schlüsselwörter
Szintigrafie - Stabilität nach der Behandlung - Alveolarknochenaktivität - Retention
Key words:
Scintigraphy - post treatment stability - alveolar bone metabolism - retention
Literatur
- 1 Angle E H. Malocclusion of the teeth. SSWhite Manufacturing Co Philadelphia; 1907
- 2 Case C. Principles of retention in orthodontia. Int J Orthod. 1920; 6 627-258
- 3 Cisneros G J, Kab An L B. Computerized skeletal scintigraphy for assessment of mandibular asymmetry. J Oral Maxillofac Surg. 1984; 42 513-520
- 4 Davidovicz H. Análise comparativa das áreas ósseas hipercaptantes detectadas através da cintilografia computadorizada com e sem o uso de dispositivo intrabucal individualizador previamente confrontada com a técnica periapical do paralelismo. Tese (Doutorado em Endodontia) - Faculdade de Odontologia, Universidade de São Paulo 1995
- 5 Davidovicz H. Análise comparativa dos elementos diagnósticos fornecidos pela cintilografia e exames radiográficos pela técnica periapical do paralelismo e panorâmica frente às alterações periapicais. Dissertação (Mestrado em Endodontia) - Faculdade de Odontologia, Universidade de São Paulo 1992
- 6 Freitas A, Rosa J E, Souza I F. Radiologia Odontológica. Artes Médicas São Paulo, Brasil; 1988
- 7 Garcia D A. Radionucleide imaging of alveolar bone. J Period. 1972; 50 35-42
- 8 Hawley C A. A removable retainer. Int J Orthod Oral Surg. 1919; 5 291-298
- 9 Jeffcoat M K, Williams R C, Holman B L, English R, Goldhaber P. Detection of active alveolar bone destruction in human periodontal disease by analysis of radiopharmaceutical uptake after a single injection of 99m-Tc-methylene diphosphonate. Period Resear. 1986; 21 677-684
- 10 Jeffcoat M K, Kaplan M L, Goldhaber P. Predicting alveolar bone loss in beagles using bone-seeking radiopharmaceutical uptake. J Dent Res. 1980; 59 844-848
- 11 Joondeph D R, Reidel R A. Retention and relapse. In: Graber, TM, Vanarsdall, RLJR (ed.) Orthodontics: Current Principles and Techniques. Mosby, St. Louis 1994
- 12 Josell S D. Tooth stabilization for orthodontic retention. Dental Clin North Am. 1999; 43 151-165
- 13 Paulsen H U, Rabol A, Sorensen S S. Bone scintigraphy of human temporomandibular joints during Herbst treatment: a case report. Eur J Orthod. 1998; 20 369-374
- 14 Serson D. Novo método semiológico, não invasiva, para avaliação dos implantes orais. Rev Ass Paul Cir Dent. 1986; 40 174-182
Prof. Dr. F. G. Sander
Universität Ulm
Poliklinik für Kieferorthopädie
Albert-Einstein-Allee 11
89081 Ulm