Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2002-35161
Evaluation der dokumentierten notärztlichen Versorgung von Kindern im Einzugsgebiet des Universitätsklinikums Lübeck
Problembereiche der Qualitätssicherung in der Versorgung pädiatrischer RettungsdienstpatientenEvaluation of Documented Emergency Physician's Treatment of Children in the Catchment Area of the Medical University of LübeckProblem Areas in the Quality Assessment for Prehospital Care of Pediatric Emergency Patients In Zusammenarbeit mit den Kliniken für Anästhesiologie, Kinderchirurgie, Chirurgie und der Medizinischen Klinik I des Universitätsklinikums Lübeck und den Notarztwachen der Kreise Ostholstein, Segeberg, Stormarn, Ratzeburg, Nordwestmecklenburg, der Hansestadt Lübeck sowie den Rettungshubschraubern Christoph 12, 42, 52, dem Christoph Hansa und dem SAR 71 aus Hamburg.Eine vollständige Literaturliste kann bei dem Verfasser erfragt werdenPublication History
Publication Date:
30 October 2002 (online)
Zusammenfassung
In dem Zeitraum eines Jahres wurde die notärztliche Versorgung von 422 pädiatrischen Rettungsdienstpatienten im Einzugsgebiet der Medizinischen Universität zu Lübeck evaluiert. Für die vorab definierten Diagnosebereiche: „Trauma”, „obstruktive Atemwegserkrankungen” und „Krampfanfälle” wurden Referenzprofile aus Leitlinien und anderen Literaturempfehlungen mit möglichst hoher Evidenz erstellt. Aus diesen Referenzprofilen wurden weitergehende Fragestellungen zu den Themenbereichen: psychologische Betreuung und präklinisches Monitoring entwickelt. Die Angaben der Notärzte und Aufnahmeärzte wurden hinsichtlich der Fragestellungen und dem Prozessablauf mit dem Referenzprofil verglichen. In allen untersuchten Diagnosebereichen wurde eine Diskrepanz zwischen notärztlicher Versorgung und dem Referenzprofil festgestellt. Auch wenn keine Aussagen über tatsächliche Prozessqualitätsmängel getroffen werden können, identifiziert diese Arbeit Problembereiche, die Grundlage für eine langfristige Qualitätssicherung in der präklinischen Versorgung pädiatrischer Rettungsdienstpatienten bildet. Die vorliegende Studie weist auf Themenbereiche hin, in denen ein Bedarf für die Erstellung eines Qualitätsanforderungsprofils besteht. Dadurch soll auch auf Fragestellungen aufmerksam gemacht werden, an die sich qualitätsorientierende Studien anschließen können. Ein einheitliches Anforderungsprofil guter Evidenz ist Voraussetzung für die Durchführung von aussagekräftigen Qualitätssicherungsstudien in der pädiatrischen Rettungsdienstversorgung. Die Schaffung einheitlicher Qualitätsanforderungprofile sollte deswegen zu einem vorrangigen Arbeitsziel der Forschung in der präklinischen Notfallmedizin werden.
Abstract
For a one year period the emergency physicians' treatment of 422 children as documented in the area served by the Lübeck Medical University has been evaluated. Diagnoses-areas such as „trauma”, „obstructive airway disease” and „seizures” were defined in advance and a profile of reference was designed from existing guidelines and other recommendations with the highest available degree of evidence. From these reference profiles further-reaching questions in regard of the following topics were developed: Psychological support and monitoring during the pre-hospital phase. The documented procedure notes by emergency physicians and physicians in admission wards were compared for each of these topics with the data from the profile of reference. A discrepancy between the emergency physician's treatment and the data from the profile of reference was found for every topic. Although it is not possible to give definite statements concerning any real deficits in the analyzed process quality, the present study identifies problem areas, which lay the foundation for further quality assessment studies in the prehospital treatment of paediatric emergency patients. The present study is meant to point out problem areas for further research. Thereby should be given some hints as to themes that need to be included into such a guideline-profile of reference. A uniform request profile of good evidence is the requirement for carrying out meaningful quality assurance studies in the pediatric emergency service supply. The creation of such uniform profile of reference is one of the foremost aims for pre-hospital emergency medicine research.
Schlüsselwörter
Kinder - Notarzt - Qualitätssicherung - Referenzprofil - Rettungsdienst - Versorgung
Key words
Children - Emergency physician - Emergency service - Guarantee of quality - Profile of reference
Literatur
- 1 American Academy of Pediatrics (AAP) . Provisional committee on quality improvement: The neurodiagnostic evaluation of the child with first simple febrile seizure. Pediatrics. 1996; 97 769-775
- 2 Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF) .Leitlinien der Gesellschaft für Neuropädiatrie: Fieberkrämpfe. AWMF 1996/1999 Leitlinienregister Nr. 022/005: 1-4
- 3 Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF) .Leitlinien der Gesellschaft für Pädiatrische Pneumologie Stenosierende Laryngotracheitis (Krupp) und Epiglottitis. AWMF 1998 Leitlinienregister Nr. 026/006: 1-3
- 4 Bergman D A. Evidence-based Guidelines and critical pathways for quality improvement. Pediatrics. 1999; 103 225-232
- 5 Brazier H, Murphy A W, Lynch C, Bury G. Searching for the evidence in pre-hospital care: a review of randomised controlled trials. On behalf of the Ambulance Response Time Sub-Group of the National Ambulance Advisory Committee. J Accid Emerg Med. 1999; 16 18-23
- 6 Canadian Asthma Consensus Conference . Summary of recommendations. Can Respir J. 1996; 3 89-100
- 7 Coté C J, Goldstein E A, Coté M A, Hoaglin D C, Ryan J F. A single-blind study of pulse oximetry in children. Anaesthesiology. 1988; 68 184-188
- 8 Deutsche Interdisziplinäre Vereinigung für Intensivmedizin (DIVI) . Gemeinsame Empfehlung der Deutschen Interdisziplinären Vereinigung für Intensivmedizin (DIVI) und des Vorstandes der Bundesärztekammer zum Qualitätsmanagement in der Notfallmedizin. Intensivmedizin. 1995; 32 387-388
- 9 Epilepsy Foundation of America . Recommendations of the Epilepsy Foundation of Americaaposs Working Group on Status Epilepticus: Treatment of convulsive status epilepticus. JAMA. 1993; 270 854-859
- 10 Gausche M, Henderson D P, Brownstein D. Education of out-of-hospital emergency medical personnel in pediatrics: Report of a national task force. Prehosp Emerg Care. 1998; 2 56-61
- 11 Gesetzes- und Verordnungsblatt des Landes Schleswig-Holstein. Gesetz über die Notfallrettung und den Krankentransport (Rettungsdienstgesetz - RDG). Vom 29. 11. 1991. Gl.-Nr.: 2120-8.1991; 579. (Rettungsdienstgesetz - RDG) - Berichtigung 1992; 32. Landesverordnung zur Durchführung des Rettungsdienstgesetzes (DVO-RDG). Vom 22. 11. 1993. Gl.-Nr.: 2120-8. 1. 1991; 601.
- 12 Hart D. Ärztliche Leitlinien - Definitionen, Funktionen, rechtliche Bewertungen. MedR. 1998; 16 8-16
- 13 Innes G, Murphy M, Nijsen-Jordan C, Ducharme J, Drummond A. Procedural sedation and analgesia in the emergency department Canadian Consensus Guidelines. J Emerg Med. 1999; 17 145-156
- 14 Kairys S W, Olmstead E M, O'Connor G T. Steroid treatment of laryngotracheitis: A meta-analysis of the evidence from randomized trials. Pediatrics. 1989; 83 683-693
- 15 Kleinman L C. Prevention and primary care research for children. The need for evidence to precede „evidence-based”. Am J Prev Ned. 1998; 14 345-351
- 16 Kristjansson S, Berg-Kelly K, Winso E. Inhalation of racemic adrenaline in the treatment of mild and moderately severe croup. Clinical symptom score and oxygen saturation measurements for evaluation of treatment effects. Acta Paediatr. 1994; 83 1156-1160
-
17 Lasogga F, Gasch B.
Psychische Erste Hilfe. In: Bengel J (Hrsg) Psychologie in Notfallmedizin und Rettungsdienst. Berlin; Springer-Verlag 1996 1. Auflage - 18 Lechleuthner A, Blomeyer R, Stirnberg E, Dieninghoff D. Empfehlungen zur Umsetzung wissenschaftlicher Informationen in handlungsrelevante Leitlinien für den Rettungsdienst der Stadt Köln. Z ärztl Fortbild Qual sich. 1998; 92 113-118
- 19 Malinovsky J M, Poulaire C, Cozian A, Lepage J Y, Lejus C, Pinaud M. Premedication with midazolam in children. Effect of intranasal, rectal and oral routes on plasma midazolam concentrations. Br J Anaesth. 1995; 50 351-354
- 20 Malinovsky J M, Servin F, Cozian A, Lepage J Y, Pinaud M. Ketamine and norketamine plasma concentrations after iv, nasal and rectal administration in children. Br J Anaesth. 1996; 77 203-207
- 21 McCloskey K, Hackel A, Nottermann D, Orr R, Whitfield J, Dudgeon D. Task force on interhospital transport: Guidelines for air and ground transport of neonatal and pediatric patients. American Academy of pediatrics. 1993; 82 27-53, 75 - 91,105 - 145
- 22 McGrath P J, McAlpine L. Psychologic perspectives on pediatric pain. J Pediatr. 1993; 122 2
-
23 Moecke H P, Ahnefeldt F H.
Qualitätsmanagement in der Notfallmedizin. In: Moecke HP, Ahnefeldt FH Qualitätsmanagement in der Notfallmedizin. Berlin; Blackwell Wissenschaftsverlag 1995 - 24 Moecke H P, Heerden H N. Dokumentation im Rettungsdienst - Basis für Forschung und Qualitätssicherung. Anästhesist. 1994; 43 257-261
- 25 National Guideline Clearing House (NGC) .Acute Asthma. Clinical Practice Guideline: Evidence based clinical practice guideline for managing an acute exacerbation of asthma. Children's Hospital Medical Center Cincinnati (CHMC) 1999: 1-12
- 26 National Institutes of Health (NIH) .Guidelines for the diagnosis and management of asthma. National Asthma education program, Expert panel report. U.S. Department of Health and Human Services 1997 Publication No. 97-4051, 86: 59-79, 88 - 97, 105 - 121
- 27 Naylor C D. Grey zones of clinical practice: some limits to evidence-based medicine. Lancet. 1995; 345 840-842
- 28 Schlechter N L, Allen D L, Hanson K. Status of pediatric pain control: A comparison of hospital analgesic usage in children and adults. Pediatrics. 1986; 77 11-15
- 29 van Hoogdalem E, de Boer A G, Breimer D D. Pharmacokinetiks of rectal drug administration, Part I. general considerations and clinical applications of centrally acting drugs. Clin Pharmakokinet. 1991; 21 11-26
Dr. med. Sven Ballnus
Medizinische Klinik I · Intensivstation IIa · UKL
Ratzeburger Straße 160
23538 Lübeck