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DOI: 10.1055/s-2002-35363
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
MRT bei kavernöser Transformation der Pfortader - Sekundäre Gallengangsveränderungen und portoportale Kollateralen
MRI in Cavernous Transformation of the Portal Vein: Secondary Biliary Abnormalities and Portoportal Collaterals Die Autoren danken Frau Edith Disput für die Anfertigung der Fotoarbeiten.Die Durchführung dieser Arbeit wurde unterstützt vom Förderverein für Radiologie e.V. der Universitätsklinik Bonn.Publication History
Publication Date:
08 November 2002 (online)
Zusammenfassung
Ziel: Analyse von portoportalen Kollateralen und von sekundären Veränderungen der Gallenwege bei Patienten mit kavernöser Pfortadertransformation mit MRT. Material und Methode: Auswertung von 34 Patienten mit angiographisch bzw. MR-angiographisch nachgewiesener kavernöser Transformation. Beurteilt wurden das Verteilungsmuster der portoportalen Kollateralen sowie Wandverdickungen, Stenosen, Erweiterungen und Wandunregelmäßigkeiten der extra- und intrahepatischen Gallenwege. Ergebnisse: Von 34 Patienten mit kavernöser Transformation konnten bei 23 (67,6 %) paracholedochale portoportale Kollateralen nachgewiesen werden, 22 (64,7 %) hiervon mit abgrenzbaren Gefäßlumina. Epicholedochale Kollateralen waren bei insgesamt 8 (23,5 %) Patienten vorhanden. 24 von 34 (70,5 %) Patienten zeigten durch portoportale Kollateralen verursachte sekundäre Gallengangsveränderungen, bei 8 (23,5 %) Patienten führten sie zu Stenosen mit Erweiterung der vorgeschalteten Gallenwege. Wandunregelmäßigkeiten wurden bei weiteren 7 (20,5 %), Wandverdickungen der Gallenwege bei 11 (32,3 %) und der Gallenblase bei 4 (12,9 %) Patienten registriert. Schlussfolgerungen: Mittels MRT können bei Patienten mit kavernöser Transformation portoportale Kollateralen identifiziert werden, die häufig zu sekundären Gallengangsveränderungen führen und differenzialdiagnostisch berücksichtigt werden müssen.
Abstract
Purpose: Evaluation of portoportal collateral vessels and associated biliary abnormalities in patients with cavernous transformation of the portal vein by MRI. Material and Methods: Review of 34 MRI examinations performed on patients with angiographically or MR-angiographically proven cavernous transformation. The analysis included the pattern of the portoportal collateral circulation and the abnormalities of the biliary system, such as wall thickening, stenosis, dilations and irregularities of the extra-and intrahepatic bile ducts. Results: 23 (67.6%) of 34 patients with cavernous transformation had paracholedochal portoportal collateral vessels, with 22 (64.7%) showing visible luminal channels. Epicholedochal venous collaterals could be observed in 8 (23.5%) patients. 24 (70.5%) of 34 patients demonstrated biliary abnormalities due to portoportal collaterals, leading to stenosis with dilatation of the proximal bile ducts in 8 (23.5%) patients. The ductal walls were irregular in 7 (20.5%) patients, and thickened in 11 (32.3%). The gallbladder wall was thickened in 4 (12.9%) patients. Conclusion: Portoportal collaterals in patients with cavernous transformation of the portal vein can be identified by MRI. These collaterals frequently alter the biliary system, which must be considered in differential diagnosis of biliary abnormalities observed in the presence of portoportal collaterals.
Schlüsselwörter
Kavernöse Pfortadertransformation - portoportale Kollateralen - sekundäre Gallengangsveränderungen - MRT
Key words
Portal cavernous transformation - portoportal collaterals - MRI - biliary abnormalities
Literatur
- 1 Spech H J, Pape W. Kavernöse Pfortadertransformation. Dtsch med Wschr. 1987; 112 1137-1139
- 2 de Gaetano A M, Lafortune M, Patriquin H, de Franco A, Aubin B, Paradis K. Cavernous transformation of the portal vein: Patterns of intrahepatic and splanchnic collateral circulation detected with doppler sonography. AJR. 1995; 165 1151-1155
- 3 Saint J. The epicholedochal venous plexus and it's importance as a means of identifying the common duct during operation on the extrahepatic biliary tract. Br J Surg. 1961; 48 489-498
- 4 Couinaud C. The parabiliary venous system. Surg Radiol Anat. 1988; 10 311-316
- 5 Mork H, Weber P, Schmidt H, Goerig R M, Scheurlen M. Cavernous transformation of the portal vein associated with common bile duct strictures: report of two cases. Gastrointest Endosc. 1998; 47 79-83
- 6 Dhiman R K, Puri P, Chawla Y, Minz M, Bapuraj J R, Gupta S, Nagi B, Suri B. Biliary changes in extrahepatic portal venous obstruction: compression by collaterals or ischemic?. Gastrointest Endosc. 1999; 50 (5) 646-652
- 7 Dilawari J B, Chawla Y K. Pseudosclerosing cholangitis in extrahepatic portal venous obstruction. Gut. 1992; 33 272-276
- 8 Bayraktar Y, Balkanci F, Kayhan B, Özenc A, Arslan S, Telatar H. Bile duct varices or „pseudo-cholangiocarcinoma sign” in portal hypertension due to cavernous transformation of the portal vein. Am J Gastroenterol. 1992; 87 1801-1806
- 9 Löhr J M, Kuchenreuter S, Grebmeier H, Hahn E, Fleig W E. Compression of the common bile duct due to portal thrombosis in polycythemia vera. Hepatology. 1993; 17 586-592
- 10 Ueno N, Sasaki A, Tomiyama T, Tano S, Kimura K. Color Doppler ultrasonography in the diagnosis of cavernous transformation of the portal vein. J Clin Ultrasound. 1997; 25 227-233
- 11 Gabata T, Matsui O, Kadoya M, Yoshikawa J, Ueda K, Nobata K, Kawamori Y, Takashima T. Gallbladder varices: demonstration of direct communication to intrahepatic portal veins by color Doppler sonography and CT during arterial portography. Abdom Imaging. 1997; 2 82-84
- 12 Song B, Min P, Oudkerk M, Zhou X, Ge Y, Xu J, Chen W, Chen X. Cavernous transformation of the portal vein secondary to tumor thrombosis of hepatocellular carcinoma: spiral CT visualization of the collateral vessels. Abdom Imaging. 2000; 25 385-393
- 13 Schaible R, Textor J, Kreft B, Neubrand M, Schild H. Stellenwert selektiver MIP-Rekonstruktionen einer atemgetriggerten 3D-TSE-MR-Cholangiographie an einer Workstation gegenüber den MIP-Standardprojektionen und einer Standard Single-Shot-MRCP. Fortschr Röntgenstr. 2001; 173 416-423
- 14 Chow L, Jeffrey B. Intramural varices of the bile duct: an unusual pattern of cavernous transformation of the portal vein. AJR. 1999; 173 1255-1266
- 15 Denys A, Helenon O, Lafortune M, Correas J M, Patriquin H, Moreau J F, Menu Y. Thickening of the wall of the bile duct due to intramural collaterals in three patients with portal vein thrombosis. AJR. 1998; 171 455-456
- 16 Khuroo M S, Yattoo G N, Zargar S A, Javid G, Dar M Y, Khan B A, Boda M I. Biliary abnormalities associated with extrahepatic portal venous obstruction. Hepatology. 1993; 17 807-813
- 17 Chaudhary A, Dhar P, Sarin S K, Sachdey A, Agarwal A K, Vij J C, Broor S L. Bile duct obstruction due to portal biliopathy in extrahepatic portal hypertension: surgical management. Br J Surg. 1998; 85 326-329
- 18 Gorgul A, Kayhan B, Dogan I, Unal S. Disappearance of the pseudo- cholangiocarcinoma sign after TIPSS. Am J Gastroenterol. 1996; 91 150-154
- 19 Borly L, Hojgaard L, Gronwall S, Stage J G. Human gallbladder pressure and volume:validation of a new direct method for measurement of gallbladder pressure in patients with acute cholecystitis. Clin Physiol. 1996; 16 (2) 145-156
Dr. Rolf Schaible
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