Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2002-35939
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Beurteilung von TSE- und T1-3D-GRE-Sequenzen bei fokalen Knorpeldefekten in vitro im Vergleich zur ultrahochauflösenden MS-CT
Evaluation of TSE- and T1-3D-GRE-sequences for Focal Cartilage Lesions in Vitro in Comparison to Ultrahigh Resolution Multi-Slice CTPublication History
Publication Date:
09 December 2002 (online)

Zusammenfassung
Ziel: Beurteilung von TSE- und FLASH-MRT-Sequenzen im Vergleich zur ultrahochauflösenden Mehrzeilencomputertomographie (UHR-MS-CT). Material und Methoden: 40 artefizielle Knorpelläsionen bei 10 bovinen Patellae wurden in jodhaltiger Kontrastmittel-(KM)-Lösung gelagert und mittels der UHR-MS-CT dargestellt. Bei 1,5 T wurden fettsupprimierte (FS) TSE mit Intermediär- und T2-Gewichtung und Schichtdicken (SD) von 2, 3 und 4 mm sowie FS-T1-3D-FLASH mit 1, 2 und 3 mm effektiver SD akquiriert. Nach Applikation von Gd-DTPA zu der Kochsalzlösung, in der die Patellae lagerten, wurde eine T1-3D-FLASH wiederholt. Ergebnisse: Alle Knorpelläsionen konnten mit der UHR-MS-CT dargestellt und graduiert werden. Die Sensitivitäten sowie inter- und intrarater-Kappas waren bei den TSE höher (70 - 95 %; 0,82 - 0,83; 0,85 - 0,9) als bei den FLASH (57,5 - 85 %; 0,53 - 0,72; 0,73 - 0,82). Eine Zunahme der SD führte zu einer Sensitivitätsabnahme, wobei mit den TSE auch bei 3 und 4 mm SD tiefe Läsionen zuverlässig erkannt werden konnten. Die Applikation von MRT-KM führte zu einer Zunahme der Sensitivität um 10 %, wobei sich hier kein Vorteil gegenüber den T2-TSE abzeichnete. Schlussfolgerung: TSE-Sequenzen sowie die Applikation von MRT-KM scheinen bei der Detektion fokaler Knorpeldefekte den T1-3D-FLASH ohne KM überlegen zu sein. Die UHR-MS-CT kann als in vitro Referenzstandard für fokale Knorpeldefekte dienen.
Abstract
Purpose: Evaluation of TSE- and T1-3D-GRE-sequences for focal cartilage lesions in vitro in comparison to ultrahigh resolution multi-slice CT. Materials and Methods: Forty arteficial cartilage lesions in ten bovine patellae were immersed in a solution of iodinated contrast medium and assessed with ultrahigh resolution multi-slice CT. Fat-suppressed TSE images with intermediate- and T2-weighting at a slice thickness of 2, 3 and 4 mm as well as fat-suppressed T1-weighted 3D-FLASH images with an effective slice thickness of 1, 2 and 3 mm were acquired at 1.5 T. After adding Gd-DTPA to the saline solution containing the patellae, the T1-weighted 3D-FLASH imaging was repeated. Results: All cartilage lesions were visualised and graded with ultrahigh resolution multi-slice CT. The TSE images had a higher sensitivity and a higher inter- and intraobserver kappa compared to the FLASH-sequences (TSE: 70 - 95 %; 0.82 - 0.83; 0.85 - 0.9; FLASH: 57.5 - 85 %; 0.53 - 0.72; 0.73 - 0.82, respectively). An increase in slice thickness decreased the sensitivity, whereby deep lesions were even reliably depicted on TSE images at a slice thickness of 3 and 4 mm. Adding Gd-DTPA to the saline solution increased the sensitivity by 10 % with no detectable advantage over the T2-weighted TSE images. Conclusion: TSE sequences and application of Gd-DTPA seemed to be superior to T1-weighted 3D-FLASH sequences without Gd-DTPA in the detection of focal cartilage lesions. The ultrahigh resolution multi-slice CT can serve as in vitro reference standard for focal cartilage lesions.
Schlüsselwörter
Mehrzeilen-Computertomographie - hyaliner Gelenkknorpel - Knorpeldefekte - Magnetresonanztomographie - Kontrastmittel
Key words
Multi-slice CT - hyaline cartilage - cartilage defects - magnetic resonance imaging - contrast media
Literatur
- 1 Brittberg M, Lindahl A, Nilsson A, Ohlsson C, Isaksson O, Peterson L. Treatment of deep cartilage defects in the knee with autologous chondrocyte transplantation (see comments). N Engl J Med. 1994; 331 (14) 889-895
- 2 Minas T, Nehrer S. Current concepts in the treatment of articular cartilage defects. Orthopedics. 1997; 20 (6) 525-538
- 3 Brittberg M, Tallheden T, Sjogren-Jansson B, Lindahl A, Peterson L. Autologous chondrocytes used for articular cartilage repair: an update. Clin Orthop. 2001; 391 (Suppl.) 337-348
- 4 Atik O S, Korkusuz F. Surgical repair of cartilage defects of the patella. Clin Orthop. 2001; 389 47-50
- 5 Schäfer F K, Muhle C, Heller M, Brossmann J. (MR imaging of the articular cartilage.) Fortschr Röntgenstr. 2001; 173 (4) 279-288
- 6 Adam G, Nolte-Ernsting C, Prescher A, Buhne M, Bruchmüller K, Kupper W, Günther R W. Experimental hyaline cartilage lesions: two-dimensional spin-echo versus three-dimensional gradient-echo MR imaging. J Magn Reson Imaging. 1991; 1 (6) 665-672
- 7 Bredella M A, Tirman P FJ, Peterfy C G, Zarlingo M, Feller J F, Bost F W, Belzer J P, Wischer T K, Genant H K. Accuracy of T2-weighted fast spin-echo MR imaging with fat saturation in detecting cartilage defects in the knee: Comparison with arthroscopy in 130 patients. Am J Roentgenol. 1999; 172 1073-1080
- 8 Bachmann G, Heinrichs C, Jurgensen I, Rominger M, Scheiter A, Rau W S. Vergleich von verschiedenen MRT-Techniken in der Diagnose von degenerativen Knorpelerkrankungen - in vitro-Studie an 50 Gelenkpräparaten des Knies bei 1,5 T. Fortschr Röntgenstr. 1997; 166 (5) 429-436
- 9 Recht M P, Piraino D W, Paletta G A, Schils J P, Belhobek G H. Accuracy of fat-suppressed three-dimensional spoiled gradient-echo FLASH MR imaging in the detection of patellofemoral articular cartilage abnormalities. Radiology. 1996; 198 (1) 209-212
- 10 Disler D G, McCauley T R, Kelman C G, Fuchs M D, Ratner L M, Wirth C R, Hospodar P P. Fat-suppressed three-dimensional spoiled gradient-echo MR imaging of hyaline cartilage defects in the knee: comparison with standard MR imaging and arthroscopy. Am J Roentgenol. 1996; 167 (1) 127-132
- 11 Adam G, Prescher A, Nolte-Ernsting C, Buhne M, Scherer K, Kupper W, Günther R W. MRT des hyalinen Kniegelenkknorpels - Tierexperimentelle und klinische Studien. Fortschr Röntgenstr. 1994; 160 (2) 143-148
- 12 Link T M, Lindner N, Haeussler M, Reimer P, Allkemper T, Jerosch J, Peterfy C, Majumdar S, Peters P E. Artificially produced cartilage lesions in small joints: detection with optimized MRI-sequences. Magn Reson Imaging. 1997; 15 (8) 949-956
- 13 Trattnig S, Huber M, Breitenseher M J, Trnka H J, Rand T, Kaider A, Helbich T, Imhof H, Resnick D. Imaging articular cartilage defects with 3D fat-suppressed echo planar imaging: comparison with conventional 3D fat-suppressed gradient echo sequence and correlation with histology. J Comp Assist Tomogr. 1998; 22 (1) 8-14
- 14 Eckstein F, Stammberger T, Priebsch J, Englmeier K H, Reiser M. Effect of gradient and section orientation on quantitative analysis of knee joint cartilage. J Magn Reson Imaging. 2000; 11 (2) 161-167
- 15 Chandnani V P, Ho C, Chu P, Trudell D, Resnick D. Knee hyaline cartilage evaluated with MR imaging: a cadaveric study involving multiple imaging sequences and intraarticular injection of gadolinium and saline solution. Radiology. 1991; 178 (2) 557-561
- 16 Kramer J, Recht M P, Imhof H, Stiglbauer R, Engel A. Postcontrast MR arthrography in assessment of cartilage lesions. J Comput Assist Tomogr. 1994; 18 (2) 218-224
- 17 Shahriaree H. Chondromalacia. Contemp Orthop. 1985; 11 27-39
- 18 Outerbridge R E. The etiology of chondromalacia patellae. Clin Orthop. 1975; 110 1219-1228
Dr. A. Stork
Abt. für Diagn. und Interventionelle Radiologie Univ.-Klinikum Hamburg-Eppendorf
Martinistraße 52
20246 Hamburg
Phone: + 040/42803 4010
Fax: + 040/42803 6799
Email: astork@uke.uni-hamburg.de