Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2002-36015
Koma nach Valproatintoxikation
Coma Following Valproate Intoxication Unser Dank gilt allen an der Behandlung des Patienten Beteiligten, insbesondere den Kolleginnen und Kollegen der Station für Innere Intensivtherapie und der DialyseabteilungPublication History
Publication Date:
09 December 2002 (online)
Zusammenfassung
Seit der Einführung der Valproinsäure (VPA) wurden vereinzelt Intoxikationen beschrieben, in schweren Fällen auch mit letalem Ausgang. Wir berichten über einen 23-jährigen Mann mit fokaler Epilepsie, bei dem innerhalb weniger Stunden ein Koma eintrat, das auf eine massive Intoxikation mit Valproat-Natrium bei einer Serumkonzentration von 1412 mg/l (sog. Normbereich: 40 - 100 mg/l) zurückzuführen war. Der Patient wurde außer durch intensivmedizinische Maßnahmen mit einer Kombination aus Hämodialyse (HD) und Hämoperfusion (HP) behandelt, sein klinischer Zustand besserte sich rasch, er überlebte ohne dauerhafte Beeinträchtigungen. Seit der ersten Veröffentlichung einer VPA-Intoxikation 1979, existieren einzelne Berichte über Therapien und Verläufe, teilweise auch unter Zuhilfenahme extrakorporaler Blutreinigungsverfahren. Angesichts der unter Intoxikationsbedingungen bewiesenen Dialysierbarkeit von VPA und unseren eigenen Erfahrungen, empfehlen wir den Einsatz von HD und HP (in Kombination oder einzeln) bei schweren Intoxikationen.
Abstract
Since Valproic acid (VPA) was established, there are some manifestations of intoxication described - sporadically with fatal outcome. We report about a 23 year old man with focal epilepsy. Within a few hours the patient went into coma due to a massive intoxication with sodium-valproate at peak serum-levels of 1412 mg/l (range 40 - 100 mg/l). Not only did he receive intensive care treatment but also a combination of hemodialysis (HD) and hemoperfusion (HP). The patient improved rapidly and survived without any long-term impairment. Ever since the first publication of a VPA-intoxication in 1979 appeared, only few reports of therapies and courses exist, partly supported by extracorporeal blood cleaning techniques. In a severe case of intoxication we recommend the use of HD and HP (alone or in combination) on account of the already existing publications about successful extracorporeal techniques and our own experience.
Literatur
- 1 Klotz U, Antonin K H. Pharmacocinetics and bioavailability of sodium valproate. Clin Pharmacol Ther. 1977; 21 736-743
-
2 McNamara J O.
Drugs effective in the therapy of epilepsy. In: Hardman JG, Limbird LE, Molinoff PB et al. (eds) Goodman & Gilman's The pharmacological basis of therapeutics, ed 9. New York; McGraw-Hill 1996: 461-486 - 3 Fernandez M C, Kloster J C, O'Brien S M. et al . Hemodialysis and Hemoperfusion for treatment of Valproic Acid and Gabapentin poisoning. Vet Human Toxicol. 1996; 38 438-443
- 4 Johnson L Z, Martinez I, Miguel C. et al . Succesful treatment of Valproic Acid overdose with hemodialysis. Am J Kidney Dis. 1999; 33 786-789
- 5 Brubacher J R, Dahghani P, McKnight D. Delayed toxicity following ingestion of enteric-coated Divalproex Sodium (Epival®). J Emerg Med. 1999; 17 463-467
- 6 Steiman G S, Woerpel R W, Sherard E S. Treatment of accidental sodium valproate overdose with an opiate antagonist. Ann Neurol. 1979; 6 274
- 7 Mortensen P B, Hansen H E, Pedersen B. et al . Acute valproate intoxication: biochemical investigations and hemodialysis treatment. Int J Clin Pharm, Ther Tox. 1983; 21 64-68
- 8 Andersen G O, Ritland S. Life threatening intoxication with sodium valproate. Clin Toxicol. 1995; 33 279-284
- 9 Farrar H C, Herold D A, Reed M D. Acute valproic acid intoxication: enhanced drug clearance with oral-activated charcoal. Crit Care Med. 1993; 21 299-301
- 10 Graudins A, Aaron C K. Delayed peak serum valproic acid in massiv divalproex overdose - treatment with charcoal hemoperfusion. Clin Toxicol. 1996; 34 335-341
- 11 Dupuis R E, Lichtman S N, Pollack G M. Acute valproic acid overdose - clinical course and pharmacokinetic disposition of valproic acid and metabolites. Drug Safety. 1990; 5 65-71
- 12 Van der Merwe A C, Albrecht C F, Brink M S, Caetzee A R. Sodium valproate poisoning: a case report. South African Med J. 1985; 67 735-736
- 13 Tank J E, Palmer B F. Simultaneous „in series” hemodialysis and hemoperfusion in the management of valproic acid overdose. Am J Kidney Dis. 1993; 22 341-344
- 14 Ishikura H, Matsuo N, Matsubara M. et al . Valproic acid overdose and L-Carnitine-therapy. J Analyt Toxicol. 1996; 20 55-58
- 15 Lee W L, Yang C C, Deng J F. et al . A case of severe hyperammonemia and unconsciousness following sodium valproate intoxication. Vet Human Toxicol. 1998; 40 346-348
- 16 Boillot A, Bourgeois F, Barale F. et al . Fatal bone marrow involvement in voluntary acute poisoning with sodium dipropyl-acetate. Nouv Presse Med. 1981; 10 2038
- 17 Matsumoto J, Ogawa H, Maeyama R. et al . Successful treatment by direct hemoperfusion of coma possibly resulting from mitochondrial dysfunction in acute valproate intoxication. Epilepsia. 1997; 38 950-953
- 18 Franssen E JF, van Essen G G, Portman A T. et al . Valproic acid toxicokinetics: serial hemodialysis and hemoperfusion. Therap Drug Monit. 1999; 21 289-292
- 19 Roodhoft A M, van Dam K, Haentjens D. et al . Acute sodium valproate intoxication: occurrence of renal failure and treatment with hemoperfusion-hemodialysis. Eur J Pediatr. 1990; 149 363-364
Dr. med. Michael Böhm
Epilepsiezentrum Berlin-Brandenburg am evangelischen Krankenhaus Königin-Elisabeth-Herzberge
Herzbergstraße 79
10365 Berlin