Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2003-36605
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Vergleich der Reliabilität von subjektiver Beurteilung und quantitativer Messung der MR-Signalintensität bei Entzündungen des intratemporalen N. facialis
Comparison of the Reliability of Subjective Evaluation and Quantitative Measurements of MR Signal Intensity in Inflammations of the Intratemporal Facial NervePublication History
Publication Date:
14 January 2003 (online)
Zusammenfassung
Untersuchungsziel: In einer einfach geblindeten Untersuchung sollte geprüft werden, wie hoch die Reliabilität der quantitativen Messung des Kontrastmittelanstieges im N. facialis bei idiopathischer Fazialisparese im Vergleich zur subjektiven Einschätzung ist. Methodik: Bei 7 Patienten mit idiopathischer Fazialisparese wurde eine MRT in Dünnschichttechnik (0,7 mm, nativ und nach Gabe von 0,1 mmol GdDTPA/kg) unter Verwendung einer Oberflächenspule durchgeführt. 5 intratemporale Abschnitte des N. facialis wurden sowohl quantitativ als auch subjektiv durch 5 Radiologen beurteilt, und die Methoden wurden im Hinblick auf ihre Reliabilität miteinander verglichen. Ergebnisse: Aus 350 Region of interest-Messungen wurden 175 Messwerte der quantitativen Messmethode errechnet. An allen 35 Messorten war eine Übereinstimmung der 5-maligen quantitativen Messung zu erkennen, wohingegen sich bei subjektiver Beurteilung nur an 16 Messorten eine mehrheitliche Übereinstimmung der Einschätzung ergab. An keinem Messort stimmten alle Untersucher in ihrer subjektiven Beurteilung überein. Schlussfolgerungen: Die Reliabilität der quantitativen Messmethode des Intensitätsanstiegs nach Kontrastmittelgabe ist höher als die der subjektiven Einschätzung. Die Methode, die eine reproduzierbare Messung der Intensität selbst bei unterschiedlichen Fensterlagen erlaubt, ist bei der Befundung an der Work-Station einfach und schnell anwendbar.
Abstract
Purpose: To compare in a single-blind study the reliability of quantitative measurements and subjective evaluations of contrast enhancement of the facial nerve in patients with idiopathic facial paralysis. Materials and Methods: Magnetic resonance images with a 0.7 mm slice thickness (surface coil) were obtained in patients with idiopathic facial paralysis before and after administration of Gd-DTPA, 0.1 mmol/kg. The five intratemporal segments of the facial nerve were quantitatively measured and subjectively assessed by five radiologists as to the degree of enhancement. The results were compared as to the reliability of both methods. Results: Using the quantitative measuring method, 175 measurements were calculated from a total of 350 regions of interest. At all 35 measured sites, the five quantitative measurements produced identical results. In contrast, the subjective assessment of the five radiologists arrived at a majority consensus in only 16 sites. A complete agreement was not reached for any measured site. Conclusion: The measured quantitative increase in signal intensity after administration of contrast medium is more reliable than subjective assessment. The quantitative method enables reproducible signal intensity measurements even for different window settings and can be easily and swiftly performed at the workstation.
Schlüsselwörter
Idiopathische Fazialisparese - MRT - Region of interest - Felsenbein - N. facialis
Key words
Bell's palsy - MRI - region of interest - temporal bone - facial nerve
Literatur
- 1 Lang J, Stober G. Position and position variation of the canal system of the temporal bone in frontal section. Gegenbaurs Morphol Jahrb . 1987; 133 (2) 249-289
- 2 Engström M, Abdsaleh S, Ahlstrom H, Johansson L, Stalberg E, Jonsson L. Serial GD-enhanced MRI and assessment of facial nerve involvement in Bell's palsy. Otolaryngol Head Neck Surg. 1997; 117 (5) 559-566
- 3 Sartoretti-Schefer S, Brändle P, Wichmann W, Valavanis A. Intensity of MR Contrast Enhancement does not correspond to clinical and electroneurographic findings in acute inflammatory facial nerve palsy. AJNR. 1996; 17 (8) 1229-1236
- 4 Mäurer J, Requart H, Herrling T, Knollmann F, Schedel H, Vogl T, Felix R. Theoretische Grundlagen und technische Realisation der hochauflösenden Kernspintomographie am Beispiel eines dezidierten Spulensystems. Bildgebung. 1996; 63 (1) 40-46
- 5 Kress B, Griesbeck F, Efinger K, Gottschalk A, Nissen S, Solbach T, Kornhuber A W, Bähren W. Der prognostische Wert der quantifizierten Region of interest MRT in der Akutphase der idiopathischen Fazialisparese, Fortschr. Röntgenstr. 2002; 174 (4) 426-432
- 6 Daniels D, Czervionke L, Pojunas K, Meyer G, Millen S, Williams A, Haughton V. Facial nerve enhancement in MRI. AmJNeuroradiol. 1987; 8 (4) 605-607
- 7 Brandle P, Satoretti-Schefer S, Bohmer A, Wichmann W, Fisch U. Correlation on MRI, clinical and electroneuronographic findings in acute facial nerve palsy. Am J Otol . 1996; 17 (1) 154-161
- 8 Brugel F, Grevers G, Vogl T, Jürgens M. Reliability of diagnostic procedures in facial paralysis with special reference to magnetic resonance tomography. Laryngorhinootology. 1993; 72 (10) 506-510
- 9 Engström M, Thomas K, Naeser P, Stalberg E, Jonsson L. Facial nerve enhancement in BellŽs palsy demonstrated by different Gadolinium-enhanced magnetic resonance techniques. Archives of otolaryngology - head and neck surgery. 1993; 119 221-225
- 10 Girard N, Raybaud C, Poncet M. 3D-FT MRI of the facial nerve. Neuroradiology. 1994; 36 (6) 462-468
- 11 Jürgens M, Vogl T. Cranial nerve lesions: High resolution contrast enhanced (with GD-DTPA) MRI in facial paralysis. Radiology (Supplement). 1995; 197 (P) 135
- 12 Kohsyu H, Aoyagi M, Tojima H, Tada Y, Inamura H, Ikarashi T, Koike Y. Facial nerve enhancement in GD-MRI in patients with BellŽs palsy. Acta Otolaryngologica. 1994; 51 (1) 165-169
- 13 Mineta M, Saitoh Y, Yoshikawa D, Yamada T, Aburano T, Matoba M. Prognosis and MRI findings in patients with peripheral facial palsy. Nippon Igaku Hoshasen Gakkai Zasshi. 1997; 57 (3) 110-113
- 14 Murphy T P. MRI of the facial nerve during paralysis. Otolaryngology. 1991; 104 47-51
- 15 Sartoretti-Schefer S, Wichman W, Valavanis A. Inflammatory facial paralysis. Radiologe. 1996; 36 (11) 890-896
- 16 Kumar A, Mafee M, Mason T. Value of imaging in disorders of the facial nerve. Topics in Magnetic Resonance Imaging. 2000; 11 (1) 38-51
- 17 Sartoretti-Schefer S, Scherler M, Wichmann W, Valvanis A. Contrast enhanced MR of the facial nerve in patients with posttraumatic peripheral facial nerve palsy. AM J Neuroradiol. 1997; 18 (6) 1115-1125
- 18 Kress B, Griesbeck F, Efinger K, Solbach T, Gottschalk A, Kornhuber A W, Bähren W. Bell's palsy and MRI. What is the prognostic value of quantitative evaluation measurements of signal intensity increases after contrast agent administration?. Neuroradiology. 2002; 44 428-433
- 19 May M. The facial nerve. Thieme Verlag, Stuttgart New York 1. Auflage 1986
Dr. Bodo Kress
Abteilung Neuroradiologie, Neurologische Klinik, Universitätsklinikum Heidelberg
Im Neuenheimer Feld 400
69120 Heidelberg
Phone: 0049/6221/567566
Fax: 0049/6221/564673
Email: Bodo_Kress@med.uni-heidelberg.de