Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2003-36980
Alte oder neue Antihypertensiva?
Konsequenzen aus „ALLHAT”Old or new antihypertensive drugs? Consequences from „ALLHAT”Publication History
eingereicht: 7.1.2003
akzeptiert: 13.1.2003
Publication Date:
30 January 2003 (online)
Die arterielle Hypertonie als bedeutsamer Risikofaktor für die hohe kardiovaskuläre Morbidität und Letalität betrifft in Deutschland etwa 20 Mio Patienten. Antihypertensive Therapie vermag die schwerwiegenden Folgen eines erhöhten Blutdruckes zur reduzieren, wobei dies insbesondere für Diuretika und β-Blocker bestens dokumentiert ist. Ob die Wirksamkeit dieser „konventionellen” Antihypertensiva auch durch neue Substanzen wie Ca-Antagonisten, ACE-Hemmer, α-Blocker oder AT1-Rezeptor-Antagonisten gewährleistet wird oder ob die neueren Substanzen möglicherweise sogar eine bessere kardiovaskuläre Protektion vermitteln, ist Gegenstand einer in vieler Hinsicht wichtigen wissenschaftlichen Debatte. Zur Zeit liegen zu dieser Fragestellung die Ergebnisse einer ganzen Reihe abgeschlossener klinischen Studien vor. Von den noch ausstehenden Studien wurden jetzt die Ergebnisse des „Antihypertensive and Lipid-Lowering Treatment to Prevent Heart Attack Trial” (ALLHAT) vorgestellt [1].
Literatur
- 1 The ALLHAT Officers and Coordinators for the ALLHAT Collaborative Research Group . Major outcomes in high-risk hypertensive patients randomized to angiotensin-converting-enzyme inhibitor or calcium channel blocker vs diuretic. JAMA. 2002; 288 2981-2997
- 2 The ALLHAT Officers and Coordinators for the ALLHAT Collaborative Research Group . Major cardiovascular events in hypertensiven patients randomised to doxazosin vs chlorthalidone: The antihypertensive and lipid-lowering treatment to prevent heart attack trial (ALLHAT). JAMA. 2000; 283 1967-1975
- 3 Davis B R, Cutler J A, Furberg C D. et al . Relationship of antihypertensive treatment regimens and change in blood pressure to risk for heart failure in hypertensive patients randomly assigned to doxazosin or chlorthalidone: further analyses from the antihypertensive and lipid-lowering treatment to prevent heart attack trial (ALLHAT). Ann Intern Med. 2002; 137 313-320
- 4 Appel L J. The verdict from ALLHAT - thiazide diuretics are the preferred initial therapy for hypertension. JAMA. 2002; 288 3039-3042
- 5 WHO-ISH Hypertension Guidelines Committee, 1999 World Health Organization . International Society of Hypertension Guidelines for the Management of Hypertension. J Hypertens. 1999; 17 151-183
- 6 Sever P S, Dahlöf B. et al . Rationale, design, methods and baseline demography of participants of the Anglo-Scandinavian cardiac outcomes trial. ASCOT investigators. J Hypertens. 2001; 19 1139-1147
- 7 Hansson L, Lindholm L H, Niskanen L. et al. for the Captopril Primary Prevention Project (CAPPP) study group . Effect of angiotensin-converting-enzyme inhibition compared with conventional therapy on cardiovascular morbidity and mortality in hypertension: the Captopril Primary Prevention Project (CAPPP). Lancet. 1999; 353 611-616
- 8 Hansson L, Lindholm L H, Ekbom T. et al. for the STOP-Hypertension-2 study group . Randomised trial of old and new antihypertensive drugs in elderly patients: cardiovascular mortality and morbidity the Swedish Trial in Old Patients with Hypertension-2 study. Lancet. 1999; 354 1751-1756
- 9 Dahlöf B, Devereux R B, Kjeldsen S E. et al. The LIFE Study Group . Cardiovascular morbidity and mortality in the losartan intervention for endpoint reduction in hypertension study (LIFE): a randomised trial against atenolol. Lancet. 2002; 359 995-1003
- 10 Lindholm L H, Ibsen H, Dahlöf B. et al. The LIFE Study Group . Cardiovascular morbidity and mortality in patients with diabetes in the losartan intervention for endpoint reduction study (LIFE): a randomised trial against atenolol. Lancet. 2002; 359 1004-1010
- 11 Kjeldsen S E, Dahlöf B, Devereux R B. et al. LIFE Study Group . Effects of losartan on cardiovascular morbidity and mortality in patients with isolated systolic hypertension and left ventricular hypertrophy: a losartan intervention for endpoint reduction (LIFE) substudy. JAMA. 2002; 288 1491-1498
- 12 Mann J, Julius S. The valsartan antihypertensive long-term use evaluation (VALUE) trial of cardiovascular events in hypertension: Rationale and design. Blood Press. 1998; 7 176-183
Prof. Dr. med. Rainer Düsing
Medizinische Universitäts-Poliklinik
Wilhelmstraße
35-37
53111 Bonn
Phone: 0228/2872343
Fax: 0228/2872266
Email: duesing@uni-bonn.de