Zusammenfassung
Fragestellung: Die Werte für die maximale Kraft pro Querschnittsfläche glatter Blasenmuskulatur
unter Stimulation variiert in der Literatur bei unterschiedlichen Untersuchungsbedingungen
zwischen 1,3 und 59 N/cm2 . Basierend auf eigenen experimentellen Untersuchungen wurde die vorliegende Studie
durchgeführt, um eine Methode zu entwickeln und zu evaluieren, welche die Bestimmung
der Blasenwandspannung bei normaler Miktion und bei Patienten mit Detrusorinstabilitäten
und subvesikaler Obstruktion ermöglichen wird. Material und Methoden: Bei 24 Patienten im Alter von 56 ± 8,4 Jahren wurde die Blasenwandspannung, die als
Kraft pro Muskelquerschnittsfläche definiert wurde, bestimmt. Die Patienten wurden
in 3 Gruppen zu jeweils 8 Patienten eingeteilt. Gruppe I: Patienten mit subvesikaler
Obstruktion gemäß Abrams-Griffiths-Nomogramm, Gruppe II: Patienten mit Detrusorinstabilitäten,
Gruppe III: Patienten mit normaler Blasenentleerung. Ergebnisse: Die maximale Blasenwandspannung in Gruppe I betrug 9,8 ± 3,9 N/cm2 . In Gruppe II lag die maximale Blasenwandspannung bei 11,7 ± 2,6 N/cm2 und in Gruppe III bei 2,8 ± 0,5 N/cm2 . Die Blasenwandspannung in Gruppe II war signifikant niedriger im Vergleich zu den
Gruppen I und II (p < 0,05, Mann-Whitney U-Test). Schlussfolgerung: Diese Untersuchungen führen zur Schlussfolgerung, dass die Blasenwandspannung bei
Patienten mit normaler Blasenentleerung niedriger ist im Vergleich zu Patienten mit
subvesikaler Obstruktion und im Rahmen von Detrusorinstabilitäten. Die Ergebnisse
implizieren, dass der Detrusor während der normalen Miktion nicht vollständig aktiviert
wird und daher die Fähigkeit besitzt, eine größere Belastung durch eine effektivere
Kontraktion kompensieren zu können.
Abstract
Purpose: The range of maximum bladder smooth muscle tension in the published literature varies
between 1.3 and 59 N/cm2 depending on the experimental setup. Based on own animal trials, we attempted to
determine bladder wall tension during detrusor contraction in physiological and obstructed
voiding and during detrusor instabilities in our patient collective. Materials and Methods: In 24 patients (mean age 56 ± 8.4 years), bladder wall tension as detrusor force
per cross sectional area of bladder tissue [in N/cm2 ] was calculated following urodynamic evaluation and ultrasound determination of bladder
wall thickness. The patients were divided into 3 groups with 8 patients per group
as follows: group I: patients with bladder outlet obstruction in accordance with the
Abrams-Griffiths nomogramme; group II: patients with detrusor instabilities; group
III: patients with normal bladder emptying. Results: Maximum bladder wall tension in group I was 9.8 ± 3.9 N/cm2 . During bladder instabilities (group II), maximum bladder wall tension was 11.7 ±
2.6 N/cm2 . Maximum bladder wall tension was 2.8 ± 0.5 N/cm2 in group III, which was significantly lower (p < 0.05, Mann-Whitney U-Test) than
that of groups I and II. Conclusions: We conclude that bladder wall tension is distinctly lower in patients with normal
voiding than in those with obstructed micturition or detrusor instabilites. Furthermore,
our results suggest that the detrusor is not fully activated during normal voiding
and is thus capable of compensating for to a greater stress situation with more effective
contractions.
Schlüsselwörter
Blase - Physiologie - Urodynamik - Kontraktion - Miktion
Key words
Bladder - physiology - urodynamics - contraction - micturition
Literatur
1
Bross S, Schumacher S, Scheepe J R, Braun P M, Alken P, Jünemann K P.
Combined evaluation of detrusor pressure and bladder wall thickness as a parameter
for the assessment of detrusor function: An experimental in vivo study.
J Urol.
2001;
166
1130-1135
2
Groen J, van Asselt E, van Mastrigt R, Bosch R, van Koeveringe G A.
Comparison of detrusor contractility of guinea pig bladders in situ and strips from
these in vitro.
J Urol.
1993;
150
1002-1006
3
Groen J, van Mastrigt R, Bosch R.
Contractility of the guinea pig bladder measured in situ and in vitro.
Neurourol Urodyn.
1994;
13
587-595
4
Uvelius B.
Isometric and isotonic length-tension relations and variations in cell length in longitudinal
smooth muscle from rabbit urinary bladder.
Acta Physiol Scand.
1976;
97
1-12
5
Uvelius B.
Relation between mechanical and morphological characteristics in urinary bladder smooth
muscle.
Acta Physiol Scand.
1980;
Suppl 483
1-51
6
Kojima M, Inui E, Ochiai A, Naya Y, Ukimura O, Watanabe H.
Noninvasive quantitative estimation of infravesical obstruction using ultrasonic measurement
of bladder weight.
J Urol.
1997;
157
476-479
7
Bross S, Schumacher S, Scheepe J R, Braun P M, Alken P, Juenemann K P.
Effects of acute urinary bladder overdistension on bladder response during sacral
neurostimulation.
Eur Urol.
1999;
36
354-359
8
Tammela T LJ, Konturri M, Lukkarinen O.
Postoperative urinary retention. II. Micturition problems after the first catheterization.
Scand J Urol Nephrol.
1986;
20
257-260
9
Abrams P H, Griffiths D J.
The assessment of prostatic obstruction from urodynamic measurements and from residual
urine.
Brit J Urol.
1979;
51
129-134
10
Levin R M, Longhurst P A, Monson F C, Kato K, Wein A J.
Effect of bladder outlet obstruction on the morphology, physiology and pharmacology
of the bladder.
Prostate.
1990;
3 (Suppl)
9-26
11
Baskin L S, Howard P S, Duckett J W, Snyder H M, Macarak E J.
Bladder smooth muscle cells in culture. I: Identification and characterization.
J Urol.
1993;
149
190-197
12
Peterson J S, Hanson C H, Noronha-Blob L.
In vivo cystometrogram studies in urethane-anesthetized and conscious guinea pigs.
J Pharmacol Methods.
1989;
21
231-241
Dr. S. Bross
Urologische Klinik · Klinikum Mannheim gGmbH
Theodor-Kutzer-Ufer 1 - 3
68135 Mannheim
Telefon: 0621/3833349
Fax: 0621/3833822
eMail: stephan.bross@uro.ma.uni-heidelberg.de