Zusammenfassung
Etwa 20 % aller Patienten in der Primärversorgung leiden unter einer depressiven Störung.
Bis zu 50 % dieser Erkrankungen bleiben unentdeckt. Unser Ziel war es, eine praktikable
Methode zu finden, mit der die Früherkennung von Depressionen in hausärztlichen Praxen
erleichtert wird. Hierfür wurden in einer Kohortenstudie drei Screeninginstrumente
hinsichtlich ihrer Validität miteinanderr verglichen. Der kürzeste Fragebogen (WHO-5
Well-Being Index) zeigte dabei die höchste Sensitivität (94 %, Spezifität: 65 %).
Das Ergebnis unterstützt die Empfehlung der Weltgesundheitsorganisation, möglichst
alle Patienten in der Primärversorgung mit diesem Fragebogen in regelmäßigen Abständen
zu untersuchen. Ein solches Routinescreening würde zusätzlich ein verstärktes Bewusstsein
für das mögliche Vorliegen einer Depression in der Primärversorgung schaffen.
Summary
About 20 % of all patients in primary care suffer from any depressive disorder. Up
to 50 % of these diseases remain undetected. Our research aimed at improving early
recognition of depression in primary care settings. In this context, we compared three
different screening tests in order to evaluate which would be the most appropriate
one for the use in primary care settings. In a cohort study, the validity of each
test was computed. The shortest screening instrument (WHO-5 Well-Being Index) had
the highest sensitivity (94 %, specificity 65 %). The results support the recommendation
of the World Health Organisation to screen all patients in primary care using the
WHO-5 Well-Being Index questionnaire in a routine two-stage screening process. Thus,
primary care physicians would be even more aware that their patients might suffer
from a depressive disorder.
Key Words
Primary care - depressive disorder - routine screening process - WHO-5 Well-Being
Index questionnaire
Literatur
- 1
Andrews G, Peters L.
The psychometric properties of the Composite International Diagnostic Interview.
Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol.
1998;
33
80-88
- 2
Bech P.
Male depression: stress and aggression as pathways to major depression.
In: Dawson A, Tylee A (Hrsg.).
Depression: Social and economic timebomb. London, British Medical Journal Books.
2001;
63-66
- 3
Dawson A, Tylee A.
Depression: Social and economic timebomb.
London, British Medical Journal Books.
2001;
- 4
Goldberg D.
Manual of the General Health Questionnaire.
Windsor, NFER Publishing Company.
1978;
- 5
Henkel V, Hegerl U.
Altersdepression - eine unterschätzte Gefahr.
Geburtshilfe und Frauenheilkunde.
2000;
60
185-188
- 6
Henkel V, Mergl R. et al. .
Identifying depression in primary care: A comparison of different methods in a prospective
cohort study.
BMJ (im Druck).
2002;
- 7
Heun R, Burkart M. et al. .
Internal and external validity of the WHO Well-Being Scale in the elderly general
population.
Acta Psychiatr Scand.
1999;
99
171-178
- 8
Löwe B, Spitzer RL. et al. .
Gesundheitsfragebogen für Patienten (PHQ-D).
Manual und Testunterlagen. [PRIME MD Patient Health Questionnaire (PHQ) - German version.
Manual and materials].
Karlsruhe, Pfizer.
2001;
- 9
Paykel ES, Tylee A. et al. .
The Defeat Depression Campaign: psychiatry in the public arena.
Am J Psychiatry.
1997;
154(6Suppl)
59-65
- 10
Spitzer RL, Kroenke K. et al. .
Validation and utility of a self-report version of PRIME-MD: the PHQ primary care
study.
Primary Care Evaluation of Mental Disorders. Patient Health Questionnaire.
JAMA.
1999;
282
1737-1744
- 11
Valenstein M, Vijan S. et al. .
The cost-utility of screening for depression in primary care.
Ann Intern Med;.
2001;
134 (5)
345-360
- 12
Wittchen HU, Pfister H.
Instruktionsmanual zur Durchführung von DIA-X Interviews.
Frankfurt am Main, Swets Test Services.
- 13
Wittchen HU, Winter S. et al. .
Häufigkeit und Erkennensrate von Depressionen in der hausärztlichen Praxis.
MMW-Fortschritte der Medizin, Sonderheft I.
2000;
118
22-30
- 14
World Health Organization Info Package.
Composite International Diagnostic Interview, Version 1.1. Genf
World Health Organization.
- 15
World Health Organization Info Package.
Mastering depression in primary care.
Frederiksborg: World Health Organization, Regional Office for Europe, Psychiatric
Research Unit.
1998;
Korrespondenzadresse:
Dr. med. Verena Henkel
Psychiatrische Klinik und Poliklinik der Ludwig-Maximilians-Universität München
Nußbaumstr. 7
80336 München