Zusammenfassung
Hintergrund: Durch eine objektive Messung der Bewegungseinschränkung des Corti-Organs wird untersucht,
ob das subjektive Empfinden eines Ohrdrucks auf einen kochleären Hydrops hinweisen
kann.
Methode: Ein tieffrequenter Suppressorton verlagert das Corti-Organ periodisch in Richtung
der Scala vestibuli und Scala tympani. Simultan registrierte DPOAE werden in beiden
Richtungen unterschiedlich supprimiert. Eine Verringerung dieser Modulation kann durch
eine verminderte Beweglichkeit des Corti-Organs (z. B. bei einem endolymphatischen
Hydrops) bedingt sein.
Patienten: Untersucht wurden 15 Patienten mit der Diagnose M.Menière (MM), 8 Patienten mit Druckgefühl
und Tinnitus ohne Schwindelsymptomatik sowie eine Kontrollgruppe von 21 Hörgesunden.
Ergebnisse: Bei beiden Patientengruppen werden im Vergleich mit der Kontrollgruppe hochsignifikant
geringere Modulationstiefen gefunden. Die Ergebnisse beider Patientengruppen unterscheiden
sich nicht signifikant voneinander.
Schlussfolgerungen: Die Ergebnisse sowohl der Gruppe der Patienten mit MM als auch der Gruppe mit Ohrdruckgefühl
ohne Schwindelsymptomatik deuten auf das Vorliegen eines endolymphatischen Hydrops.
Bei den Patienten mit Ohrdruck liegt wahrscheinlich ein kochleärer Hydrops vor. Die
Untersuchung mit tieftonmodulierten DPOAE ist zur Früherkennung sowie zur objektiven
Verlaufs- und Therapiekontrolle eines endolymphatischen Hydrops einsetzbar.
Abstract
Background: Low-frequency modulated DPOAEs were registrated to investigate whether the subjective
symptom of aural fullness can indicate an endolymphatic hydrops.
Method: The cochlear partition is periodically moved towards scala vestibuli and scala tympani
by a low-frequency suppressor tone. The level of simultaneously registrated DPOAEs
is modulated depending on the phase of the suppressor. This modulation may be reduced
when the displacement of the organ of Corti is inhibited by mechanical stiffening
of the basilar membrane (e. g. in endolymphatic hydrops).
Subjects: Low-frequency modulated DPOAEs were registrated in 15 patients with Menière’s disease,
in 8 patients with aural fullness and tinnitus, but without vertigo, and in 21 normal
hearing adults.
Results: In both patient groups the modulation depth is high significantly lower than in the
control group. The results do not differ significantly in the patients with and without
vertigo.
Conclusion: The reduction of the modulation depth can be interpreted as a sign of an endolymphatic
hydrops. In the group of patients with aural fullness a cochlear hydrops can be assumed.
The measurement of low-frequency modulated DPOAEs is a new tool to diagnose and monitor
the course of endolymphatic hydrops and to evaluate the effectiveness of therapeutic
methods.
Schlüsselwörter
Kochleärer Hydrops · Ohrdruckgefühl · Tieftonmodulation · DPOAE
Key words
Cochlear hydrops · Aural fullness · Low-frequency modulation · Distortion product
otoacoustic emissions
Literatur
1
Scholz G, Hirschfelder A, Marquardt T, Hensel J, Mrowinski D.
Low-frequency modulation of the 2f1-f2 distortion product emissions in the human ear.
Hear Res.
1999;
130
189-196
2
Kummer P, Janssen T, Arnold W.
The level and growth behaviour of the 2f1-f2 distortion product otoacoustic emissions
and its relationship to auditory sensitivity in normal hearing and cochlear hearing
loss.
J Acoust Soc Am.
1998;
103
3431-3444
3
Magliulo G, Cianfrone G, Triches L, Altissimi G, d’Amico R.
Distortion-product emissions and Glycerol testing in endolympatic hydrops.
Laryngoscope.
2001;
111
102-109
4
Kimura R S, Schuknecht H F, Ota C Y, Jones D D.
Obliteration of the ductus reuniens.
Acta otolaryngol.
1980;
89
295-309
5
Zechner G.
Innenohrhydrops als Folge gestörter Endolymphzirkulation.
Laryngol Rhinol Otol.
1980;
59
829-833
6
Schuhknecht H F, Ruther A.
Blockage of the longitudinal flow in endolymphatic hydrops.
Eur Arch Otorhinolaryngol.
1991;
248(4)
209-217
7
Paparella M M.
Pathogenesis and pathophysiology of Menière’s disease.
Acta Otolaryngol.
1991;
485
26-35
8 Morgenstern C.
Morbus Menière. In: Helms J (Hrsg) Oto-Rhino-Laryngologie in Klinik und Praxis Band 1: Ohr. Stuttgart,
New York; Georg Thieme 1994: 771
9 Michel O. Morbus Menière und verwandte Gleichgewichtsstörungen. Stuttgart, New York;
Georg Thieme 1998: 49
10
Zenner H P.
Possible roles of outer hair cell d. c. movements in the cochlea.
Brit J Audiol.
1993;
27
73-77
11
Bartoli E, Satta A, Melis F, Caria M A, Masala W, Vargiu G, Meloni F, Teatini G P,
Azzena G B.
Volume receptors in guinea pig labyrinth: relevance with respect to ADH and Na control.
Am J Physiol.
1989;
257(3Pt2)
341-346
12
Satta A, Varoni M V, Palomba D, Pala A, Demontis R, Faedda R, Anania V.
Relationship between cerebrospinal fluid pressure and plasmatic ADH.
Pharmacol Res.
1999;
39(5)
383-388
13
Odkvist L M, Arlinger S, Billermark E, Densert B, Lindholm S, Wallqvist J.
Effects of middle ear pressure changes on clinical symptoms in patients with Menière's
disease - a clinical multicentre placebo-controlled study.
Acta Otolaryngol.
2000;
543
99-101
14
Andrews J C, Bohmer A, Hoffmann L, Strelioff D.
Auditory threshold and inner ear pressure: measurements in experimental endolymphatic
hydrops.
Am J Otol.
2000;
21(5)
652-656
15
Warmerdam T J, Schroder F H, Wit H P, Albers F W.
Perilymphatic and endolymphatic pressure in the guinea pig after distal dissection
of the endolymphatic sac.
Otol-Neurotol.
2001;
22(3)
373-376
16
Bouccara D, Ferrary E, Garem H E, Couloigner V, Coudert C, Sterkers O.
Inner ear pressure in Menière’s disease and fluctuating hearing loss determined by
tympanic membrane displacement analysis.
Audiology.
1998;
37
255-261
17
Mateijsen D JM, Rosingh H J, Wit H P, Albers F WJ.
Perilymphatic pressure measurement in patients with Menière’s disease.
Eur Arch Otorhinolaryngol.
2001;
258
1-4
Prof. Dr. Dieter Mrowinski
Hals-Nasen-Ohrenklinik im Klinikum Charité der Humboldt-Universität zu Berlin · Campus
Virchow-Klinikum
Augustenburger Platz 1 · 13353 Berlin
Email: dieter.mrowinski@charite.de