Zusammenfassung
Anhand der vorliegenden Kasuistik eines 16-jährigen Patienten mit Dünndarmileus durch Invagination, Volvulus und Begleitappendizitis bei inflammatorischem Meckel'schen Divertikel, werden Indikationen und Gegenanzeigen zur diagnostischen Laparoskopie beim Ileus diskutiert. Gegenwärtig ist der Einsatz der diagnostischen Laparoskopie in diesem Zusammenhang umstritten. Die Behandlung im geschilderten Fall konnte komplett laparoskopisch erfolgen und bestand in einer komplikationslosen Detorquierung des Volvulus, schonenden Desvagination sowie Resektion von Appendix und Divertikel. Der postoperative Verlauf blieb ohne Störungen.
Abstract
Indications and contraindications for diagnostic laparoscopy in cases of intestinal obstructions are discussed in connection with a 16-year-old patient’s case report with small bowel obstruction including intussusception, volvulus and appendicitis caused by an inflammatory Meckel's diverticulum. The use of diagnostic laparoscopy in cases of intestinal obstructions is controversial. In the described case we performed completely laparoscopically the derevolving and desusception of the volvulus and intussusception, the appendectomy and resection of the diverticulum. The procedure itself and the postoperative course were uneventful.
Schlüsselwörter
Invagination - Volvulus - Meckel’sches Divertikel - Diagnostische Laparoskopie
Key words
Intussusception - volvulus - Meckel’s diverticulum - diagnostic laparoscopy
Literatur
1
Aubrey D A.
Meckel’s diverticulum - A review of sixty-six emergency Meckel’s diverticulectomies.
Arch Surg.
1970;
100
144
2
Begos D G, Sandor A, Modlin I M.
The diagnosis and management of adult intussusception.
Am J Surg.
1997;
172
88-94
3
Bertram P, Schippers E, Schumpelick V.
Inversion eines Meckel’schen Divertikels.
Chirurg.
1992;
63
839-841
4
Bonjer H J, Hazebroek E J, Kazemier G, Giuffrida M C, Meijer W S, Lange J F.
Open versus closed establishment of pneumoperitoneum in laparoscopic surgery.
Br J Surg.
1997;
84
599-602
5
Brookes V S.
Meckel’s diverticulum in children. A report of 43 cases.
Br J Surg.
1954;
42
57
6
Carstensen G, Hess W.
Das Meckelsche Divertikel - Erfahrungen nach 155 Resektionen.
Langenbecks Arch Chir.
1983;
359
161
7
Chamberlain G.
Gynaecological laparoscopy.
Ann R Coll Surg Engl.
1980;
62
113-115
8
Chosidow D, Johanet H, Montariol T, Kielt R, Manceau C, Marmuse J P, Benhamou G.
Laparoscopy for acute small-bowel obstruction secondary to adhesions.
J Laparoendosc Adv Surg Tech A.
2000;
10
155-159
9
Deziel D J, Millikan K W, Economou S G, Douglas A, Ko S T, Airan M C.
Complications of laparoscopic cholecystectomy: a national survey of 4292 hospitals and an analysis of 77 604 cases.
Am J Surg.
1993;
165
9-14
10
Federmann G, Walenzyk J, Schneider A, Baumeister G, Scheele C.
Laparoskopische Therapie des Briden- oder Adhäsionsileus des Dünndarms - vorläufige Ergebnisse.
Zentralbl Chir.
1995;
120
377-381
11
Gross E, Chen M K, Lobe T E.
Laparoscopic evaluation and treatment of intestinal malrotation in infants.
Surg Endosc.
1996;
10 (9)
936-937
12
Hasson H M.
A modified instrument and method for laparoscopy.
Am J Obstet Gynecol.
1971;
110
886-887
13
Kamal I M.
Defusing the intra- abdominal ticking bomb: intestinal malrotation in children.
CMAJ.
2000;
162 (9)
1315-1317
14
Larson G M.
Laparoscopy for abdominal emergencies.
Scand J Gastroenterol (Suppl).
1995;
208
62-66
15
Lehmann-Willenbrock E, Riedel H H, Mecke H, Semm K.
Pelviscopy/laparoscopy and its complications in Germany 1949 - 1988.
J Reprod Med.
1992;
37
671-677
16
Levard H, Boudet M J, Msika S, Molkhou J M, Hay J M, Laborde Y, Gillet M, Fingerhut A and the French Association for Surgical R esearch.
Laparoscopic treatment of acute small bowel obstruction: a multicenter retrospective study.
ANZ J Surg.
2001;
71
641-646
17
Ludwig K, Köckerling F, Hohenberger W, Lorenz D.
Die chirurgische Therapie der Cholezysto-/Choledocholithiasis. Ergebnisse einer deutschlandweiten Umfrage an 859 Kliniken mit 123.090 Cholezystektomien.
Chirurg.
2001;
72
1171-1178
18
Mintz M.
Risks and prophylaxis in laparoscopy: a survey of 100 000 cases.
J Reprod Med.
1977;
18
269-272
19
Rohrschneider W.
Invagination.
Radiologe.
1997;
37
446-453
20
Rutherford R B, Akers D A.
Meckel ’s diverticulum: A review of 148 pediatric patients, with special reference to the pattern of bleeding and to mesodiverticular vascular bands.
Surgery.
1965;
59
618
21
Sadil V, Schürer-Waldheim H.
Ist die Suche nach einem Meckel’schen Divertikel und dessen Abtragung im Rahmen einer Appendektomie immer berechtigt?.
Chirurg.
1984;
55
182
22
Sato Y, Ido K, Kumagai M, Isoda N, Hozumi M, Nagamine N, Ono K, Shibusawa H, Togashi K, Sugano K.
Laparoscopic adhesiolysis for recurrent small bowel obstructions: long-term follow-up.
Gastrointest Endosc.
2001;
54
476-479
23
Schmidt S C, Langrehr J M, Rivas E.
Die Invagination des Ileums als Ursache für ein akutes Abdomen beim Erwachsenen.
Zentralbl Chir.
2000;
125
907-909
24
Sigman H H, Fried G M, Garzon J.
Risk of blind versus open approach to celiotomy for laparoscopic surgery.
Surg Laparosc Endosc.
1993;
3
296-299
25
Staatz G, Alzen G, Duque-Reina D, Skopnik H, Günther R W.
Infektiöse Genese als häufigste Ursache der Invagination im Kindesalter. Eine prospektive Studie an 148 Kindern.
Radiologe.
1996;
36
765
26
Valla J S, Steyaert H.
Laparoscopic diagnosis and treatment of Meckel’s Diverticulum in children. In: Georgeson KE, Bax NMA, Najmaldin A, Valla JS (Hrsg). Endoscopic surgery in children.
Springer-Verlag Berlin Heidelberg.
1999;
27
221-228
27
Waldhausen J H, Sawin R S.
Laparoscopic Ladd’s procedure and assessment of malrotation.
J Laparoendosc Surg.
1996;
61
103-105
28
Zamir G, Reissmann P.
Diagnostic laparoscopy in mesenteric ischemia.
Surg Endosc.
1998;
12
390-393
H. Steffen
Klinik für Chirurgie
Klinikum Südstadt Rostock
Südring 81
18059 Rostock
Phone: 03 81/44 01-40 00
Fax: 03 81/44 01-40 99
Email: kaja.ludwig@kliniksued-rostock.de