Rofo 2003; 175(8): 1071-1078
DOI: 10.1055/s-2003-40925
Neuroradiologie
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die spinale durale arteriovenöse Fistelerkrankung (SDAVF): klinische und radiologische Befunde von 54 Patienten

Spinal Dural Arteriovenous Fistula: Clinical and Radiological Findings in 54 PatientsC.  Koch1 , T.  Kucinski1 , B.  Eckert1 , J.  Röther2 , H.  Zeumer1
  • 1Abteilung für Neuroradiologie, Universitätsklinikum Hamburg Eppendorf
  • 2Klinik für Neurologie, Universitätsklinikum Hamburg Eppendorf
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 July 2003 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Darstellung der klinischen und radiologischen Befunde der spinalen duralen arteriovenösen Fistelerkrankung (SDAVF) anhand von 54 diagnostizierten Fällen. Methoden: Auswertung der Krankengeschichten und der radiologischen Untersuchungsbefunde (23 Myelographien, 54 Magnetresonanztomographien, 54 Katheterangiographien) hinsichtlich Anamnese, klinischer Symptome und krankheitsspezifischer Befunde. Ergebnisse: Lange Anamnesedauer (Mittelwert 20 Monate) mit progredienten, aufsteigenden Paresen (100 %), Sensibilitätsstörungen (93 %) und Blasen-Mastdarmstörungen (89 %) bei männlichen Patienten (78 %) im fortgeschrittenen Lebensalter (Mittelwert 60 Jahre) weisen auf die Krankheit hin. Typische Befunde der MRT sind eine zentrale Signalanhebung des Myelons (100 %) mit lokaler Schwellung (74 %), Schrankenstörung (79 %) und erweiterten perimedullären Gefäßen (89 %), die myelographisch in 78 % der Fälle nachgewiesen wurden. Krankheitsbeweisend ist die Angiographie mit zumeist thorakaler Lokalisation der Fistel (69 %), mehr als einer fistelzuführenden Arterie (67 %) und venöser Drainage nach kaudal und rostral (63 %). Schlussfolgerungen: Die spinale MRT ist zum Nachweis der krankheitsrelevanten Befunde, die auf eine SDAVF hindeuten, sensitiver und spezifischer als die Myelographie und damit Untersuchungsmethode der ersten Wahl. Zur definitiven Krankheitsdiagnose ist die spinale Angiographie erforderlich.

Abstract

Purpose: Presentation of the clinical and radiological findings in spinal dural arteriovenous fistulas (SDAVF) based on the experience in 54 patients. Material and Methods: Evaluation of patients' records and myelography (n = 23), MRI (n = 54) as well as conventional angiography (n = 54) with respect to history, symptoms, clinical and radiological results. Results: Clinically, a long history (mean 20 months) with progressive ascending paresis (100 %), sensory deficits (93 %) and loss of control over bladder and bowel function (89 %) in male patients (78 %) of advanced age (mean 60 years) indicates the disease. Typical signs in MRI are central cord hyperintensity (100 %) with slight medullary distension (74 %), contrast enhancement (79 %) and distended perimedullary veins (89 %), the latter being disclosed by myelography in 78 % of cases. For diagnosis spinal angiography is necessary which most often shows a thoracic location of the fistula (69 %), more than one feeding artery (67 %) and caudal as well as rostral venous drainage (63 %). Conclusion: MRI is superior to myelography to detect diagnostic signs of SDAVF in patients with typical clinical presentation. For definitive diagnosis spinal angiography is still indispensable.

Literatur

  • 1 Foix C, Alajouanine T. La myélite nécrotique subaigue. Myélite centrale angéio-hypertrophique à évolution progressive. Paraplégie amyotrophique lentement ascendante, d'abord spasmodique, puis flasque, s'accompagnant de dissociation albumino-cytologique.  Rev Neurol (Paris). 1926;  33 1-42
  • 2 Kendall B E, Logue V. Spinal epidural angiomatous malformations draining into intrathecal veins.  Neuroradiology. 1977;  13 181-189
  • 3 Gilbertson J R, Miller G M, Goldman M S, Marsh W R. Spinal dural arteriovenous fistulas: MR and myelographic findings.  AJNR Am J Neuroradiol. 1995;  16 2049-2057
  • 4 N'Diaye M, Chiras J, Meder J F. et al . Water-soluble myelography for the study of dural arteriovenous fistulae of the spine draining in the spinal venous system.  J Neuroradiol. 1984;  11 327-339
  • 5 Assouline E, Gelbert F, Dormont D. et al . MRI study of dural arteriovenous fistulae draining into the external spinal veins. Seven cases.  J Neuroradiol. 1988;  15 1-12
  • 6 di Chiro G, Doppman J L, Dwyer A J. et al . Tumors and arteriovenous malformations of the spinal cord: assessment using MR.  Radiology. 1985;  156 689-697
  • 7 Doppman J L, di Chiro G, Dwyer A J. et al . Magnetic resonance imaging of spinal arteriovenous malformations.  J Neurosurg. 1987;  66 830-834
  • 8 Dormont D, Assouline E. et al . MRI study of spinal arteriovenous malformations.  J Neuroradiol. 1987;  14 351-364
  • 9 Dormont D, Gelbert F, Assouline E. et al . MR imaging of spinal cord arteriovenous malformations at 0.5 T: study of 34 cases.  AJNR Am J Neuroradiol. 1988;  9 833-838
  • 10 Isu T, Iwasaki Y, Akino M. et al . Magnetic resonance imaging in cases of spinal dural arteriovenous malformation.  Neurosurgery. 1989;  24 919-923
  • 11 Larsson E M, Desai P, Hardin C W. et al . Venous infarction of the spinal cord resulting from dural arteriovenous fistula: MR imaging findings.  AJNR Am J Neuroradiol. 1991;  12 739-743
  • 12 Masaryk T J, Ross J S, Modic M T. et al . Radiculomeningeal vascular malformations of the spinal cord: MR imaging.  Radiology. 1987;  164 845-849
  • 13 Panasci D J, Nelson P K. MR imaging and MR angiography in the diagnosis of dural arteriovenous fistulas.  Magn Reson Imaging Clin N Am. 1995;  3 493-508
  • 14 Terwey B, Becker H, Thron A K, Vahldiek G. Gadolinium-DTPA enhanced MR imaging of spinal dural arteriovenous fistulas.  J Comput Assist Tomogr. 1989;  13 30-37
  • 15 Westphal M, Koch C. Management of spinal dural arteriovenous fistulae using an interdisciplinary neuroradiological/neurosurgical approach: experience with 47 cases.  Neurosurgery. 1999;  45 451-457 , ; discussion 7 - 8
  • 16 Anson J A. Spinal dural arteriovenous malformations.  Techniques in Neurosurgery. 1996;  2 77-85
  • 17 Berenstein A, Lasjaunias P. Endovascular treatment of spine and spinal cord lesions. Berlin, Heidelberg, New York; Springer 1992
  • 18 Merland J J, Riche M C, Schiras J. Intraspinal extramedullary arteriovenous fistulae draining into medullary veins.  J Neuroradiol. 1980;  7 271-320
  • 19 Rosenblum B, Oldfield E H, Doppman J L, di Chiro G. Spinal arteriovenous malformations: a comparison of dural arteriovenous fistulas and intradural AVM's in 81 patients.  J Neurosurg. 1987;  67 795-802
  • 20 Symon L, Kuyama H, Kendall B. Dural arteriovenous malformations of the spine. Clinical features and surgical results in 55 cases.  J Neurosurg. 1984;  60 238-247
  • 21 Thron A. Vascular anatomy of the spinal cord. Neuroradiological investigations and clinical syndromes 1988
  • 22 Hassler W, Thron A, Grote E H. Hemodynamics of spinal dural arteriovenous fistulas. An intraoperative study.  J Neurosurg. 1989;  70 360-370
  • 23 Hassler W, Thron A. Flow velocity and pressure measurements in spinal dural arteriovenous fistulas.  Neurosurg Rev. 1994;  17 29-36
  • 24 König E, Thron A, Schrader V, Dichgans J. Spinal arteriovenous malformations and fistulae: clinical, neuroradiological and neurophysiological findings.  J Neurol. 1989;  236 260-266
  • 25 Tadié M, Hemet J, Freger P. et al . Morphological and functional anatomy of spinal cord veins.  J Neuroradiol. 1985;  12 3-20
  • 26 di Chiro G, Doppman J, Ommaya A. Selective arteriography of arteriovenous aneurysms of the spinal cord.  Radiology. 1967;  88 1065-1077
  • 27 di Chiro G, Wener L. Angiography of the spinal cord.  J Neurosurg. 1973;  39 1-12
  • 28 Djindjian R, Hurth M, Houdart R. L'angiographie de la moelle épinière. 1970
  • 29 Anson J A, Spetzler R F. Spinal dural arteriovenous malformations. In: Awad, IA Barrow, DL (eds.) Dural arteriovenous malformations. 1993
  • 30 Koch C, Hansen H C, Westphal M. et al . Die kongestive Myelopathie durch spinale durale arteriovenöse Fisteln. Anamnese, Klinik, Diagnostik, Therapie und Prognose.  Nervenarzt. 1998;  69 279-286
  • 31 Müller-Jensen M, Lachenmeyer L, Cristante L, Zeumer H. Die spinale Durafistel-Erkrankung.  Akt Neurol. 1991;  18 15-18
  • 32 Thron A. Spinale durale arteriovenöse Fisteln.  Radiologe. 2001;  41 955-960
  • 33 Bowen B C, Fraser K, Kochan J P. et al . Spinal dural arteriovenous fistulas: evaluation with MR angiography.  AJNR Am J Neuroradiol. 1995;  16 2029-2043
  • 34 Gelbert F, Guichard J P, Mourier K L. et al . Phase-contrast MR angiography of vascular malformations of the spinal cord at 0.5 T.  J Magn Reson Imaging. 1992;  2 631-636
  • 35 Mascalchi M, Bianchi M C, Quilici N. et al . MR angiography of spinal vascular malformations.  AJNR Am J Neuroradiol. 1995;  16 289-297
  • 36 Mourier K L, Gelbert F, Reizine D. et al . Phase contrast magnetic resonance of the spinal cord. Preliminary results in spinal cord arterio-venous malformations.  Acta Neurochir (Wien). 1993;  123 57-63
  • 37 Provenzale J M, Tien R D, Felsberg G J, Hacein-Bey L. Spinal dural arteriovenous fistula: demonstration using phase contrast MRA.  J Comput Assist Tomogr. 1994;  18 811-814
  • 38 Saraf-Lavi E, Bowen B C, Quencer R M. et al . Detection of spinal dural arteriovenous fistulae with MR imaging and contrast-enhanced MR angiography: sensitivity, specificity, and prediction of vertebral level.  AJNR Am J Neuroradiol. 2002;  23 858-867
  • 39 Larsen D W, Halbach V V, Teitelbaum G P. et al . Spinal dural arteriovenous fistulas supplied by branches of the internal iliac arteries.  Surg Neurol. 1995;  43 35-40 , ; discussion -1
  • 40 Abe O, Machida T, Sasaki Y. et al . A dural arteriovenous fistula fed entirely by the lateral sacral artery.  Neuroradiology. 1996;  38 618-620
  • 41 Burguet J L, Dietemann J L, Wackenheim A. et al . Sacral meningeal arteriovenous fistula fed by branches of the hypogastric arteries and drained through medullary veins.  Neuroradiology. 1985;  27 232-237
  • 42 Djindjian M, Ayache P, Brugieres P, Poirier J. Sacral lipoma of the filum terminale with dural arteriovenous fistula. Case report.  J Neurosurg. 1989;  71 768-771
  • 43 Kim D I, Choi I S, Berenstein A. A sacral dural arteriovenous fistula presenting with an intermittent myelopathy aggravated by menstruation. Case report.  J Neurosurg. 1991;  75 947-949
  • 44 Tekkök I H, Acikgöz B, Özgen T, Önol B. Spinal dural arteriovenous fistula adjacent to a spinal neurofibroma - a misleading coexistence. Case report.  Paraplegia. 1993;  31 678-683
  • 45 Renowden S A, Molyneux A J. Case report: spontaneous thrombosis of a spinal dural AVM (Foix-Alajouanine Syndrome) - magnetic resonance appearance.  Clin Radiol. 1993;  47 134-136
  • 46 Worth F P, Post K D, di Chiro G. Foix-Alajouanine disease. Spontaneous thrombosis of a spinal cord arteriovenous malformation: a case report.  Neurology. 1970;  20 1114-1118

Dr. med. Christoph Koch

Abteilung Neuroradiologie, Universitätsklinikum Lübeck

Ratzeburger Allee 160

23538 Lübeck

Phone: +49-451-500-4506

Email: ckoch@medinf.mu-luebeck.de