Innovative Techniques for Medical Rehabilitation in Developing Countries
Experiences with the Management of Neuropathic Limbs in LeprosyInnovative Techniken zur medizinischen Rehabilitation in EntwicklungsländernErfahrungen mit der Behandlung neuropathischer Gliedmaßen bei LepraF. B. Herm1
, J. W. Brandsma1
, R. J. Schwarz1
1Green Pastures Hospital & Rehabilitation Centre, PO Box 28, 33701 Pokhara, Nepal (Medical Superintendent: Dr. Richard J. Schwarz FRCS)
Die Behandlung der leprösen Neuropathie kann als Rehabilitationsprozess mit kombinierten Interventionen angesehen werden. Dabei hat der Rehabilitationsprozess selbst verschiedene Phasen, die mittels spezieller Methoden überwacht und ausgewertet werden können. Rehabilitative Eingriffe werden normalerweise eher von Teams als von Einzelpersonen ausgeführt, wobei Zielsetzung und Planung idealerweise auch interdisziplinär erfolgen sollten. Die behinderte bzw. von einer Funktionseinschränkung betroffene Person sollte am Prozess beteiligt sein und diesen auch so schnell wie möglich selbständig übernehmen. Für einzelne Betroffene kann Rehabilitation ein lebenslanger Prozess mit ständiger Behandlung werden. Andere wiederum können von einem einmaligen Eingriff, wie beispielsweise einer rekonstruktiven Operation oder Verordnung einer Prothese, entscheidend profitieren. Die medizinischen Eingriffe und die sozialen Reintegrationsprozesse sollten schließlich zu einem sinnvollen und erfüllten Leben in Familie und Gesellschaft zurückführen. Dabei ist die Erhebung der Lebensqualität sowie die Patientenzufriedenheit als Bezugsgröße bei der Auswertung des Rehabilitationsprozesses sinnvoll.
Abstract
The management of neuropathy in leprosy is a rehabilitative process of combined interventions. The rehabilitation process itself has separate phases, which can be monitored and evaluated by certain instruments. Actions for rehabilitation are carried out by a team rather than by independent individuals and goal setting and planning are ideally also done in an interdisciplinary approach. The person affected by disability or activity limitation should participate and become the owner of the process as soon as possible. For some affected people, rehabilitation can become a life-long process of continuing interventions. In other cases a rehabilitative procedure, such as reconstructive surgery or a prosthesis, can make a life-changing difference. Medical interventions and social reintegration may eventually lead to the adaptation of a new fulfilling role for the individual in family and society. Evaluation of the individual's quality of life and satisfaction are needed to define the final outcome of the rehabilitation.
Neuropathy - leprosy - rehabilitation - developing countries
References
1 Warren G, Nade S. The challenge of neuropathy, in: The care of neuropathic limbs - a practical manual. New York, USA & London, UK; The Parthenon Publishing Group 1999
2 Dobkin B H. Measures of impairment, measures of disability, in: Neurologic rehabilitation - contemporary neurology series. Philadelphia, USA; FA Davis 1996
3 Taly A B, Sivaraman Nair K P, Murali T. Rehabilitation, outcome, and quality of life, in: Neurorehabilitation principles & practice. Bangalore, India; National Institute of Mental Health and Neuro Sciences 1998
4 Van Bennekom C AM, Jelles F. Instruments to structure interdisciplinary team conferences in rehabilitation medicine, in: Rehabilitation Activities Profile - the ICIDH as a framework for a problem oriented assessment method in rehabilitation medicine. Dissertation. Amsterdam, The Netherlands; University of Amsterdam 1995
6 O'Young B, Young M A, Stiens S A. The person, disablement, and the process of rehabilitation, in: Secrets of PM&R. New Delhi, India; Jaypee Brothers 1997
13
Herm F B, Chhetri H B, Gurung R.
The role of the rehabilitation team in prevention of impairment and disability. Abstract.
International Journal of Leprosy.
2001;
69, 2
183
14
Herm F B, Spackman J, Anderson A M.
Experiences with family supported rehabilitation of people with spinal cord injury.
Asia Pacific Disability Rehabilitation Journal.
2000;
11
31-34
17
Van Brakel W H, Anderson A MA.
A survey of problems in activities of daily living among persons affected by leprosy.
Asia Pacific Disability Rehabilitation Journal.
1998;
9
62-67
18
Van Brakel W H, Anderson A MA, Woerpel F C. et al .
A scale to assess activities of daily living in persons affected by leprosy.
Leprosy Review.
1999;
70
314-323
24
Chhetri H B, Herm F B.
Modified patella tendon bearing brace for the neuropathic foot in leprosy. Abstract.
International Journal of Leprosy.
2001;
69, 2
234-235
26
Cohen M E, Marino R J.
The tools of disability outcomes research functional status measures.
Archives Physical Medicine and Rehabilitation.
2000;
81, 2
21-29
27
Grueber M, Gyanwali S.
Experiences of micro business skills training of people with disabilities in Nepal. Abstract.
International Journal of Leprosy.
2001;
69, 2
239-240
32
Van Brakel W H, Khawas I B, Gurung K S, Kets C M, Leerdam M, Drever W.
Intra- and intertester reliability of sensibility testing in leprosy.
International Journal of Leprosy.
1996;
64
287-298
34
Birke J A, Brandsma J W, Schreuders T AR, Piefer A.
Sensory testing with monofilaments in Hansen's disease and normal control subjects.
International Journal of Leprosy.
2000;
68
291-298