Zusammenfassung
Die traumatische Querschnittlähmung ist eine zwar seltene jedoch um so schwerere Folge eines Reitunfalles. Zwischen 1 und 4 % der frisch Querschnittgelähmten haben ihre Lähmung in Folge eines Reitunfalles. Das individuelle Risiko eines Reitsportlers, einen zu dieser Schädigung führenden Unfall zu erleiden, ist jedoch nicht zu beziffern. Die optimale Versorgung derart Betroffener beginnt mit adäquaten Maßnahmen am Unfallort und ist idealerweise so früh wie möglich an einem Querschnittzentrum fortzuführen, wo das Know-How zur Beherrschung lähmungstypischer Verläufe und Komplikationen vorhanden ist und zugleich auch die lebenslang erforderliche Nachsorge zu steuern ist.
Summary
Traumatic paraplegia is a rare but very serious consequence of a horse-riding accident which accounts for between 1 and 4 % of fresh paraplegias. The risk of an individual rider's having an accident resulting in such an injury is, however impossible to determine. Optimal care of victims begins with the appropriate measures undertaken at the site of the accident and, ideally should be continues as early as possible in a specialized center for paraplegia having the necessary know-how and skills to cope with the typical sequelae of paresis and complications, and where aftercare (life-long) can be coordinated.
Literatur
-
1
Abel R, Meiners T, Gerner HJ.
Die Resektion von heterotopen Ossifikationen des Hüftgelenks Querschnittgelähmter.
Operat Orthop Traumatol.
2002;
14
16-28
-
2
Bracken MB, Shepard MJ. et al. .
A randomized controlled trial of methylprednisolone or naloxone in the treatment of acute spinal-cord injury. Results of the Second National Acute Spinal Cord Injury Study.
N Engl J Med.
1990;
322
1405-1411
-
3
Bracken MB, Shepard MJ. et al. .
Methylprednisolone or tirilazad mesylate administration after acute spinal cord injury: 1-year follow up. Results of the third National Acute Spinal Cord Injury randomized trial.
J Neurosurg.
1998;
89
699-706
-
4
Gerner HJ.
Die Querschnittlähmung.
Berlin, Blackwell Wissenschaft.
1992;
-
5
Hugenholtz H, Cass DE. et al. .
High-dose methylprednisolone for acute closed spinal cord injury: only a treatment option.
Can J Neurol Sci.
2002;
29
227-235
-
6
Keenan MA, Kozin SH, Berlet AC.
Manual of orthopaedic surgery for spasticity.
New York: Raven Press.
1993;
-
7
Lüscher NJ.
Dekubitalulzera der Beckenregion: Diagnostik und chirurgische Therapie.
Bern: Verlag Hans Huber.
1989;
-
8
Meiners T, Keil M. et al. .
Use of the ring fixator in the treatment of fractures of the lower extremity in long-term paraplegic and tetraplegic patients.
Spinal Cord.
2003;
41
172-177
-
9
Pang D, Wilberger JE.
Spinal cord injury without radiographic abnormalities in children.
J Neurosurg.
1982;
57
114-129
-
10
Roe JP, Taylor TKF. et al. .
Spinal and spinal cord injuries in horse riding: The New South Wales experience 1976-1996.
ANZ J Surg.
2003;
73
331-334
-
11
Schmitt H, Gerner HJ.
Paralysis from sport and diving accindents.
Clin J Sport Med.
2001;
11
17-22
-
12
Silver JR.
Spinal injuries resulting from horse riding accidents.
Spinal Cord.
2002;
40
264-271
Anschrift für die Verfasser
Dr. med. Robert Flieger
Werner-Wicker-Klinik
Kreuzfeld 4
34537 Bad Wildungen-Reinhardshausen