Zusammenfassung
Studienziel: Im Rahmen einer bundesweit durchgeführten Anwendungsbeobachtung[1] zur Behandlung Opiatabhängiger mit Buprenorphin wird untersucht, welche Patienten
für eine ambulante Entzugsbehandlung erreicht werden und inwieweit sich Entzugssymptomatik
und Konsumverhalten unter der Behandlung ändern. Design: Es handelt sich um eine prospektive naturalistische Studie über 12 Wochen. Erhebungen
unter Ärzten und Patienten fanden zu Behandlungsbeginn, nach einer, 5, 9 und 12 Wochen
statt. Setting: Die Studie wurde mit niedergelassenen Ärzten durchgeführt. Die Patienten wurden zwischen
Februar 2000 und April 2001 rekrutiert. Untersuchungsgruppe: Einschlusskriterium waren ein Mindestalter von 18 Jahren und eine nachgewiesene Opiatabhängigkeit.
Von 148 Patienten, die einen buprenorphingestützten Entzug durchführen wollten, liegen
valide Daten zum Aufnahmezeitpunkt und Behandlungsverlauf vor. Variablen: Im Mittelpunkt der deskriptiven Analyse stehen Teilnahmedauer, Buprenorphindosis,
Konsumverhalten und Entzugssymptomatik. Ergebnisse: 73 % der Patienten schlossen die Studienbehandlung nach durchschnittlich 86 Tagen
regulär ab. Bei 55 % lassen sich zum Ende der Entzugsbehandlung kein Methadon und
keine weiteren Opiate mehr im Urin nachweisen. Es kommt zu einem signifikanten Rückgang
der Entzugssymptomatik. Schlussfolgerungen: Der ambulante Entzug mit Buprenorphin durch niedergelassene Ärzte ist sicher durchführbar
und kann für viele Patienten eine erfolgreiche Behandlungsoption darstellen.
Abstract
Study objective: In a nationwide postmarketing surveillance of opiate dependent patients treated with
buprenorphine, the acceptance and efficacy regarding withdrawal symptoms and drug
use of an outpatient drug detoxification treatment was examined. Design: The study was conceived as a prospective naturalistic study over 12 weeks, data were
collected from doctors and patients at the onset of treatment and after one, 5, 9
and 12 weeks. Setting: The study was carried out with general practitioners. The patients were recruited
between February 2000 and April 2001. Sample: Inclusion criteria were a minimum age of 18 years and a certified opiate dependency.
Valid data from the time of inclusion and the course of treatment are available for
148 patients, who intended to undergo detoxification treatment based on buprenorphine.
Variables: The descriptive analysis focuses on the length of participation, the buprenorphine
dosage, consumption behaviour and withdrawal symptoms. Results: 73 % of the patients regularly concluded the study treatment after an average of
86 days. In 55 % of patients, no traces of methadone or other opiates can be detected
in urine analyses at the conclusion of the detoxification treatment. Withdrawal symptoms
significantly decrease. Conclusions: The outpatient detoxification treatment with buprenorphine by general practitioners
can be a reliable, practicable and effective method for opiate dependent patients.
Schlüsselwörter
Buprenorphin - Opiatabhängigkeit - ambulante Entzugsbehandlung - naturalistische Studie
Key words
Buprenorphine - opiate dependence - outpatient detoxification - naturalistic study
Literatur
- 1 Leune J. Zahlen, Fakten und Trends im Hilfesystem. Deutsche Hauptstelle gegen die
Suchtgefahren e.V Jahrbuch Sucht 2002 Geesthacht/Neuland; 2001: 135-150
- 2 EBDD .Jahresbericht über den Stand der Drogenproblematik in der Europäischen Union. Amt
für amtliche Veröffentlichungen der Europäischen Gemeinschaften Luxemburg; 2001
- 3
Auriacombe M, Franques P, Tignol J.
Deaths attributable to methadone vs buprenorphine in France.
Jama.
2001;
285 (1)
45
- 4
Thirion X, Micallef J, Barrau K. et al .
Oberservation of Psychoactive Substance Consumption: Methods and Results of the french
OPPIDUM Programme.
European Addiction Research.
2001;
7
32-37
- 5
De Ducla M, Gagnon A, Mucchielli A. et al .
Comparison of high dose buprenorphine treatments of opiate dependent outpatients in
four healthcare networks.
Annales de medecine interne.
2000;
151 (Suppl. B)
B9-15
- 6
Dole V P, Nyswander M E.
Medical treatment of diacetyl-morphin-(heroin)addiction.
Jama.
1965;
163
646-650
- 7
Johnson R E, Jaffe J H, Fudala P J.
A controlled trial of bruprenorphine treatment for opioid dependence.
Journal of American Medical Association.
1992;
267
2750-2755
- 8
Kosten T R, Schottenfield R S, Ziedonis T. et al .
Buprenorphine versus methadone for opioid dependence.
Journal of Nervous and Mental Disease.
1993;
181
358-364
- 9
Strain E C, Stitzer M L, Liebson I A. et al .
Comparison for buprenorphine and methadone in the treatment of opioid dependence.
American Journal of Psychiatry.
1994;
151
1025-1030
- 10
Ling W, Wesson D R, Charuvastra C H. et al .
A controlled trial comparing buprenorphine and methadone in opioid dependence.
Archives of General Psychiatry.
1996;
53
401-407
- 11
Uehlinger C, Déglon J J, Livoti S. et al .
Comparison of buprenorphine and methadone in the treatment of opioid dependence: Swiss
multicentre study.
European Addiction Research.
1998;
4 (Suppl. 1)
13-18
- 12
Fischer G, Gombas W, Eder H. et al .
Buprenorphine versus methadone maintenance for the treatment of opiod dependence.
Addiction.
1999;
94
1237-1347
- 13
Johnson R E, Chutuape M A, Strain E C. et al .
A comparison of levomethadyl acetate, buprenorphine, and methadone for opioid dependence.
The New England Journal of Medicine.
2000;
343
1290-1297
- 14
Barnett P G, Rodgers J H, Bloch D A.
A meta-analysis comparing buprenorphine to methadone for treatment of opioid dependence.
Addiction.
2001;
96
683-690
- 15
West S L, O’Neal K K, Graham C W.
A meta-analysis comparing the effectiveness of buprenorphine and methadone.
Journal of Substance Abuse.
2000;
12
405-414
- 16
Petitjean S, Stohler R, Déglon J J.
Double-blind randomized trail of buprenorphine and methadone in opiate dependence.
Drug and Alcohol Dependence.
2001;
62
97-104
- 17
Pani P P, Maremmani I, Pirastu R. et al .
Buprenorphine: a controlled clinical trail in the treatment of opioid dependence.
Drug and Alcohol Dependence.
2000;
60
39-50
- 18
Diamant K, Fischer G, Schneider C. et al .
Outpatient opiate detoxification treatment with buprenorphine. Preliminary investigation.
European Addiction Research.
1998;
4
198-202
- 19
Wang R I, Wiesen R L, Lamid S. et al .
Rating the presence and severity of opiate dependence.
Clinical Pharmacology & Therapeutics.
1974;
16
653-658
- 20
Resnick B R, Galanter M, Resnick E. et al .
Buprenorphine treatment of heroin dependence (detoxification and maintenance) in a
private practice setting.
Journal of Addictive Diseases.
2001;
20
75-83
- 21
Vignau J.
Preliminary assessment of a 10-day rapid detoxification programme using high dosage
buprenorphine.
European Addiction Research.
1998;
4 (Suppl. 1)
29-31
- 22
Paetzold W, Eronat V, Seifert J. et al .
Detoxifikation polytoxikomaner Patienten mit Buprenorphin. Auswirkungen auf Affektivität,
Angst und Entzugssymptomatik.
Nervenarzt.
2000;
71: 7
22-729
- 23 Prinzleve M, Verthein U, Farnbacher G. et al .Anwendungsbeobachtung zum Einsatz
von Subutex® (Buprenorphin) bei Patienten mit Opiatabhängigkeit. Forschungsbericht.
Institut für interdisziplinäre Sucht- und Drogenforschung ISD. Hamburg; 2002
- 24 Hautzinger M, Bailer M, Worall H. et al .Beck-Depressions-Inventar (BDI). Bern;
Hans-Huber 1994
- 25 Laux L, Glanzmann P, Schaffner P. et al .STAI. Das State-Trait-Angstinventar. Weinheim;
Beltz-Test 1981
- 26
Gossop M.
The development of a Short Opiate Withdrawal Scale (SOWS).
Addictive Behaviours.
1990;
15
487-490
- 27
Türck D, Welsch K.
EBIS-Jahresstatistik 1999 der ambulanten Beratungs- und Behandlungsstellen für Suchtkranke
in Deutschland.
Sucht.
2000;
46 (Sonderheft)
7-53
1 Die Studie wurde von ESSEX Pharma GmbH unterstützt.
2 In der vorliegenden Studie wurde Buprenorphin ausschließlich in der sublingualen
Form als subutex® verwendet.
Dr. Uwe Verthein
Zentrum für Interdisziplinäre Suchtforschung der Universität Hamburg (ZIS),
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie des UKE
Martinistr. 52
20246 Hamburg
eMail: verthein@sozialwiss.uni-hamburg.de