Eur J Pediatr Surg 2003; 13(4): 260-265
DOI: 10.1055/s-2003-42244
Original Article

Georg Thieme Verlag Stuttart, New York · Masson Editeur Paris

Authors' Own Assessment of TRISS Method Studies in the Treatment of Major Trauma in Children

B. Maldini 1 , J. Skuric 2 , S. Visnjic 3 , I. Fattorini 3
  • 1Department of Anaesthesia, Resuscitation and Intensive Care Unit, University of Zagreb Children's Hospital, Zagreb, Croatia
  • 2Department of Anaesthesia, Resuscitation and Intensive Care Unit, Sveti Duh General Hospital, Zagreb, Croatia
  • 3Department of Paediatric Surgery, Universitiy of Zagreb Children's Hospital, Zagreb, Croatia
Further Information

Publication History

Received: November 15, 2002

Accepted after Revision: December 14, 2002

Publication Date:
18 September 2003 (online)

Abstract

Evaluation of trauma care must be an integral part of any system designed for the care of seriously injured patients. This study analyses the validity of TRISS methodology in evaluating traumatised children admitted to the ICU.

Methods

A retrospective review of 586 children with major trauma admitted to the Children's Hospital Zagreb was conducted over a 4-year period. The outcome in each patient was assessed using the Trauma Injury Severity Score (TRISS) system to calculate the probability of survival based on anatomical extent of injury and grade of physiological disturbance at the time of admission.

Results

Mean age was 7.8 years and mortality was 5.5 %. Mean ISS of survivors was 9, Revised Trauma Score (RTS) was 6.6, and Glasgow Coma Scale (GCS) was 8. Statistical evaluation included TRISS survival analysis. There were no statistically significant differences between the predicted and the actual number of children who died (predicted 8.3 % vs. actual 5.5 %).

Conclusions

This study documents and confirms TRISS methodology as an effective predictor of both severity of injury and potential for mortality in children with major trauma.

Résumé

En traumatologie, une évaluation de l'efficacité du traitement, particulièrement chez les patients ayant subi un traumatisme sévère, doit être partie intégrante du système de soins. Nous avons analysé la validité de la méthodologie TRISS pour l'évaluation des enfants traumatisés admis en soins intensifs.

Méthodes

Il s'agit d'une série rétrospective de 586 enfants ayant des traumatismes sévères admis à l'Hôpital des Enfants à Zagreb. La probabilité de survie était calculée à partir de la cotation TRISS (Trauma Injury Severity Score) qui tient compte des lésions anatomiques et de la perturbation physiologique constatée à l'admission.

Résultats

L'âge moyen était de 7,8 ans et la mortalité était de 5,5 %. Chez les survivants, les différentes cotations étaient: ISS = 9; RTS (Revised Trauma Score) = 6,6; GCS (Glasgow Coma Scale) = 8. La probabilité de survie calculée à partir des cotations à l'admission (8,8 %) n'était pas différente statistiquement de la survie réelle (5,5 %).

Conclusion

Cette étude confirme l'utilité de la méthodologie TRISS pour prédire la sévérité du traumatisme et la probabilité de survie chez les enfants victimes de traumatismes importants.

Resumen

La evaluación de la atención al trauma debe ser parte integral de cualquier sistema diseñado para atender a estos pacientes. Este estudio analiza la validez del método TRISS para la evaluación de los pacientes taumatizados ingresados en la ICU.

Métodos

Se realizó un estudio retrospectivo de 586 niños con trauma mayor ingresados en el Hospital de Niños de Zagreb en un periodo de 4 años. El resultado en cada paciente fue evaluado con el trauma injury severity score (TRISS) calculando la probabilidad de sobrevivencia basándose en la extensión anatómica de la enfermedad y en el grado de alteración fisiológica en el momento del ingreso.

Resultados

La edad media fue de 7,8 años y la mortalidad de 5,5 %. El ISS medio de los sobrevivientes fue 9, el RTS de 6,6 y el GCS de 8. La evaluación estadística incluyó el análisis de sobrevivencia TRISS. No hubo diferencias estadísticamente significativas entre los números pronosticados y actuales de fallecidos (8,3 % vs 5,5 %).

Conclusión

Este estudio documenta y confirma que el método TRISS es un factor pronóstico efectivo de la gravedad del trauma y de la mortalidad potencial en niños traumatizados.

Zusammenfassung

Die genaue Analyse und Standardisierung eines Traumas müssen ein entscheidender Teil in der sorgfältigen Behandlung eines Polytraumas sein. Die vorliegende Untersuchung prüft, inwieweit die TRISS-Methodik (Trauma Injury Severity Score), welche physiologische und anatomische Veränderungen im Rahmen eines revidierten Traumascores (RTS) analysiert, in der Lage ist, bei einem schweren Trauma, welches auf einer Intensivstation (ICU) behandelt werden muss, eine detaillierte und für die folgende Behandlung grundlegende Analyse des Traumas zu erstellen.

Methodik

In einer retrospektiven Analyse wurden 586 Kinder, die mit einem schweren Trauma in das Kinderkrankenhaus Zagreb eingewiesen wurden, über einen Zeitraum von 4 Jahren untersucht. Zur Analyse wurde der Trauma Injury Severity Score (TRISS) verwandt und auf dieser Basis die Überlebenswahrscheinlichkeit und das anatomische Ausmaß sowie der Schweregrad des Traumas ermittelt. Darüber hinaus gehen in den TRISS Score physiologische Daten zum Zeitpunkt der Aufnahme ein.

Ergebnisse

Das Durchschnittsalter betrug 7,8 Jahre, die Mortalität lag bei 5,5 %. Der durchschnittliche Injury Severity Score (TRISS) lag bei 9, der Revised Trauma Score (RTS) bei 6,6 und die Glasgow Coma Scale (GCS) bei 8. Statistisch wurden alle diese Scores, einschließlich des TRISS Scores, untersucht. Es fanden sich keine statistisch signifikanten Unterschiede in der vorausberechneten und tatsächlich eingetretenen Mortalität (vorausberechnet 8,3 %, beobachtet 5,5 %).

Schlussfolgerungen

Die Studie dokumentiert, dass der TRISS Score eine effektive Voraussage über den Schweregrad des Traumas, die mögliche Mortalität beim schweren kindlichen Trauma ermöglicht und damit eine gute Basis auch für die Behandlung des Kindes und die Gespräche mit den Eltern darstellt.

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M. D., Ph.D. Branka Maldini

Gunduliceva 38

10000 Zagreb

Croatia

Email: branka.maldini@zg.hinet.hr