Pneumologie 2003; 57(10): 606-611
DOI: 10.1055/s-2003-43018
Serie: Asthma am Arbeitsplatz (5)
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Soforttypallergien auf Metallverbindungen: Platinsalze

Immediate Type Allergies Due to Metal Compounds: Platinum SaltsR.  Merget1 , V. van  Kampen1 , T.  Brüning1
  • 1Berufsgenossenschaftliches Forschungsinstitut für Arbeitsmedizin (BGFA)
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 April 2004 (online)

Zusammenfassung

Soforttypallergien auf Metallverbindungen betreffen fast ausschließlich die Salze der Metalle Chrom, Nickel, Kobalt und Platin. Lediglich Platinsalze stellen ein relevantes arbeitsmedizinisches Problem bei beruflich exponierten Personen in Edelmetallscheidereien und der Katalysatorherstellung dar, die anderen Metallsalzallergien sind Raritäten. Die Platinsalzsensibilisierung kann einfach durch einen hochspezifischen und sensitiven Hautpricktest festgestellt werden. Die eigenen aus einer Längsschnittstudie in einer Katalysatorfertigung gewonnenen Daten zeigen, dass eine Dosis-Wirkungsbeziehung besteht. Die Definition eines validen Grenzwertes für Platinsalze ist aufgrund der großen Variabilität der Belastung bisher nicht möglich. Rauchen stellt einen prädiktiven Faktor für die Sensibilisierung dar. Die Dauer der symptomatischen Exposition mit hoher Belastung scheint für die Prognose entscheidend zu sein. Die Effektivität der Sekundärprävention konnte gezeigt werden: bei früher Expositionskarenz nach Symptombeginn (im speziellen Fall maximal ein Jahr zwischen Auftreten erster Beschwerden und Versetzung) ist in fast allen Fällen mit einer vollständigen Besserung der Symptome zu rechnen und es resultiert keine bleibende bronchiale Hyperreaktivität.

Abstract

Immediate type allergies due to metal compounds containing chromium, nickel, cobalt and platinum are rare. However, allergies to platinum salts represent a major health hazard in few precious metal refineries and catalyst productions. Sensitization can be shown with a highly specific and sensitive skin prick test. A dose-response relationship has clearly been established by prospective longitudinal studies, however the definition of a valid threshold limit is difficult due to the high variability of exposure. Smoking is a predicting factor, whereas atopy is not. Prognosis depends on the duration of symptomatic exposure in high exposure areas. Secondary prevention (medical surveillance) is effective in the prevention of persistent symptoms and bronchial hyperresponsiveness.

Literatur

  • 1 Karasek S R, Karasek M. The use of platinum paper. Report of the Illinois State Commission of Occupational Diseases to His Excellency Governor Charles S. Deneen. Chicago: Warner Printing Company 1911 97
  • 2 Cleare M J, Hughes E G, Jacoby B. et al . Immediate (type I) allergic responses to platinum compounds.  Clin Allergy. 1976;  6 183-195
  • 3 Hunter D, Milton R, Perry K MA. Asthma caused by the complex salts of platinum.  Br J Ind Med. 1945;  2 92-98
  • 4 Merget R, Schultze-Werninghaus G, Muthorst T. et al . Asthma due to the complex salts of platinum - a cross sectional survey of workers in a platinum refinery.  Clin Allergy. 1988;  18 569-580
  • 5 Bolm-Audorff U, Bienfait H G, Burkhard J. et al . Prevalence of respiratory allergy in a platinum refinery.  Int Arch Occup Environ Health. 1992;  64 257-260
  • 6 Brooks S M, Baker D B, Gann P H. et al . Cold air challenge and platinum skin reactivity in platinum refinery workers.  Chest. 1990;  97 1401-1407
  • 7 Baker D B, Gann P H, Brooks S M. et al . Cross-sectional study of platinum salts sensitization among precious metals refinery workers.  Am J Indust Med. 1990;  18 653-664
  • 8 Calverley A E, Rees D, Dowdeswell R J. et al . Platinum salt sensitivity in refinery workers: incidence and effects of smoking and exposure.  Occup Environ Med. 1995;  52 661-666
  • 9 Merget R, Kulzer R, Dierkes-Globisch A. et al . Exposure-effect relationship of platinum salt allergy in a catalyst production plant - Conclusions from a five-year prospective cohort study.  J Allergy Clin Immunol. 2000;  105 364-370
  • 10 Venables K M, Dally M B, Nunn A J. et al . Smoking and occupational allergy in workers in a platinum refinery.  Br Med J. 1989;  299 939-942
  • 11 Niezborala M, Garnier R. Allergy to complex platinum salts: a historical prospective cohort study.  Occup Environ Med. 1996;  53 252-257
  • 12 Merget R, Schulte A, Gebler A. et al . Outcome of occupational asthma due to platinum salts after transferral to low exposure areas.  Int Arch Occup Environ Health. 1999;  72 33-39
  • 13 Cromwell O, Pepys J, Parish W E. et al . Specific IgE antibodies to platinum salts in sensitized workers.  Clin Allergy. 1979;  9 109-117
  • 14 Biagini R E, Bernstein I L, Gallagher J S. et al . The diversity of reaginic immune responses to platinum and palladium metallic salts.  J Allergy Clin Immunol. 1985;  76 794-802
  • 15 Murdoch R D, Pepys J, Hughes E G. IgE antibody responses to platinum group metals: a large scale refinery survey.  Br J Ind Med. 1986;  43 37-43
  • 16 WHO .Environmental Health Criteria 125. Genf: Platinum, IPCS 1991
  • 17 Merget R, Schultze-Werninghaus G, Bode F. et al . Quantitative skin prick and bronchial provocation tests with platinum salt.  Br J Ind Med. 1991;  48 830-837
  • 18 Newman Taylor A J, Cullinan P, Lympany P A. et al . Interaction of HLA phenotype and exposure intensity in sensitization to complex platinum salts.  Am J Respir Crit Care Med. 1999;  160 435-438
  • 19 Maynard A D, Northage C, Hemingway M. et al . Measurement of short-term exposure to airborne soluble platinum in the platinum industry.  Ann occup Hyg. 1997;  41 77-94
  • 20 Chan-Yeung M. Evaluation of impairment/disability in patients with occupational asthma.  Am Rev Respir Dis. 1987;  135 950-951
  • 21 Merget R, Reineke M, Rückmann A. et al . Nonspecific and specific bronchial responsiveness in occupational asthma due to platinum salts after allergen avoidance.  Am J Respir Crit Care Med. 1994;  150 1146-1149
  • 22 Grammer L C, Shaughnessy M A, Henderson J. et al . A clinical and immunologic study of workers with trimellitic-anhydride-induced immunologic lung disease after transfer to low exposure jobs.  Am Rev Respir Dis. 1993;  148 54-57
  • 23 Merget R, Caspari C, Dierkes-Globisch A. et al . Effectiveness of a medical surveillance programme for the prevention of occupational asthma due to platinum salts. A nested case-control study.  J Allergy Clin Immunol. 2001;  107 707-712

Prof. Dr. med. Rolf Merget

Berufsgenossenschaftliches Forschungsinstitut für Arbeitsmedizin (BGFA)

Bürkle-de-la-Camp-Platz 1

44789 Bochum

Email: merget@bgfa.de