Pneumologie 2003; 57(11): 648-654
DOI: 10.1055/s-2003-44266
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Bildgebende Diagnostik der allergischen bronchopulmonalen Aspergillose: Vergleich von hochauflösender Computertomographie und Kernspintomographie

A Comparison of High Resolution Computerized Tomography and Magnetic Resonance Imaging in the Evaluation of Allergic Bronchopulmonary AspergillosisD.  Franzen1 , A.  Boldt2 , H.  J.  Sennekamp3
  • 1Herz-Lungen-Praxis Dr. Franzen, Köln
  • 2Zentrum für Kardiovaskuläre Diagnostik, Köln
  • 3Allergielabor Prof. Sennekamp, Bonn
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Publication History

Eingang: 20. März 2003

Nach Revision angenommen: 23. September 2003

Publication Date:
17 November 2003 (online)

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Zusammenfassung

Neben serologischen Markern gelten strukturelle Lungenveränderungen als typische Diagnose- und Verlaufsparameter der allergischen bronchopulmonalen Aspergillose (ABPA). Infolge der Problematik invasiver und strahlenintensiver Untersuchungstechniken wie der Bronchographie und Computertomographie wurde der alternative Nutzen einer kernspintomographischen Diagnostik der Lunge bei 5 Patienten mit gesicherter ABPA untersucht. Der direkte Vergleich struktureller Veränderungen der Bronchien und des umgebenden Lungengewebes mittels hochauflösender Computertomographie und Kernspintomographie ließ erkennen, dass die niedrige Ortsauflösung und die Art der Datenakquisition der gegenwärtigen kernspintomographischen Bildgebung nur unzureichend in der Lage sind, Ausmaß und Aktivität der ABPA wiederzugeben. Die MR-Untersuchung kann daher nicht als geeignetes Verfahren zur Diagnose oder Verlaufsbeurteilung der ABPA eingesetzt werden.

Abstract

Apart from serologic markes structural changes of bronchi and adjacent lung tissue are key factors determining the diagnosis and course of allergic bronchopulmonary aspergillosis (ABPA). Due to problems relating to procedural hazards and radiation exposure using bronchography and computerized tomography we evaluated the efficacy of magnetic resonance imaging of the lung in ABPA. Direct comparison of high resolution computerized tomography (HR-CT) and magnetic resonance imaging (MR) in 5 patients with ABPA revealed that image resolution and data acquisition of present MR technique are insufficient to accurately delineate the extent and activity of structual damage of bronchi and adjacent lung tissue. Although major bronchiectasis may be identified, MR was unable to demonstrate even extensive patchy infiltrates seen in high resolution computerized tomography. At present, magnetic resonance imaging cannot be recommended for determining diagnosis or course of ABPA.

Literatur

PD Dr. med. Damian Franzen

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